minifom och magmassage
när ska man ge minifom till bebisar? och när började ni ge det till era barn?
sen undrar jag över magmassage, hur gör man det? vet ni någon hemsida där de förklarar
när ska man ge minifom till bebisar? och när började ni ge det till era barn?
sen undrar jag över magmassage, hur gör man det? vet ni någon hemsida där de förklarar
Våran är 15 dagar och har fått minifom från igår ..och det verkar funka. :o)
det kan du börja ge redan på BB om det så skulle behövas...Minifom är inget som tas upp av kroppen o är därmed ofarlig för bebisen!!
Fråga på bvc om kolikmassage så får du visat hur man masserar ut besvärliga pruttar
kan försöka förklara om du behöver göra det ikväll redan...
1: Vattenhjulet
stryk från bröstkorgen o ner över magen, varva händerna o låt det rotera likt ett vattenhjul..upprepa 6 ggr (3 strykningar per hand)
efter 6 ggr lyfter du upp knäna mot magen o håller så i 3 sek
Upprepa hela proceduren 3 ggr!
2: sol o måne
stryk över magen från en sida till den andra..vänster till höger..då följer du tarmarna! 3 ggr per hand därefter lyfter du upp knäna mot magen o håller i 3 sek..
Upprepa hela proceduren 3 ggr!
Hoppas att du förstår nåt.... annars får du slänga ut en fråga här!!
jag börjar misstänka att min son får knip i magen å gaser. han bajsar bra å så
han ligger å helt plötsligt börjar han vika ihop sig å låta konstigt, typ att han har ont nånstans. han bajsar/pruttar under det, det hörs tydligt
ibland lugnar han sig efter 5-10 min å somnar om, men ibland (oftast) skriker han på som f'n å jätte svårt att trösta honom
hjälper minifom mot det? vill inte ge honom det om han har ont av nåt annat
jag tror jag vet ungefär hur du menar
minifom fungerar så att den bryter ner stora luftbubblor i magen till mindre bubblor som är lättare att klämma ut!! Så är det fisar som sitter lite på tvären så hjälper minifom att göra dom mindre o det krävs inte lika stor kraft att få ut dom så det skulle nog hjälpa er!
Det finns två storlekar på flaskorna så börja med den minsta o testa....
Enligt tanten på bvc som vi har så funkar massagen lika bra som dropparna. Prova först med massage, funkar inte det så prova dropparna.
Magmassage funkar jättebra på våran lilla kille.
Hej!
Enligt vår bvc så hjälper minifom ungefär 50 % av barnen. Jag känner flera som testat och tycker att de fungerar superbra.
ge minifom för evarj emåltid, började när vår tjej var typ 2 veckor............
Finns hemmagjorda magdroppar man kan gör aoxå:
1tsk kummin, 1tsk anis, 1tsk fänkål, 1dl vatten. Lägg i kryddorn ai vattnet, kok aupp, ställ åt sidan och låt dra ett tag. Sila bort kryddfröna, håller 2-3 dagar i kyl och 2 dag i rumstemp. Du kan ge barnet ca 1 tsk 3-5 gr per dag innan mat men även dricka själv om du ammar..............
Du kan själv även svälja fänkålsfrön hela om du ammar, ca en nypa om dan. det funkade ganska bra för mig iaf =)
Har du inte fått "det första året"? Jag tror att det är från libero.
Där står det hur man kan massera.
Det har gjort underverk på våran tös. Jag masserade henne efter varje blöjjbyte.
Juti
Kolikmassage (beskrivning med bilder)
www.infomedica.se/artikel.asp
hej!
Ursäkta elmah men jag lägger till en liten fråga om minifom, hoppas det är okej
Jag har en fråga om minifom, ger ni det på natten också innan dom ska äta??? för det står innan varje måltid eller funkar det lika bra ändå är det någon som vet???
Jag ger för säkerhets skull före ALLA måltider, dag som natt. Jag har Minifom flaskan i rumstemperatur hela tiden, så slipper jag springa upp oner varje gång jag ska amma. Den håller sig då 1 månad, sen köper jag en ny
japp jag ger innan VARJE mål.. även på natten... emn vi gör av med en stor flaska i veckan och den får stå i rumstemp i en månad så det är ingen fara... fast vi ger betydligt mer än tio droppar...
vi började ge det då han var 1 vecka tror jag