• Eliam

Chinchilla, kan man få den kelen?

Hej

Vår son har allergi mot hund, kanin och marsvin. Han hade tidigare en kanin som vi såg till att bli av med direkt vid beskedet. Vår allergolog sa att om vi skulle skaffa ett pälsdjur till honom så var en chinchilla perfekt ur allergisynpunkt. Har funderat lite på det, då man märker att han saknar sin kanin väldigt mycket.

Nu vet jag att chinchillor är livliga och inte passar till små barn, men han kommer ju aldrig vara ensam med djuret och han är otroligt varsam. Vad jag nu undrar är om chinchillorna kan bli kelna. Läste på någon sida att de var bitska och bara hoppade omkring.
    Ni som har erfarenhet av chinchillor, vad säger ni?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Chinchilla, kan man få den kelen?
  • LML

Visst kan de bli keliga - skaffa en bebis så är det lättare. Men som sagt så lämna inte honom själv med den då de e riktigt starka o snabba små rackare. Och visst finns det ilskna chinchillor o visst kan de bita ifrån (ni märker snabbt om ni har en elak eller snäll) Men alla djur biter ifrån vid felbehandling.

Är han inte höallergiker så är chinchilla ett jättevackert djur.

• Neko

Min kompis hade en när vi var små och den var inte bitsk alls =) Kanske inte så kelen heller men ville gärna ha uppmärksamhet och bli matad med hö (man gav den höstrån) och sånt ^^

• Eliam

Ok, men kan man hålla dem och klappa eller vill de mest sticka iväg? Tycker de är så himla fina. Sedan finns det degusar också men jag tycker de verkar mer vilda? Ingen aning. De ser vildare ut på något sätt

• amomentlikethis

jo, man kan hålla i dom utan att dom sticker men man får vara beredd hela tiden. man hinner inte reagera innan dom hoppat ur famnen på en!

tänk dig en snabb liten mus.

men har man börjat kela med den som unge så går det säkert bättre om man gör det regenbundet. då vet dom vad som gäller.

• LML

Man håller ett stadigt tag om svansen när man håller dem så kommer de inte så långt. Själva djuret är svårare att hålla i då de har så mkt päls att det är svårt att hålla runt kroppen. Ca 80 hårstrån i varje hårsäck. Men de e riktigt mysiga.

• ssandraa

Det är indivuiduellt om de är kelna eller inte. Tänk på att de ska vara två (enligt lag), de blir 14-20 år gamla, behöver stora burar och daglig motion. De är underbara djur men de kräver rätt mycket av sin ägare. Att skaffa chinchillor för barns skull är ingen bra ide. Däremot att skaffa chinchillor för sin egen skull för att man är genuint intresserad är en jättebra ide. Angående allergi så finns det inga garantier, ja, det är ovanligt att vara allergisk mot chinchillor men de äter hö, har spån till bottenmaterial och badar i dammig sand.

• Eliam

Spån och hö är inga problem. Han är inte allergik mot damm, kvalster, gräs, eller pollen av något slag. Det är endast vissa pälsdjur. Ok, får väl erkänna att husdjuret det inte bara var tänkt till sonen.
    Jag är uppvuxen med Noaks ark. Vi bodde i ett relativt stort hus när jag var liten och jag hade hamster, marsvin, kanin, chinchillor, fåglar, hund, katt och fiskar. Märkligt att jag inte fick någon allergi Han kommer inte få ha djuren själv som sagt. Får fundera lite till och se vad det kan tänkas bli för något djur. Blir det chinchillor så blir det ju två i såfall.

Svar på tråden Chinchilla, kan man få den kelen?