• FriSam

Nattkramp

I morgon börjar v.32 för mig o min bebis. Den sista tiden har vart jääättejobbig, jag vaknar varje natt av att det känns som benen trillat av. Försöker sträcka ut tårna så det släpper, men det börjar ofta igen när jag somnat.
    Varje morron när jag ska gå upp, o jag ställer mig upp, så har jag träningsvärk(?) i vaderna o jag kan knappt gå upprätt....

Har läst nånstans att man kan få nattkramp pga kalciumbrist, så jag har druckit massor av mjölk o ätit mkt ost o smör(på mackor, ja...)
    Men inget hjälper... Nån som vet hur man ska få bort det?

• Svar på tråden Nattkramp
  • nero

Låter som att du har sendrag det får jag oxå på nätterna speciellt morgnarna, sträck inte ut tårna utan flexa foten istället så ska du se att det släpper. Vad det beror på vet jag inte. Har haft det innan jag blev gravid men då sa nån att det berodde på vätskebrist...

• blingbling

Det har drabbat mig redan nu! Det gör verkligen ont och är svårt att bli av med. En natt halvkröp jag in i duschen och hade varmt vatten på benen innan kramperna slämpte. Just nu försöker jag dricka mycket vätska och jag tycker att det hjälper.

• Liebling

Hej
    Här kommer ett litet tips till dig. Min syster är sjuksköterska och på deras avdelning får många kramper när de blir "urvätskade". De brukar prova med att ge patienten en sked kaviar på kvällen innan de ska sova och på många fungerar det faktiskt. Jag har provat sjölv och sedan jag började med denna rutin varje kväll har jag inte haft kramp. Testa!! Anna

• Jojjann

Känner också att krampen släpper fortare om jag flexar foten snarare än sträcker på tårna.

• FriSam

Har ingen speciell teknik, drar i foten lite hit o dit, sträcker ut benen, masserar vaderna...
    Vet inte vad som är värst, själva krampen, eller dan efter när man går som en anka med för korta hälsenor...

• septbebis

Läste precis att man kan dricka "Grappo".

• ebbaa

får också kramp hela tiden.. om jag typ hukar mig ner får jag i tårna, när jag vaknar o sträcker mig krampar benen ihop och sen kan fingrarna också knyta sig om jag håller i nåt.. heltokigt.. och det gör ju så ooooont..

• Nallemajatjejen

Här kommer lite tips från en som nästan blivit av med sin kramp... "peppar peppar..."

1. Du ska inte sträcka ut tårna du ska däremot UNDVIKA att sträka på foten då detta kan framkalla kramp. Istället ska du böja tårna uppåt mut dig och sträka ner hälen. Detta funkar dock oftast bara precis när man känner att krampen är på väg. Skulle det vara så att du vaknar med kramp mitt i natten är det absolut bästa tipset att ställa sig upp på fötterna istället. Luta dig gärna lite mot en vägg så att du sträcker lite extra i vaden. Som att stretcha vaden helt enkelt. Funkar super! Jag lovar för jag har levt med kramper i vaderna sen jag var 10 år...

2. Mjölk är jättebra att dricka mycket av mot krampen MEN, det räcker inte. Det kan nämligen även bero på brist på magnesium. Detta finns att köpa som tillskott på apoteket. Jag har dock inte behövt göra det utan har märkt att det hjälper även bra att äta banan. Sen om det beror på att den innehåller magnesium eller om det är nått annat det vet jag inte men hjälpt har det gjort i alla fall.

Sammanfattning:
    Drick mycket mjölk
    Ät banan (en om dagen)
    Köp ev. magnesiumtabletter
    Sträck vaden, inte tån!

Lycka till!

• MosterMaggi

Magnesiumtabletter är kalasbra mot kramp.

Sån kramp du beskriver kan också bero på saltbrist. Du svettas kanske mycket, eller äter för lite salt. Lieblings tips om kaviar är så himla smart. Mycket salt, och samtidigt rätt gott så man får i patienterna det utan stort knot.

Vet ju inte om du dricker mycket vatten och så men nu när värmen är här i Mälardalen känner ialalfall jag att man svettas massor. Så om man tycker om mineralvatten kan det också vara ett komplement till kranvattnet du dricker.

• AL 75

Jag hade problem med kramp i vaderna och fick tipset att dricka mineralvatten. För det kunde bero på vätskebrist OCH brist på salter och mineraler som finns i bla Ramlösa. Har druckit just Ramlösa den senaste tiden och har sluppit kramperna! Jag rekomenderar varmt denna lösning!

• emlet

Har också problem med detta och fick tips av min barnmorska att strecha innan jag går och lägger mig..

• Saza

Tonic Water innehåller kinin som är kramplösande.

• pippi L

Grappo eller grape tonic ett glas innan säng gående fungerar kanon det är tydligen någon brist man har som finns i just grape tonic så prova det,

• Giana

Prova att ha stödstrumpor under dagarna, inte så skönt i sommarvärmen men det var det ända som hjälpte mig. Kramper kan vara ett symptom på början till åderbråck....

• blingbling

det där med att flexa hit och dit och fram och tillbaka funkar då inte på mig men jag kanske ska prova det där meg grape tonic!

Svar på tråden Nattkramp