• MichelleS

Mask i magen på katt??

Har lite problem med en katt här hemma en kattmamma.

Hon har nämligen fått mask i magen vad det ser ut som iallafall.

Tror inte det är min hankatt eftersom han ej vart ute och kattmamman var utekatt ifrån början.

Maskarna såg vita och rätt så avlånga ut tycker jag men dom kom inte ut i samband med bajs utan det var någon annan slags vätska.
    Hon måste fått ut dom på natten eftersom dom legat torkade på morgonen.

Vad är det för slags mask, finns det olika?

Måste införskaffa mig maskmedel idag och dessvärre har jag 5 kattungar här som hon matar förfullt och dom har säkert blivit smittade eller lär bli :(

• Svar på tråden Mask i magen på katt??
  • VulgusProfanum

Låter som spolmask tycker jag
    Avmaska alla katter med Drontal vet.
    Engångs dos och saken är kirrad.
    Man ska också avmaska honan innan dräktighet- (inte under!) och därefter minst 2 gånger under det att hon diar. Kattungarna ska också avmaskas regelbundet.

VulgusProfanum- Your personal entertainer
  • MichelleS

Jo läste nu om spolmask och det lät inget vidare men är 100 på att det var jusst det.

Så nu blir det till apoteket och köpa till två vuxna katter samt 5 kattungar, bara inte alla pengarna ryker =/

Så nu är kattungarna 4 veckor idag så då avmaskar man kattmamman och kattungarna igen efter 3-4 veckor kanske då?

Hur ska man få i en sån dos till kattungar? får dom dia under tiden som dom avmaskas?

VulgusProfanum skrev 2008-07-20 11:38:47 följande:
    Låter som spolmask tycker jag Avmaska alla katter med Drontal vet.Engångs dos och saken är kirrad.Man ska också avmaska honan innan dräktighet- (inte under!) och därefter minst 2 gånger under det att hon diar. Kattungarna ska också avmaskas regelbundet.
  • VulgusProfanum
    MichelleS skrev 2008-07-20 12:21:17 följande:
    Jo läste nu om spolmask och det lät inget vidare men är 100 på att det var jusst det.Så nu blir det till apoteket och köpa till två vuxna katter samt 5 kattungar, bara inte alla pengarna ryker =/Så nu är kattungarna 4 veckor idag så då avmaskar man kattmamman och kattungarna igen efter 3-4 veckor kanske då?Hur ska man få i en sån dos till kattungar? får dom dia under tiden som dom avmaskas?
    Spolmaskar är väldigt vanligt hos katter
    Du kan avmaska dem nu och sedan ta en till kur efter 2 veckor och ytterligare kur innan de ska säljas kring 12 veckor.
    De kan dia under tiden- det påverkar inte kisseungarna
    Just vilken dos du ska ge till kattungarna och vilka preparat som är bäst tycker jag att du ska prata med apoteket om. De är duktiga på detta. Det brukar inte heller vara några problem att få i dem medlet. Vissa preparat finns också som pasta- t.ex Banmint.
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19860613000013&DocTypeID=4&UserTypeID=1
    VulgusProfanum- Your personal entertainer
  • MichelleS
    VulgusProfanum skrev 2008-07-20 12:33:58 följande:
    Spolmaskar är väldigt vanligt hos katter Du kan avmaska dem nu och sedan ta en till kur efter 2 veckor och ytterligare kur innan de ska säljas kring 12 veckor.De kan dia under tiden- det påverkar inte kisseungarna Just vilken dos du ska ge till kattungarna och vilka preparat som är bäst tycker jag att du ska prata med apoteket om. De är duktiga på detta. Det brukar inte heller vara några problem att få i dem medlet. Vissa preparat finns också som pasta- t.ex Banmint.www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....

Får prata med dom på apoteket så får dom säga exakt hur man ska gå tillväga med det.

Pastan som jag vet oftast ligger i en spruta är ju lättare att få i små kan jag tänka mig en tabletter.

Tack så mycket får hoppas allt ordnar sig Glad

• Havanna82
    MichelleS skrev 2008-07-20 12:21:17 följande:
    Så nu blir det till apoteket och köpa till två vuxna katter samt 5 kattungar, bara inte alla pengarna ryker =/
    Välkommen till kattvärlden, här får man inga pengar kvar *Asg*
  • MichelleS
    Havanna82 skrev 2008-07-20 14:28:30 följande:
    Välkommen till kattvärlden, här får man inga pengar kvar *Asg*

Ja haha det blir rätt så mycket man får lägga ut på dom små liven.

Försäkring varje månad samt att jag fått lägga ut 7000 kr på min katt på ett par månader och endå fick jag honom för 1 KR hahaRäcka ut tungan

Nu har jag gjort första avmaskning men nu är jag nyfiken på att veta, hur värkar det?
    Det borde ju finnas maskar i magarna nu på kissarna och om dom spyr upp dom igen och äter upp dom så kommer det väl nya som kläcks, eller har jag fel?

• MichelleS

Ingen som vet något?

Vill också jättegärna vilja veta hur maskarna dör i magen.
    Katten har bajsat tre gånger nu sedan jag gav maskmedlet och för första gången har dom kommit ut i bajset och dom ser helt uttorkade ut, har medlet då tagit död på dom så att alla är påväg ut?

Svar på tråden Mask i magen på katt??