• 08Mars

Har Lactulos fungerat på ditt barn?

Som lyder samt vilka biverkningar barnet fick och ålder?

Gav min 4mån lactulos tidigare idag för första gången. Vi har börjat med smakisar och hon är numera hård i magen och har det svårt stackarn. Inget resultat ännu. Gav henne 5ml så jag hoppas på resultat. Vet att de kan bli gasiga i magen. Hon är redan rätt gasig så jag hoppas det går bra.

• Svar på tråden Har Lactulos fungerat på ditt barn?
  • Baggen

Hat gett vår dotter sempers bifidus sen hon va ca 3 veckor för hon va så hård i magen och var så ledsen när hon skulle bajsa, men de hjälpte med ett mål om dagen med det.

• örtagård

Vi har inte bra erfarnheter av laktulos men många blir hjälpa. Vår dotter blev gasig och illamående -vilket nog är vanligt men också vanligt att det är övergående tror jag. Vi fick dock ingen effekt förrän vi var upp i över 10 ml- på slutet när hon var i tvåårsålder var det 30-40! Det gick inte alls men hon får movicol junior istället. Det är ju möjligt ni behöver öka dosen. Hör med bvc. de blir ju gasiga av föstoppningen också så det behöver ju inte vara laktulosen.

• Februarii

Vår dotter på 2,5 år fick 10 ml i vällingen varje morgon i någon vecka och sen funkade bajsandet fint. Hon blev lite gasigare än innan. Hoppas det fungerar för era lilla!

• 08Mars

Ska kanske lägga till att jag ger inte ersättning utan ammar. Funderade på bifilus men tänkte att det kanske ges då man ger ersättning...Erfarenheter???

Har ej pratat med BVC då jag inte tycker att vår kontakt ger några vettiga och klara svar.

• örtagård
    Svar på #2
    ammar du förresten?

Jag tror bröstmjölk är lösande. Vår dotter var dock förstoppad även när jag ammade jättemycket men med lillebror funkade att minska lite på smakisarna och amma lite mer och ge mer katrinplommon osv. Funkar fortfarande vid året ! Men storasyster var som sagt svårbajsad från helamningstiden och efter smakisarna stenhård . Hon är nu tre och ett halvt! Lillebror vill jag helst slippa ge laxerande.
  • örtagård
    Svar på #5
    Lillebror har dock blivit tempad för att komma igång. Han har en hårdare mage även om han itne har på långt när samma förstoppningsproblematik. (Klart bröstmjölk är lösande för det är ju så när man helammar men jag tror det är så när man börjat ge mat också ofastast i alla fall men jag vet inte - mina barn har ju varit så olika).
  • Ninni68

Laktulos är det enda som hjälper på vår son som har lätt för att bli hård i magen. Sempers Bifidus är ersättning med laktulos i, vi gav det när sonen var under sex månader (vi delammade). Det funkade bra när vi bara ammade/flaskade, men han blev rejält hård när vi började med smakportioner. Och då hjälpte varken Bifidus, katrinplommonpuré, päronpuré... när han var sex månader bytte vi ersättningen mot välling och började ge ren laktulos. Då blev han bra i magen direkt, vet inte om det var bättre med ren laktulos eller om det var vällingen. Han har fortfarande lätt för att bli hård och numera (han är 21 månader) ger vi laktulos om han inte har bajsat på några dagar. Det har oftast omedelbar effekt på honom. Några biverkningar har vi inte märkt av.

Att din dotter är gasig är säkert för att hon är förstoppad. Vår son brukar bli väldigt pruttig när det börjar stoppa till.

• CamillaG78

Här gav det resultat först när vi kom upp i ca 10 ml. Sen tar det ju ett tag innan laktulos uppnår sin effekt. Det är ju inte ett laxermedel som tex microlax utan ett tarmreglerande medel.

• 08Mars

Tidigare fick jag tempa henne men slutatde med det vid ca 2,5 mån. Då kunde hon sköta det där själv. Fram tills nu. Avföringen har alltid varit lös och nu är det första hårt (ej som sten men "formbart") och det som kommer efter är löst. Hon har tidigare fått minifom men det slutade vi med då vi slutade tempa henne. JAg har gett henne katrinplommonpuree men vet inte om jag tycker att den hjälpte ngt, provade dock bara i 2 dagar. Hon tycker inte om den utan får kvälvningar, de andra smakisarna går däremot bra.

• örtagård
    Svar på #7
    Ja, det är verkligen skillnad på riktigt förstoppade små när inga kostråd hjälper och de som lyckligtvis faktiskt blir hjälpta av typ katrinplommon (vår son tex)! Vi hade en enorm hög päronpuréburkar i glasinsamlingen när vår dotter var liten ändå var hon jämt förstoppad...och skulle fortfarande vara så utan movicol- (anses nog har mindre biverkningar generellt men det finns barn som inte tål det heller- gäller att pröva sig fram).

Om man tempar, kan ju en första hård propp komma ut så resten kommer sen. det är ju möjligt att det sitter en propp och att resen är uppmjukat. När de är riktigt förstoppade (och förhoppningsvis äldre ...) måste man oftas ha någon form av lavemang underifrån (microlax, klyx) och mjukgörnade uppifrån (laktulos, movciol osv). Jag kan fortfarande behöva tempa lillebror ibland för att få det att komma igång.

Lycka till förresten!
Svar på tråden Har Lactulos fungerat på ditt barn?