• Prana

Finns det andra svenskar i norra Italien?

Jag ska efter en tvär vändning nu flytta till Pinerolo (några mil söder om Torino) med min familj. Vi var egentligen på väg till England men mitt i vårt planerande fick min man ett erbjudande om att vikariera i Pinerolo under tre år -och givetvis kunde han inte motstå detta fantastiska erbjudande. Det känns underbart spännande.

Nu är jag då nyfiken på att se om och var det finns andra svenskar i norra Italien. Det hade varit jättekul att få kontakt med någon som kan och vet vad som gäller. Goda råd och tips tas gärna emot. Mina funderingar rör sig mycket om boende (köpa kök...?) och förskola (hur ska 3-åringen klara av en italiensk förskola?), försäkringar (hem, bil, barn...) osv osv. Ja ni förstår väl själva vilken mängd tankar och funderingar som snurrar i mitt huvud.

Och sist men inte minst så hade det varit roligt att få nya svensk/italienska vänner att umgås med. Jag kommer åtminstone det första året att vara hemma med vår yngste kille ( nästan 5 månader nu).

Så alla ni som känner att ni har något att dela med er - hör av er till mig.

Kram/Ulrica

• Svar på tråden Finns det andra svenskar i norra Italien?
  • sweetaly

Hejsan!! valkommen hit ner!!!
    sa roligt att det kommer fler svenskar hit!!
    Jag bor i Padova, ca. 3 mil fran venedig!

andra svenska har ar tigre och lilou fran milano och rompy som inte bor sa langt harifran!

Boende: ska ni hyra? da finns det i en del redan kok i andra sa far man kopa sjalv(kan galla aven toaletten). Ska ni kopa? da ar det nastan 100% att ni maste kopa koket o oftast aven toaletten oxo! Finns massor med erbjudanden pa kok overallt som man betalar av pa! (finns ju aven IKEA )

Skola: har sa borjar de skolan vid 3-ars alder! var min dotter gar sa finns det aven manga utlandska barn. Det gar jattebra! Hon gar pa privat med nunnor eftersom de kommunala har jattelanga koer o inga platser! Kostar ca. 120?uro i manaden privat! da ar det oppet fran 8(7.30) till 16(15.45)! jobbar bada foraldrarna sa ordnar man med barnflicka eller mor/farforaldrar. Dagis till smabarn ar jattedyrt och aven de har tjorviga oppettider! (kostar ca.4?uro/timmen privat) kommunala har laaanga koer o inga platser!

Fraga pa du bara om allt!!

• Prana

Kul att höra ifrån dig. Vi åker ner till Pinerolo på söndag och det ska bli så spännande att se hur det är. Och du ska tro att jag längtar till Italien.
    Grejen är det att jag har bott i Rom i ca tre år för flera år sen, men jobbade då för ett danskt företag som stod för allt det praktiska - så nu får vi lite att stå i kan man säga. Och även om det är tusen saker som ska ordnas och fixas men det jag "oroar" mig mest för är nog hur min stora kille ska trivas på en italiensk förskola. Det verkar bra "din" privata skola med nunnor. Här i Göteborg går han på en montessoriförskola - borde det inte finnas mängder av den typen i Italien?

När det gäller boende så antar jag att vi hyr - ialla fall till en början tills vi vet var vi vill bo. Ingen av oss har ju en aning om vad Pinerolo är för ett ställe. Vet du något?

Nu vill bebisen ha mat. Jag återkommer...

• sweetaly

Hejsan! jo, det borde finnas montessoriforskolor aven har, jag vet inte pa den platsen dar ni bor men det gar val att kolla upp pa internet!
    Inskrivningarna for hosten har ju redan varit men eftersom ni flyttar hit forst da sa gar det nog bra iallefall!
    Jag alskade Italien innan dottern kom till varlden da insag jag att systemet ar ju sa mycket battre i Sverige men det gar bra har anda!
    Det ar bra for barnen att fa uppleva andra miljoer och lara sig ett nytt sprak! Jag tror att din lillkille kommer att klara det bra! Det hade varit varre om han var redan 6-7ar, nu har han jattestora chanser att lara sig italienska pa ett kick!
    Det kom ett nytt barn till lillans skola efter jul som knappt kunde ett ord pa italienska och nu sa pratar hon flytande!
    Nar ar det ni flyttar ner?

• Prana

Hej!
    Vi flyttar ner i september om det hela vill sig väl och tanken är väl att vi ska undersöka bostad och skolor och allt annat viktigt nu när vi är nere. Min man ska vikariera istället för en svensk tandläkare och hon är ju gift och bosatt där sen jättemånga år så hon borde ju ha koll på bra och dåliga skolor, tycker man.

Jag tror nog också innerst inne att min älskling kommer att klara italienskan bra - oroar mig nog i onödan. Har också hört att barnen kommer in snabbt i språket, fascinerande egentligen.

Apropå att du tycker det svenska systemet är bättre, hur är det med föräldrapenning och barnbidrag i Italien? Finns det över huvudtaget?

Och en ganska viktig fråga eftersom vi kommer ner snart - hur ser man på ammning i det offentliga nere i Italien? Är det ok eller måste jag springa in på en toalett när det ska matas?

Kul att snacka med dig och jag är överlycklig för varje rad som du skriver. Det ska bli så roligt att flytta ner till Italien igen och känna den fantastiska atmosfären.

• sweetaly

Hejsan svejsan!

JO, hon borde ju ha koll pa skolor och ngn bra maklare som har lagenheter till uthyrning!

Jag tycker att det ar helt fantastiskt att min lilla knodd pratar flytande 2 sprak nar man sjalv hade sa mycket mer problem i borjan!

Har sa finns det inga barnbidrag och mammaledigheten ar tot. 5 manader om man har fast jobb eller kontrakt pa nagot ar... 2 manader innan fodelsen och 3 efter(gar att flytta lite pa dem med lakarintyg) man far bara en viss % av lonen (kanske 80), vill man vara hemma langre sa sjunker %en drastiskt! det ar lite trakigt..
    pa lonen sa laggs det till en viss summa om man har barn och ar du hemmafru sa kommer idn man att fa pengar aven for dig! summan beror lite pa yrket osv.. (kan ju jamforas med barnbidraget)
    lonen utbetalas 14ggr om aret, en extra pa sommaren o en extra i december (nastan 1full manadslon varje gang) Toppen!! beror lite pa vilken sektor man jobbar inom, banken har 13 manadsloner plus bonusar men summorna ar oftast detsammma!! bra nar man ska pa semester eller kopa julklappar!

amningen.. joo...jag ammade ratt "offentligt" och detta fram tills hon var narmare ett ar.. visst, inte sitter man pa restaurang eller en parkbank o slanger fram tutten men med en filt over axeln sa man inte visar upp allt sa ar det ingen fara! Man kan ju forsoka passa in "tissetaren" sa att man inte behover amma offentligt hela tiden!

nu maste jag jobba lite innan chefen kommer pa mig har pa fl!!

• Prana

Vad mycket det är att lära sig - vilken utmaning. Och superfint med 13-14 månadslöner. Men gäller detta både den offentliga och den privata sektorn?

Finns det någon italiensk motsvarighet till Försäkringskassan och i så fall vad heter den? Jag ska nog ringa och prata med Försäkringskassan här hemma också - de borde ha lite koll på hur jag ska göra. Min tanke är ju att plugga på distans, dvs. bo i Italien men läsa en internetkurs från ett svenskt universitet. Jag antar att jag får stå skriven i sverige då. Vilken djungel.

Lite nyfiken blev jag och undrar därför vad du arbetar med? Jag skulle också vilja ha ett jobb så småningom, men har hört att det är lite tufft att hitta ett bra jobb i Italien. Stämmer det?

Skönt att höra att jag inte blir satt i fängelse för offentlig ammning. Hade varit trist.

• sweetaly

Jag jobbar som grafiker pa en maklarbyra, trivs hyfsat men det blir lite langtrakigt da det ar samma sak vecka ut o vecka in...
    Det ar inte latt att fa ett bra jobb och de flesta stallena har siesta stangt sa arbetstiderna ar inte de basta!
    Jag jobbar 30h/veckan, tisdag-fredag 09.00-12.30 15.00-19.00 sa det kanns som att dessa dagar bara forsvinner, hinner inte med annat an jobbet och kanske satta pa en tvattmaskin under lunchen, det kanns lite som om att huset och familjen blir lidande av det men,men..bara att ta en dag i sander!

Du maste fraga forsakringskassan om du far sta skriven kvar i Sverige..jag fick inte det!
    Meningen var fran en borjan att vi skulle bo har nere ett litet tag medans min man avslutade sina studier och sedan sa skulle vi se vart vi skulle bo...
    De ansag att det gav mig inte ratt till att sta skriven kvar i Sverige eftersom jag skulle saga upp lagenheten sa fran en dag till en annan sa forlorade jag foraldrapenningen och barnbidraget!
    Men eftersom du ska plugga vid svenskt universitet sa tycker da jag att du borde fa sta kvar...men deras regler ar ju om man vet om att vistelsen utomlands blir langre an 6 manader sa blir man av med alla bidrag aven om man star kvar skriven i Sverige!
    Jattetjorvigt! Sa beror de lite pa vem som behandlar just ditt fall...Lycka till iallefall!!

Det finns ngt som heter centro per l'impiego som ar typ som ngn slags arbetsformedling...om man star inskriven dar ett visst tag sa ska man fa na bidrag..vet inte hur det fungerar men det kanske du hittar pa internet!

Trevlig midsommar!!

• viktoria69

Hej!
    Har ar annu en svensk som vistas mycket i Italien.
    Vad galler sjukvard sa motsvaras Forsakringskassan av ASL. ASL har dock inget med foraldrapenning o.d. att gora, i Italien far man foraldrapenning enbart om man har ett arbete (som nagon redan svarade tror jag).
    Om du sager till Forsakringskassan att du ska bo utomlands mer an 6 manader sa far du inte vara skriven i Sverige.
    Jag har ocksa ammat offentligt ibland men har ALDRIG sett nagon annan gora det...
    Ang. att barnen borjar skolan vid 3 ar: det ar ju som forskola fram till fem/sex ar, bara det att det "heter" skola. Var beredd pa att din kille kanske inte kommer att fa busa och rasa omkring lika mycket som pa svenskt dagis... Montessori finns saklart, men de brukar kosta skjortan...
    De extra pengarna som mannen far for barn och hemmafru ar valdigt, valdigt lite... gar ej att jamfora med barnbidrag.
    Man kan hyra moblerade lagenheter dar kok och badrum ingar, det ar inte sa svart att hitta. Kolla hos olika maklarfirmor.
    Lycka till!

• sweetaly

vi far ut i bidrag som ingar i lonen for flickan runt 80-100 ?uro i manaden o det tycker jag kan jamforas med det svenska barnbidraget!

• Prana

Jag tycker det känns bättre och bättre för mig ju mera info jag får. Tack snälla. Och när det gäller försäkringskassan så är det ju verkligen en djungel. Jag har dragit mig för att ringa dit - kanske är jag lite orolig för svaret. Vi får se. Kanske kan jag plugga "i sverige" men vara skriven utomlands. Det tråkiga är ju att jag hade velat ta ut så mycket föräldrapenning som möjligt.

När det gäller amningen så får jag väl försöka göra det diskret. Kanske är italienska mammor hemma mycket mera och därför syns de inte. Hur länge är det praxis att amma i italien. Jag vet att i frankrike så ger de ersättning väldigt snabbt.

Vi har blivit erbjudna att köpa ett begagnat kök i Pinerolo så vi tänkte titta på det i första hand. Känns helt konstigt att köpa ett kök det första man gör i italien.

Min "stora" kille går ju som jag nämnde på en montessoriförskola idag och där är inte tillåtet att springa eller skrika inomhus. kanske blir övergången till en italiensk skola inte så traumatisk då. Jag menar om man jämför med ett "vanligt" dagis här i sverige med stora barngrupper och en massa korttidssjukskriven personal (oj vad jag generaliserar och vilka fördomar jag har...) där det känns mera vanligt med kaos och tinnitus.

När det gäller föräldrapenning och barnbidrag så får jag vä inte lägga nån tyngdvikt på det. Vi får ju istället uppleva en fantasisk miljö, guddomlig mat och en massa annat. Alla vi pratat med är så jätteavundsjuka och tycker att vi gör helt rätt. Sen säger alla att de vill komma ner och hälsa på - så jag funderar på att tjäna mitt uppehälle genom bed and breakfast... Vad säger ni om det?!

Svar på tråden Finns det andra svenskar i norra Italien?