• Spargris

Vad ska vi bjuda på för grillat?

Hej

Har ingen fantasi.. imorgon kommer ett annat par hem till oss och vi ska grilla..
    Men jag vet inte vad.. tycker alltid vi grillar karre kotlett och potatis i olika former..

Vad brukar ni grilla eller har ni förslag?

• Svar på tråden Vad ska vi bjuda på för grillat?
  • MiaP

Mycket kamben. Älskar barnen. Annars är grillspett med starka korvar/kyckling/grönsaker jättegott. Servera med matig sallad och tzaziki och ett gott bröd.

• emejo128

Idag bjöd vi på grillad tandoorikyckling med ris till och naanbröd och raijta. Jag hade bara köpt tandooripaste på burk och så marinerade jag kycklingen med det och youghurt. Det grillades och så gjorde jag raijta och naanbröd och kryddat ris till. Gott.

• Cornellia

Hel grillad fläskfile är juh super gott. Sen kan man kanske göra grillade knytten till, om man inte är allt för många.

• poik07

Olika sorters spätt, med kyckling, lax och kött samt olika grönsaker! Mummms!

• War

Är du en riktig spargris så serverar du flinta med potatissallad och korv till barnen.

Går att piffa så det inte känns snålt.

• Spargris
    War skrev 2008-07-19 22:18:30 följande:
    Är du en riktig spargris så serverar du flinta med potatissallad och korv till barnen.Går att piffa så det inte känns snålt.
    Hihihi.. näe.. nån riktigt spargris är jag inte.. korv och flinta är uteslutet.. men flinta kan åka på om det bara jag och gubben som ska grilla..
  • Spargris
    emejo128 skrev 2008-07-19 22:14:41 följande:
    Idag bjöd vi på grillad tandoorikyckling med ris till och naanbröd och raijta. Jag hade bara köpt tandooripaste på burk och så marinerade jag kycklingen med det och youghurt. Det grillades och så gjorde jag raijta och naanbröd och kryddat ris till. Gott.
    Ok.. detta lät gott.. Men vad är nannbröd och raijat?
    Vad kryddar du riset med?? Var det kyckling klubbor eller file?

Naanbröd är det sånt tunnbröd som typ finns på willys?
  • emejo128

Jag bakar Naanbröd själv. Detta recept funkar till 8-10 bröd:

1 ägg
    8 dl vetemjöl
    2 msk olja
    1½ dl vatten
    1½ dl youghurt
    salt
    2 tsk bakpulver

Blanda allt och låt vila under en bakduk ca en timme. Degen ska vara relativt kletig men hanterbar.

Dela degen i lagom små bollar som du kavlar eller trycker ut till avlånga kakor, ca ½ cm tjocka. Stek dem i stekpanna i lite olja så de blir gyllenbruna.

Raijta:

Brukar bara köpa en påse med raijtapulver på Ica eller liknande. Det blandar man med matlagningsyoughurt. Jag har prövat att göra egen raijta också, men det är mycket godare med pulvret tycker jag. Och smidigare när man ändå står och steker bröd.

Riset:
    Vi använder vanligt ris, men basmatiris går lika bra. Krydda med antingen färdig indisk kryddblandning för ris på påse, eller med:

ingefära
    gurkmeja
    koriander
    spiskummin
    lite chili
    indisk kryddblandning (jag tar den jag har hemma för tillfället, det finns olika)
    lite nejlika

Och slutligen: Det blir godast med kycklingfile, men vilken kyckling som helst funkar.

• Angelven

Majskolvar!

Grilla dom snabbt, eventuellt pensla med sweet'n'chili sås på flaska först. Dela dom i tumlånga delar...

• Vifsla

Jag gjorde egna hamburgare, det var uppskattat. Vanlig köttbullssmet fast jag bättrade på den med lite västerbottenost, jag marinerade med hickoryglaze och serverade med hamburgerbröd från Max (de fanns att köpa på domus), lite ugnsstekt bacon och så grönsaker och dressing så klart.

• milimina

vi grillar allt möjligt: kyckling, lax, nötkött, egna hamburgare, hel fläskfilé, fläskytterfilé. goda grönsaker att grilla: tomater, färska champinjoner, majs (kolvar som vi sedan skär av majsen från och har på lite smör och flingsalt), marinerad zucchini. grillar vi kött äter vi ofta en god sallad till. eller grillspett med goda korvar och små lökar. man kan slänga allt på grillen

ny grej vi testat i sommar: morotsstavar i folie med lite smör och färsk timjan, asgott!!

Svar på tråden Vad ska vi bjuda på för grillat?