• nattasmamma

Pungbråck=Steril :-(

Hej,

min sambo hade pungbråck när han var ett år som opererades.
    Nu har vi försökt bli gravida i ett år men inget händer...
    Vi ska på utredning i september.

Kan man bli steril efter ett pungbråck? Erfarenheter?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Pungbråck=Steril :-(
  • Vickan I

Man kan bli steril efter pungbråck, men det behöver inte vara så. Pungbråck ingår i den förteckning som läkare satt upp över orsaker som kan leda till nedsatt eller utebliven fertilitet.

Min sambo är född med kryptorkism, dvs ena pungkulan åkte inte ner så fort som den skulle när han var bebis. Detta har gjort att han har nedsatt antal spermier och vi har därför genomgått ICSI (IVF).

Söker du på manlig infertilitet så kan du läsa mer om olika tillstånd som kan leda till nedsatt eller utebliven fertilitet hos män.

http://www.urologkanalen.com/manliginfertilitet/index.shtml

Men vill också säga att de kan göra mycket idag och de kan gå in med biopsi och leta spermier mm så hjälp går oftast att få idag!

google it goddammit!!!!
  • Skeppet

Vi är i samma sits som er nattasmamma. Min sambo kan inte få barn naturligt pga samma bakgrund som din sambo. Det finns de som kan få barn på naturlig väg, men jag tror att de är ganska få. Oftast finns det en anledning till att pungbrocket uppstår, någon defekt. Vi kör ICSI (IVF) och har en dotter.

• nattasmamma

Tack för era svar! Finns det någon % på hur många män som kan bli sterila efter ett pungbråck??

• Baby önskas

Min man hade ett pungbråck som liten och han har nedsatt fertilitet på naturlig väg men enligt läkaren så skulle det inte vara något hinder för att göra en Ivf, vet ingen statestik över sådana här saker det enda jag kan säga är att det behöver inte vara ett negativt besked att man har haft ett pungbråck.

Vi gjorde ett hemmatest fertilty score först och sedan då det visade sig vara negativt kontaktade vi en klinik som det för övrigt står i bruksansvingen att man ska göra.Hur som helst gick det fort för oss att få kontakt efter att jag hade sagt att vi hade gjort testet och berättade om vad som hade hänt.

Lycka till!

• nattasmamma

Tack för svaren! Jag har beställt ett sånt hemmatest nu.....är supernervös!

Nån mer som vet något om det här?

• Vickan I
    nattasmamma skrev 2008-07-20 23:44:49 följande:
    Tack för svaren! Jag har beställt ett sånt hemmatest nu.....är supernervös!Nån mer som vet något om det här?
    Vill bara säga att de på Fertilitetscentrum där vi gjort IVF inte rekommenderar dessa test. men man kan säkert göra det för att få en fingervisning.

Hemmatesten visar inte det som är mest relevant, dvs antal spermier som inte är defekta/missbildade på något sätt och de som inte skulle klara labbens sk "swim up test". de som är mest avgörande förutom antal spermier totalt. Självklart kan man göra testet ändå, men en del kan få bra på testet, men så är ex 99% av spermierna defekta....
    google it goddammit!!!!
  • nattasmamma

Jo, jag förstår att det inte är ett tillförlitligt test men det kan som sagt ge en fingervisning. Man kan ju iaf se om det finns spermier i sädesvätskan öht. Fy, vad det här är jobbigt....
    drömmer mardrömmar på nätterna om att vi aldrig kommer få nåt barn.

• Baby önskas

Jag förstår att det är jobbigt och det finns inte mkt vi andra kan säga men vet av erfarehet att det INTE lönar sig att sitta och tänka på alla hinder som kan komma, för det blir oftast inte som man har tänkt sig ändå.Det bästa är om man kan försöka avleda sådana tankar med att göra något helt annat eller att försöka rätta sig själv, när man kommer på sig själv med att komma in i den onda cirkeln igen

• nattasmamma

Hur funkar det där testet? Är det digitalt där det lyser en grön eller röd lampa eller vad
    näää, usch va det här är hemskt.....jag har nog lite tagit för givet att jag skulle få så många barn jag ville ha utan några som helst bekymmer.

Svar på tråden Pungbråck=Steril :-(