• skånetös78

Hur många föräldradagar har ni kvar?

Har börjat fundera lite på hur många föräldradagar som man kan behöva ha kvar när man går tillbaka till jobbet efter föräldraledigheten.
    Hur många dagar har ni gemensamt haft kvar när ni gått tillbaka till jobbet? Vad har ni använt dem till? Det är så svårt att veta om man ska bränna de flesta dagarna och vara hemma lite längre än man tänkt från början eller om det kanske är dumt? Kanske bättre att ha en del dagar kvar och ta ut lite då och då när barnet blir äldre?

**Blivande Fru Nordström**
  • Svar på tråden Hur många föräldradagar har ni kvar?
  • Mamma till viljestark dotter

Vi har sparat många föräldradagar, tog knappt ut några dagar alls första året. Roligare att vara hemma nu när dottern blivit större, har varit långledig varje sommar sen hon föddes.

Man bör tänka på att dagis är stängt några dgr/år och vill man ha nån ersättning då får man se till att ha sparade föräldradagar eller ta semester. Eller också kanske ha far- eller morföräldrar som kan sköta barnet nån dag...

• Maria222

När jag börjar arbeta nästa år (då sonen är 20 månader) kommer vi spara ca 150 dagar. Jag vill kunna ta FP på sommaren för att kunna vara ledig länge.. även storhelger som jul och nyår eftersom arbetsgivaren inte kan neka en föräldrapenning.

• Rulltrappa

vet inte hur många dagar jag hade kvar när jag började jobba, men det är 11 månader sen jag började jobba och jag har 49 dagar kvar. (har enskild vårdnad och all föräldraledighet.)

väldigt praktiskt att ha de där dagarna till hands om man vill slippa jobba över jul och nyår t ex. :)

• skånetös78

Är ju faktiskt himla smart att spara lite dagar så man kan slippa jobba storhelger när barnet är litet och även vid andra enstaka tillfällen!
    Tror ni att det kommer att kännas för lite att allt som allt bara ha 129 dagar kvar varav 39 med sjukpenningnivå och 90 med lägstanivå när vi går tillbaka efter våra föräldraledigheter?

**Blivande Fru Nordström**
Svar på tråden Hur många föräldradagar har ni kvar?