• Lareesa

Gambia resa med mindre barn

Vi som ska resa till Gambia med mindre barn. Vad bör man tänka på när det gäller packning,vaccinationer, kost och utflykter.
    Även allt annat ni kommer på............................

• Svar på tråden Gambia resa med mindre barn
  • mamma är bäst

Hej, vi reste med min minsta när hon var ett år. Bodde då i local house, hos min dåvarande man. I Bakau.

Kolla upp vilka vaccinationer ni bör ta, med vaccinationsklinik. Till mig sa de att vi borde ge henne mässling-påssjuka-röda hund-sprutan redan vid 10 mån för att den är viktig om man reser utomlands. Sen fick hon ta om den vid ordinarie 18-mån. Malariaprofylax behövs såklart, hör med vaccinationskliniken. Och förmodligen ett gäng sprutor till.

Hur gamla kommer barnen att vara när ni reser?
    Jag tog med ganska mycket barnmat, både välling och burkmat, men det berodde mest på att min tjej är allergiker. Tror att det finns några sorters burkmat i de större snabbköpen, mjölkersättningar finns också, dock inte välling. Blöjor finns att köpa men tror att de var ganska dyra.

Annars är väl det viktigaste att skydda dem mot sol och värme och få i dem mycket vätska. Jag blandade vatten med en liten skvätt läsk i nappflaskan för det älskade hon och drack bra. Är annars emot att ge små barn socker, men där nere var det viktigaste med vätska så...

Bara fråga om du undrar något mer.

• Lareesa

Har varit i Gambia med min då 9 år och 2 åring men åker denna gång med min 11 åring,4 åring och 10 månaders. Även vi kommer att bo hos mannens familj i Bakau.

Vi kommer att skicka ner resesäng,blöjor och vällingen 1-2 månader i förväg då vi har den möjligheten. Kommer även att ta med överdrivet mycket barnmat och gröt i bagaget.

Sist vi åkte fick tjejerna Epaxal och tog malaria tabletter. Tbc hade de redan fått. Denna gång blir det ngt liknande tror jag. Däremot måste jag prata med BVC ang. mässling-röda hund etc det tänkte jag nämligen inte på. Lillskruttis ska få tbcn i höst ngn gång. Vätskeersättning är ett måste.

Solhattar, solkräm och vätska är även det ett måste.
    Vi brukade köpa "pulversaft" och blanda med flaskvatten. Lika mycket socker där men som sagt bara de får i sig vätska.

Har du några bra tips på utflykter? Krokodilpoolen är ett måste. Sedan hörde jag om ngt nytt lekland vid Senegambia. Har ngn information om det?

• mamma är bäst

Krokodilerna är ju en hit, såklart.
    Har inte hört talas om något lekland, men det var drygt fyra år sedan jag var där, så...

Sen finns ju djurparken, kommer inte ihåg vad den heter, men ligger ganska när en by som heter Lamin. Har själv inte varit där dock.
    När jag var där var stränderna söderut (sanyang) ganska orörda, helt underbara paradisstränder, med vit sand, palmer och helt öde. Det är ju en härlig dagsutflykt.
    För rätt länge sedan (innan barnen kom) reste jag på en flodbåd längs floden från georgetown till banjul. Tog tre dagar och verkligen en underbar tur, såg flodhästar och apor, letade krokodiler men hittade inga vilda. Kan kanske vara kul för 11-åringen, men nog inte så lyckat med de små, då resan var relativt primitiv.

Åh, nu när jag börjar tänka i de banorna så vill jag verkligen åka själv, suck, men jag tror att det blir till att vänta ett par år tills minsta dottern blir lite äldre, vill att hon ska minnas.

Hoppas att ni får en härlig resa! HUr länge ska ni vara borta?

• DrottGirl
    Lareesa skrev 2008-07-19 21:17:21 följande:
    Vi som ska resa till Gambia med mindre barn. Vad bör man tänka på när det gäller packning,vaccinationer, kost och utflykter.Även allt annat ni kommer på............................
    Hej lovely
    Mamma till 2 underbara tjejer
  • DrottGirl
    mamma är bäst skrev 2008-07-20 16:38:34 följande:
    Hej, vi reste med min minsta när hon var ett år. Bodde då i local house, hos min dåvarande man. I Bakau. Kolla upp vilka vaccinationer ni bör ta, med vaccinationsklinik. Till mig sa de att vi borde ge henne mässling-påssjuka-röda hund-sprutan redan vid 10 mån för att den är viktig om man reser utomlands. Sen fick hon ta om den vid ordinarie 18-mån. Malariaprofylax behövs såklart, hör med vaccinationskliniken. Och förmodligen ett gäng sprutor till.Hur gamla kommer barnen att vara när ni reser? Jag tog med ganska mycket barnmat, både välling och burkmat, men det berodde mest på att min tjej är allergiker. Tror att det finns några sorters burkmat i de större snabbköpen, mjölkersättningar finns också, dock inte välling. Blöjor finns att köpa men tror att de var ganska dyra.Annars är väl det viktigaste att skydda dem mot sol och värme och få i dem mycket vätska. Jag blandade vatten med en liten skvätt läsk i nappflaskan för det älskade hon och drack bra. Är annars emot att ge små barn socker, men där nere var det viktigaste med vätska så...Bara fråga om du undrar något mer.
    hej, kul m en till som varit i gambia m barn, jag har varit nere några gånger m min stora tjej (nu 12 år) men det blir första resan ned m min lilla tjej som kommer att vara 13 mån vid resans start.

MPR vaccin vid 10 mån - det ka jag kolla m min bvc - minns inte att de sa ngt om det bara de 2 första sprutorna samt TBC sprutan samt hepatit a + b.

blöjorna ÄR dyra o rätt så dåliga oxå om man inte köper på ngn supermarket som har "våra" märken då e de ju bra - men dyra som sagt.
  • DrottGirl

Lamin Lodge e ju lite kul oxå, iaf för stora barn då man kommer nära naturen via vattnet.

sen e ju Abuko reservatet en upplevelse,  mina vänner gick där m deras dotter då 6 år.

Jag håller med om Sanyang o Gunjur - det e ju sååå fint där, inte speciellt orörda stränder längre men bra mkt bättre än Palma Rima, Cape point etc.

• Lareesa

Drottgirl: hej lovely miss you.
    Vad är MPR vaccin? Är det de vid 3,5,12 månader eller är det vaccination inför resan?

Mamma är bäst: Vi ska vara borta i tre veckor denna gång. Lilltjejen ska träffa farmor och resten av släkten för första gången. Våran plan är att åka varannat år, vi får se om vi kan hålla det.

Svar på tråden Gambia resa med mindre barn