• Anonym

Hur många gånger ska man äta per dag? Ätit oregelbundet innan. Vill gå ner i vikt

Innan åt jag alltid oregelbundet , onyttigt och ofta långt mellan måltiderna. Nu har jag börjat äta nyttigt , kalorifattigt men med ca 3 timmars mellanrum per dag. Jag har dock inte gått ner speciellt mycket (jag motionerar också )
    Är det dåligt att börja äta ofta och regelbundet när kroppen inte är van vid det? Tar det lite tid innan man kommer igång??

• Svar på tråden Hur många gånger ska man äta per dag? Ätit oregelbundet innan. Vill gå ner i vikt
  • SvanFlikkan

frukost lunch mellis middag
    har jag för mig =)

• SvanFlikkan

ska nog va mellis mellan fruk och lunch med =)

• Leather Cravat

Fem gånger per dag.
    Tre huvudmål och två mellanmål.

• Anonym

Men kan kroppen bli helt störd när den inte är van vid att få mat regelbundet? tar det tid för den att vänja sig?

• ladida

Det tar ett tag innan kroppens ämnesomsättning ställer om sig. Man går ner i vikt av att äta regelbundet.
    Man ska äta med ca tre timmars mellanrum.
    Ät ofta men lite mindre portioner blir man hungrig mellan de större målen äter man ett litet mellanmål. De intervaller man har när man jobbar är ganska bra.
    ca9-frukost, 11-mellanmål/fika, 12.30-lunch, 15-mellanmål/fika sedan äter man ofta något mer lagat mål efter jobbet ca 17 eller så. Skulle du bli sugen sen igen så ta en frukt eller grov smörgås.
    Ät inte heller för sent innan du går och lägger dig.

Jag har viss erfarenhet från ett träningsfreak jag var tillsammans med och han tjatade ständigt om detta.
    Håll nere socker och försök äta mycket fullkorn, drick mycket vatten och ät mycket frukt..
    Var envis, det tar tid att göra det på "rätt sätt" men du kommer må bättre av det och det ger ett mer varaktigt resultat.
    Lycka till!

• Leather Cravat
    Anonym skrev 2008-07-20 11:45:00 följande:
    Men kan kroppen bli helt störd när den inte är van vid att få mat regelbundet? tar det tid för den att vänja sig?
    Jag mådde bättre på en gång när jag började äta regelbundet, blev inga konstigheter.
  • Kimma72
    Anonym skrev 2008-07-20 11:45:00 följande:
    Tvärtom, kroppen skriker efter regelbunden tillförsel av näringsämnen och energi och mår som bäst när den har jämn tillgång till det. Hur beter sig en bil med skit i tanken som bara får stötvis med bensin,den går ryckigt eller hur? Det gör din kropp också när du inte äter som du ska.
  • Anonym

Jag mår bättre, men jag vill ju gå ner också

• Kimma72
    Anonym skrev 2008-07-20 11:52:47 följande:
    Rom byggdes inte på en dag. Allt har sin tid, i synnerhet viktminskning. Det SKA ta lång tid så att man inte jojjar upp i vikt igen. God kosthållning med hjälp av en dietist och träning med fettförbrännign som syfte är fortfarande det effektivaste sättet.

Det finns inga "genvägar" för att gå ner i vikt. Man MÅSTE röra på sig, man ska helst svettas under tiden också. Det hjälper inte att bara äta mindre och annorlunda.
  • Thursday
    Anonym skrev 2008-07-20 11:52:47 följande:
    Finns bara ett sätt att gå ner i vikt, och det vet du säkert om. Gå med i t.ex. viktklubb.se och skriv ner ALLT du äter. Jämför sedan med ditt dagliga kaloribehov. Äter du mindre än vad du gör av med, ja då går du förr eller senare ner i vikt.
  • Anonym

Läs gärna nån bok av tex Sten Sture Skaldeman, jätteintressant!!

Svar på tråden Hur många gånger ska man äta per dag? Ätit oregelbundet innan. Vill gå ner i vikt