• castillo

min man kvävde nästan vår son i sömnen.

alldeles nys hörde jag min son börja gråta hysteriskt under täcket och min man låg på han med täcket över hans ansite(han låg och sov brevid) min man vakna till lite och flytta på dig och min son va helt skräkslagen. min mage vände sig upp och ner och mitt hjärta gick i tusen bittar, sprang till sängen och tog upp vår son och trösta han.
    min man hade lagt sig över han i sömnen och vår son höll på att kvävas. blir helt gråttfärdig.

efter jag tog upp vår son fick jag trösta honom ett tag och natta han igen, la honom på andra sidan av sängen så han bara sover brevid mig.
    att ens liv kan vända sig upp och ner på bara någon sek.

det är vid sådana här tillfällen man känner hur mycket man älskar sitt barn,
    tack vare gud så han jag springa fram och min man vakna till lite och vände sig om. vår son hade bra hudfärg och han vakna själv av att han inte fick luft och börja gråta hysteriskt, tack vare gud.

vet inte vad jag skulle göra om vi inte hade märkt något.

gud vad jag älskar min son så himla mycket.

finns det någon annan som har vart med om att nästan ens barn kvävts i sängen.

• Svar på tråden min man kvävde nästan vår son i sömnen.
  • Anonym (!)

Hemsk upplevelse det måste ha varit. Nu kanske ni har lärt er en läxa att man inte ska sova med sina små i sängen utan skydd.

• castillo

Anonym (!) skrev 2008-07-20 00:27:26 följande:

Hemsk upplevelse det måste ha varit. Nu kanske ni har lärt er en läxa att man inte ska sova med sina små i sängen utan skydd.
    en läxa??? utan skydd???.
    faktist har vi andnigsalarm på vår son just för om något sådant skulle hända.
    och desutom så har dem sagt på sjukhuset att han är frisk ingen av oss röker eller driker och det finns ingen andledning att han inte ska kunna sova med oss, bara bra då han får känna närhet och trygghet.
  • castillo

Anonym (!) skrev 2008-07-20 00:27:26 följande:

vad menar du med skydd??
  • 4barnsMom

Måste börja med att säga jösses så hemskt!! Man ska ju ha en spärr och inte "kunna" lägga sig på dom.. Såvida man inte är full eller så...

Det har aldrig hänt hos oss, jag har haft de små på en kudde mellan våra kuddar så man inte kan lägga sig på den lille i början.

Det ska ju vara bra att samsova så jag tycker inte du ska vara livrädd, se bara till att din man har lite kudde eller så mellan sig och sonen så han inte mosar honom igen...

Det finns nån sovpöl att köpa minns inte vad den heter, men det är som en mjuksäng ungefär för barn Nån kommer att tro jag är galen, man lägger barnet i den, den har skyddande kanter...

Som en tröst, jag har mina barn i sängen speciellt när de är sjuka och så, jag tycker inte jag har full koll på dom annars När dom är små alltså...

Samuel-97 Elin-00 Elias-06 Saga-07
  • castillo
    4barnsMom skrev 2008-07-20 00:43:11 följande:
    Måste börja med att säga jösses så hemskt!! Man ska ju ha en spärr och inte "kunna" lägga sig på dom.. Såvida man inte är full eller så...Det har aldrig hänt hos oss, jag har haft de små på en kudde mellan våra kuddar så man inte kan lägga sig på den lille i början. Det ska ju vara bra att samsova så jag tycker inte du ska vara livrädd, se bara till att din man har lite kudde eller så mellan sig och sonen så han inte mosar honom igen...Det finns nån sovpöl att köpa minns inte vad den heter, men det är som en mjuksäng ungefär för barn Nån kommer att tro jag är galen, man lägger barnet i den, den har skyddande kanter...Som en tröst, jag har mina barn i sängen speciellt när de är sjuka och så, jag tycker inte jag har full koll på dom annars När dom är små alltså...
    har inte hänt oss innan . men tror att det kan bero på att min man har sovit ca 4 tim varje dag hela v och igår natt sov han bara 3 tim och sen jobbat från 7-18 varje dag. han låg med ryggen vänd på sidan och sen la sig med ryggen på vår son när han har vänt sig på rygg.
    tror jag aldrig har varit så rädd i hela mitt liv.
  • Anonym (!)

Skydd, menar jag som 4barnsMom skrev om. Antinget att man bäddar som en kant runt eller att man köper en sådan sovpöl,är nästan som en ligginsats.
    Jag tycker inte att det är fel att sova med barn i sängen,det är både mysigt och tryggt för båda. Men jag skulle aldrig göra det utan "skydd",just av den anledningen att det finns risk att man lägger täcke eller sig själv på bebben. Störst risk från pappans sida tror jag,vi mammor sover med ett halft öga öppet och vaknar av minsta lilla
    Skönt att han mår bra och sover sött nu

• Anonym

Därför har jag aldrig tillåtit mig själv somna med min bebis i våran säng hon har sin spjälsäng.

• Anonym

Om barnet hade bra hudfärg och kunde skrika så var det väl aldrig frågan om att han höll på att kvävas?

Jag förstår att det var en otäck upplevelse, man älskar ju de små så det gör ont, men jag tror inte din sons liv var i fara.

Ha inte för dåligt samvete!

• LindaJohansson81

Jag har alltid samsovit, men jag har haft en special madrass till dem. Bara för säkerhets skull...

Det är det bästa som finns att sova brevid sina barn, men det är helt klart skrämmande när något sådant här händer!!!!

• Spartacus

jag var med om samma sak när våran dotter var pytte... pappa hade henne under armen som han tyckte var mysigt, men han sover så djupt och jag räv för jag litar inte riktigt på honom... vaknade till och hittade inte dottern i sängen och då låg hon ju nästintill under pappa (även om hon fortfarande sov och kunde andas bra och så), sen dess får han INTE ha henne nära under natten! han sover helt enkelt alldeles för djupt.

det är det enda man kan göra, undvika att barnet sover med den som sover djupt,
    men det är så himla otäckt att tänka "tänk om"! hur fasen skulle man kunna förlåta sin partner och hur fan skulle han må?

nä usch, bättre att förtränga händelsen och undvika att det händer framöver!

våran tjej sover i spjälsäng nu (är 2 månader) och det går jättebra, även om jag såklart saknar henne och tar henne till sängen för mat och så...

• Anonym (eeh)

Jag antar att din man har väldigt dåligt samvete för detta, vet han om att du dessutom hänger ut honom här?

Vi samsov med sonen men jag hade honom inte mellan oss utan han låg på sidan av mig (med kudde under madrassen så han inte kunde rulla ut) De säger att man egentligen inte ska samsova pga ökad risk för psd. Det blir ju jättevarmt för barnet att sova direkt mellan sina föräldrar. Har man skydd i form av kuddar eller t.ex. en kattdyna runt barnet (eller det finns speciellt skydd man kan anv) så skyddar det både mot värme och om någon förälder lägger sig över.

• Anonym (!)

Skäll inte på pappan bara. Han kunde ju inte hjälpa det,han mår bara dåligt utav vetskapen.

• castillo

Anonym (eeh) skrev 2008-07-20 08:42:40 följande:

Jag antar att din man har väldigt dåligt samvete för detta, vet han om att du dessutom hänger ut honom här?Vi samsov med sonen men jag hade honom inte mellan oss utan han låg på sidan av mig (med kudde under madrassen så han inte kunde rulla ut) De säger att man egentligen inte ska samsova pga ökad risk för psd. Det blir ju jättevarmt för barnet att sova direkt mellan sina föräldrar. Har man skydd i form av kuddar eller t.ex. en kattdyna runt barnet (eller det finns speciellt skydd man kan anv) så skyddar det både mot värme och om någon förälder lägger sig över.
    han har lite dåligt samvete . men vi uptäckte det så fort att ingen skada skäde. sen tycker han inte att det är att hänga ut honom eftersom han och jag vet att det var en olyckshändelse. och han tar sitt fulla ansvar för vad som hände.
  • castillo

Anonym (!) skrev 2008-07-20 10:44:30 följande:

Skäll inte på pappan bara. Han kunde ju inte hjälpa det,han mår bara dåligt utav vetskapen.
    nej jag har inte skällt på han. däremot på morgonen prata vi med varandra och kom överens om att ha vår son på min sida. han tycker han själv sover för djupt och desutom litar han inte riktigt 100% på sig själv att han inte lägger sig på honom.

igår va det inte som vanligt vår son brukar ligga hökt uppe i sängen och desutom mest på min sida då min man har mycket plats att röra på sig då han e rädd att lägga sig på honom. men igår somna min son på hans sida och min man somna brevid och jag va inte i sängen . så det va en olyckshändelse. som tur börja vår son skrika under täcket och vi ärkte ganska snabbt att han lågg där,
Svar på tråden min man kvävde nästan vår son i sömnen.