• mariahammarberg

Vad får er 1år och 5månaders INTE äta?

Vi har en dotter på 17månader som inte är så förtjust i att äta mat med händerna eller sked gaffel. Vill bi matad om hon ska äta från sin tallrik. Men när vi vuxna äter något vill hon ju gärna smaka - ser väl gott ut bara för mamma och pappa äter.

Vår dotter får inte äta/smaka av
    - snabbmat - max, macdonalds, sibylla ell liknande - däremot hemmagjord hamburgare eller pizza (inga strips mer grönsaker)
    -godis - hemma äter vi inte det när hon ser, dvs äter bara om hon lagt sig eller inte är hemma. Ibland när vi är borta kan hon se andra som äter men hon får INTE smaka.
    Läsk - onödigt socker

Är vi extrema eller finns det fler som oss? (vi är 28 resp 30år)

• Svar på tråden Vad får er 1år och 5månaders INTE äta?
  • gustafssons

Lillan är 17 månader och får äta Allt!  men vi äter ju inte på mc dounalds varje dag direkt.. eller annan onyttig mat..
    Undviker mycke salt. Tex igår beställde vi mat på grillen i samhället, då ber vi henne att inte salta eller krydda pomes.

Så det blev det igår pomes å korv
    Läsk spär jag med vatten så det blir samma färg å så hon känner bubblor. (inge light produkter här)
    Godis får hon smaka ibland, men inte såå ofta.
    Hon älskar kakor och bullar när det bjuds på det
    Hon ligger under sin vikt kurva.. så för den saken är det inga problem

• Butterscotch

Vår dotter på 15 månader får smaka allt som vi äter, om hon visar att hon vill prova (så länge det är något hon klarar av att tugga, allt funkar ju inte än). Vi äter inte så mycket godis eller dricker mycket läsk så det har inte blivit något problem. Snabbmat typ hamburgare ser jag inga problem med alls, det är ju bara kött och bröd. Stripsen tar jag bort saltet på innan hon får smaka, de överdriver ju alltid med saltningen på McD.

• Butterscotch

Jaha, skulle man skriva hur gammal man är också, det missade jag Jag är 34 och min man 42.

• Fru 31maj

Vår dotter på 15 månader får äta allt hon kan äta.
    Hon är duktig på att äta själv och vill gärna smaka.
    Försöker undvika alltför salt eller stark mat och inte allt för mycket socker.
    Med två större syskon är det dock svårt att undvika godis för det upptäckte hon snabbt att hon vil ha när de får , så hon får några småbitar.
    När det är sommar och varmt är det viktigt att dricka både för stora och små , men lillgumman är jättedålig på att dricka vatten så jag blandar svag saft och då dricker hon massor.
    Hellre det än för lite vätska.

Överlag har vi nog aldrig varit så noga med maten så , men det var mer med första.
    För varje barn är det lätt att man tillåter mer och mer bara för att de ser upp till storsyskonen och vad de gör.
    Vi är förresten 33 år båda två.

• lillvilda

ja min är ju inte 1 år å 5 månader än utan 1 år och 3 månader men jag skulle tro att samma regler gäller ett bra taag till. Han får äta snabbmat som mcdonalds, pizza tillexempel men såklart inte varje vecka. Han är så kräsen i maten så skulle han äta en pizzabit ser vi det som en bonus att han ätit. Vi har en kille som lätt blir spinkig å som vi får kämpa upp på viktkurvan. Vi försöker se till att han inte får i sig så mycket salt.vi äter så sällan snabbmat.
    Han får äta kakor och bullar i viss mängd. Han får oxå smaka glass eftersom hans pappa tycker mycket om glass å de finns hemma då å då.

Han får inte äta (dricka):
    *läsk, ser det som onödigt då det både är starkt för magen å innehåller så mycket socker. Så länge vi kan hålla honom ifrån det är vi glada.

*saft, han har inte visat intresse för det så då får han dricka vatten tillsvidare.

*godis, vi äter inte godis i familjen annars men när hans halvsyster var här så fick liam äta bulle med pappa istället när storasyster fick lördagsgodis. Bullar och kakor får han äta med måtta precis som vi vuxna gör.

Vi är 27 och 21 år.

• MsBeauty

Min son kommer inte att få äta snabbmat, godis eller läsk/saft eller färdimat.
    Jag är 20 och min man 22 år.

• twinmamma

Nej jag tycker inte ni är extrema..Vi kör lika dant men vi har slutat med sån mat och andra onyttigheter. För hur ser det ut..VI får äta men INTE barnen..
    Våra barn är 21 månader och har max smakat på en slät bulle..Inget socker eller en massa onyttig mat..Och ska de drick något så är det vatten, havremjölk eller örtte..

Vad de heller inte får äta är kött..Och många människor som vi möter säger att de ser så hälsosamma ut..Absolut ingen undervikt..

Vi är 31 och 37

• mariahammarberg
    twinmamma skrev 2008-07-20 14:00:20 följande:
    Nej jag tycker inte ni är extrema..Vi kör lika dant men vi har slutat med sån mat och andra onyttigheter. För hur ser det ut..VI får äta men INTE barnen..Våra barn är 21 månader och har max smakat på en slät bulle..Inget socker eller en massa onyttig mat..Och ska de drick något så är det vatten, havremjölk eller örtte..Vad de heller inte får äta är kött..Och många människor som vi möter säger att de ser så hälsosamma ut..Absolut ingen undervikt..Vi är 31 och 37
    varför havremjölk är inte vanlig mjölk nyttigare i bla kalk innehåll?
  • twinmamma

Kalk får man mycket av allt grönt också så som ex broccoli, spenat..
    De får ingen vanlig mjölk för det ger först och främst mycket öroninflammation..Och väldigt slembildande..
    Vi ser det så här..Kor ger di åt sina kalvar..Vi ammar våra barn..Varför ska korna ge våra barn och vuxna mjölk??? Ger vi korna våran modersmjölk??
    Och vad gör de inte sen med mjölken??Om man mjölkar korna och dricker den direkt är den betydligt nyttigare än att man får den från mejerierna..Havremjölk får de för att de inte ska vara för annorlunda och de tycker den är god till frukost.

Svar på tråden Vad får er 1år och 5månaders INTE äta?