• Curlie

Infektion i livmodern =(

Förutom att jag fött världens underbaraste och finaste son måste jag säga att den här graviditeten gjort mig galen. Började med blödningar och sedan fick jag havandeskapsförgiftning så jag blev igångsatt och nu efter bara några dagar hemma så fick jag igår hög feber och efter att ha pratat med vårdguiden som tyckte jag skulle vila lite bara eller gå till vårdcentralen(!!) så åkte jag ändå in till gynakuten och hade likt förbannat åkt på en infektion i livmodern också =( Dom sa att jag hade gjort helt rätt som åkt in, och att det är ganska allvarligt, fick åka hem med stark antibiotika som jag ska äta i 10 dagar. Hade febertopp på nästan 40 grader igår och ont i magen. Kan ju säga att det är ganska jobbigt att ta hand om en liten 1 veckas bebis då =(

Någon med erfarenhet av detta? Blir man bra av medicinen och klarar sig utan några men? Läste lite på internet nu och nojjade såklart upp mig. Men febern har gått ner nu efter några tabletter så det känns bättre, mycket piggare idag. Hur har ni kännt det?

• Svar på tråden Infektion i livmodern =(
  • Curlie

Glömde säga att medicinen verkar ge en jäkla fjutt på lillens mage =( Får byta och byta på honom, finns det någon risk att han inte får i sig näring ordentligt då? Han bajsar ju friskt men tänkte om det bara rinner rakt igenom honom.

• Babusjka

Jag har haft livmoderinfektion 2 ggr i samband med missfall.
    Jag lider med dig, det är hemskt!

Men jag har blivit helt återställd båda gångerna. (Första var riktigt allvarligt, var inlagd och fick antibiotika i dropp flera dagar).
    Har fått ett barn efter dessa.

Medicinerna gör oftast det dom ska.

Hur det påverkar bebisen vet jag inte... Men du borde kanske prata med en läkare eller så. Nyfödda bajsar löst och kan bajsa jätteofta, men det är svårt för en utomstående att veta om det är normalt bajs.

• Curlie

Jo, läste att det verkar vara många som får läggas in, så då kanske min var mildrare. Tur, för är så trött på sjukhus, låg ju först inne innan förlossningen och sedan några dagar efter. Ska ringa bvc på måndag och höra, tänkte ta och och räkna hur många gånger han bajsar nu imorn, vet att barn bajsar mycket men det här är extremt, och det verkar som han har lite magknip, på akuten sa dom att det kunde bli så försej, men jag tycker så synd om honom.

• Myfanwy

Jag hade en infektion i samband med min första förlossning. Hade 40 graders feber o frossa. Fick tjata mig till en läkarundersökning på BB. Därefter fick jag en intensiv antibiotikakur först sprutat in i armen 2 ggr, sedan via dropp. Blev kvar på BB i 4 dagar. Det gick snabbt att återhämta sig tycker jag, men det var jobbigt att amma o ta hand om barn samtidigt. Detta påverkade inte heller barnet på något sätt.

• Curlie

16 blöjor bytte vi igår när vi räknade, jag vet inte riktigt vad som är normalt, bvc sa bara att de kan bajsa jätte mycket. Men 16 blöjor + att han nästan alltid bajsar när han ligger på skötbordet? Och att vi ibland inte orkar byta på sekunden så han kanske hinner klämma 2 gånger.. Måste ringa igen tror jag. Dessutom har jag ont i magen fortfarande som inte ger med sig så blir säkert en tripp till doktorn igen för att kolla. Suck.
    Fast det värsta är att han har magknip av medicinen med, tycker så synd om lillen =(
    Hade kanske varit bättre med intensiv kuren i några dagar bara som Myfanwy skriver om, jag ska ju äta min kur i 5 dagar till.

• Nasse liten

fick svår havandeskapsförgiftning som slutatde m akut kejsarsnitt. fick stanna på sjukhuset i en vecka dels pga febertoppar fr en livmoderinfektion. fick två olika antibiotikakurer första dygnet intravenöst sen kunde jag ta tabletter hemma. jag fick svamp o blev ganska lös i magen av antibiotikan så det är väl troligt att bebisen kan påverkas lite!? men efter kurerna så kände jag mig frisk o svampen har försvunnit så det finns hopp

• Veladis

Stackare... Låter inte kul!

Jag åkte på en infektion i livmodern "barnsängsfeber" efter att jag fött dottern 2003. En vecka efter förlossningen fick jag oförklarligt hög feber, åkte in, och blev genast inlagd med antibi otikadropp på BB igen. jag hade 41 graders feber och yrade... Sambon och nyfödda dottern bodde med mig i tre dyng innan jag fick komma hem. Då fick jag med mig antibiotikatabletter.

Jag minns också att dotter fick ordentlig fart på magen när jag fick medicinen. Första dagarna minns jag knappt något av, men i allafall när vi var hemma sedan. Ganska snart mådde jag bra och allt rullade på som vanligt igen. Inga men vad jag vet.

• AnnaH

Jag fick infektion redan på BB. Låg och ammade en natt och fick rejäla eftervärkar som inte gav med sig förrän de gav mig en smärtlindrande spruta. Hela dagen togs tester och röntgen och det sattes in 3 sorters antibiotika. När jag skulle åka hem ett par dagar senare hom svar på cervixprovet som visade att det var "barnsängsfeber". Åt antibiotika i ytterligare 7 dagar hemma och har mått bra sedan jag fick lämna BB.

Jag fick inte amma första 2 dagarna då en antibiotika (engångsdos) gick över för mycket i modersmjölken. Tror inte lillans avföring påverkades därefter av antibiotikan. Hade vanlig feber även när lillan var 5 veckor och då påverkades avföringen lite. 

♥ ♥ Evina 080509 ♥ ♥
  • Kattguld

Jag fick inflammation (infektion) när min lilla kommit. Hon blev riktigt dålig i magen. Allt rann igenom och hon blev jätteröd i rumpan.
    Fick rådet på bvc att ge lite ersättning innan jag ammade för att hennes mage skulle ha en stadigare grund att stå på. Gav henne tyvärr ur flaska som hon verkligen gillade.
    Magen blev bättre men amningen blev svårare. Vid tre månader ville hon inte ta bröstet mer.

• Ameos

Den medicin som jag fick i samband med min barnsängsfeber fick man egentligen inte amma med, så jag ammade bara lite och gav sonen ersättning resten av tiden.

• EMO 979

Efter mitt första barn åkte jag på det med...men ung och ovetande som man var gick jag hemma typ fjorton timmar med ondare å ondare i magen innan jag rinde lasarett och undrade vad det kunde vara...de frågade då om jag hade hög feber, låg då på 38.2 och det tyckte ju inte jag var högt..såå satt väl en timme till med främmande som gratta till sonen..hade efter en timme 38.7 i temp så ringde igen och sa att febern ökat..de sa då att jag borde åkt för redan en timme sen...sagt som gjort...efter mycken smärta och obehag(kndes som tusen knivar i magen) lyckade mannen få ner mig till bilen...bodde på andra vån, tog ca 20-30 minuter att komma ner till bilen.

Hade då 7 mil till sjukhuset och under de 50 minuterna det gick att ta sig dit försämrades mitt tillstånd i rasande takt.

vid inkomst på sjukan hade jag 41,3 feber och såå ont att jag inte kunde röra mig...
    blev undersökt,fick morfin och fördes upp till BB med min nyfödda son å sambo

3 dygn senare kom jag till sans igen och skulle nån fråga mig under mordhot skule jag inte kunna tala om nåt om de tre dygnen( var nog på gränsen till helt medvetslös hela tiden då)...fick i sex dagar antibiotikadropp med tre olika sorters antibiotika och 10 dagar med samma antibiotika i tablettform efter hemgång.

Fick ha samtal med ansvariga läkare efteråt och hon sa då att det var på håret att de skulle kunna rädda mig..hade jag väntat hemma ett tag till hade det inte kunna stoppats och jag hade dött!!

Fick några år efter en till infektion i samband med ett missfall och efterföljande skrapning som inte var fullständig...men då kände jag ju igen smärtan direkt så då for jag in på en gång( kom hem från sjukan och mådde pyton.hade 38 grader , ringde och fick ta taxi tillbaka) , blev inlagd 6 dagar med dropp.

Svar på tråden Infektion i livmodern =(