• Mia W

Inskrivning hos MVC - vad händer?

Hejsan, ska på inskrivning hos barnmorskan nu på måndag. Skulle bli glad om någon ville berätta vad som egentligen händer första gången man är där!

Har fått en liten lapp med posten om att vi kommer att diskutera ev. sjukdomar i släkten osv och barnmorskan sa då jag beställde tid att hon inte kommer att göra någon gyn. undersökning då, enbart blodprov. Innebär det att vi bara kommer att sitta och prata? Hade hoppats att hon på något sätt i alla fall skulle ta reda på om barnets hjärta slog och om allt var Ok! Görs det då eller är det först vid ultraljudet som hon sa är i vecka 17?

• Svar på tråden Inskrivning hos MVC - vad händer?
  • dalatjej

Har du tur kan du få chansen att få lyssna på hjärtljudet. Vår bm frågade oss och vi ville givetvis, men hon sa även att risken att inte höra hjätljudet finns pga att fostret är så litet men det betyder inte att det inte finns något foster där. Vi hade sån tur att vi hörde hjärtat och det var verkligen en bekräftelse på att man var gravid. Får ni chanse tycker jag ni ska ta den.
    Annars var det mest prat och invägning. Fick en hel bunta med brochyrer och böcker.
    Lycka till.
    Sandra

• Mia W

Tack för svaret! Undrar; att höra hjärtljudet hur funkar det i vecka 9 redan? Om man ska gå efter sista mensens första dag är vi i vecka 9 då vi ska till MVC. Ganska tidigt vad jag har förstått. När var ni dit?

• dalatjej

Jag var i v.10 när jag skrev in mig och fick lyssna på hjärtljudet. Fostrets hjärta slår från första dagen så det handlar om att hitta det lilla hjärtat. Fostret kan ju även ligga långt bak i livmodern och därför inte lyckas man hör hjärtljudet.

• Mia W

Ja, då kan man bara hoppas! Skulle verkligen vara skönt att höra det där lilla hjärtat slå! Hade ett tidigt missfall i vintras och är därför extra orolig över att allt ska fungera. Blev erbjuden av BM ett tidigt ultraljud, men då hos kvinnokliniken. Ringde dit men de sa att det bara kunde ge falska förhoppningar att höra hjärtat slå och se babyn innan vecka 12 och rådde mig därför att vänta tills det riktiga UL i december. Men om vi får höra hjärtat redan hos barnmorskan känns det lättare att vänta med ultraljudet!

• MalinI

Hjärtat slår i dag 22. När man är i ung 5 veckan. Fostret i 3 veckan.

• Nessa

Hej och grattis till graviditeten! På vår inskrivning pratade vi (sjukdomshistoria, hur vi såg på att bli föäldrar, vad vi jobbar med etc) och bm berättade hur de kommande besöken på MVC skulle ligga i graviditeten. Jag fick också väga mig och ta lite blodprover. Jag hade även ett läkarbesök invbokat i samband med inskrivninge. Läkaren kände på livmoder och vi gjorde ett Vul. Vul gjorde hon enbart eftersom vi hade haft vissa komplikationer innan vi kom dit.
    Vi fick inte lyssna på hjärtljuden och i Göteborg gör man inte det förren runt v 20. Det här för att livmodern ännu inte kommit så högt och att fostret är så litet att det är väldigt stor risk att inga bm inte hittar några hjärtljud (och det är ju väldigt onödigt att behöva oroa sig i onödan). Jag skulle inte vågat chansa på att lyssna på hjärtljuden även om bm frågat så tidigt...Fick lyssna första gången i v18 och även då var den lill* lite svår att hitta :)

Svar på tråden Inskrivning hos MVC - vad händer?