• lunaria

skjuta upp studiestarten??

jag är så hemskt ledsen för att jag inser att jag inte kan börja plugga i höst. fick i fredags antagningsbrevet om att jag kommit in på lärarprogrammet, men går nu med min giftstruma och jag skulle inte för nånting i världen kunna klara av att plugga i mitt tillstånd. jag väntar på operation, men har inte fått tid än så jag vill ju börja plugga bara jag opererats...så jag undrar om ni vet om man kan behålla sin plats, men börja plugga senare, lixom skjuta upp studiestarten??

tacksam för svar!!

• Svar på tråden skjuta upp studiestarten??
  • softisch

man måste registrera sig i början annars går platserna till reserverna.det gör man varje termin på lärarutbildningen.++++++++++++++++++++++++++++

• lunaria

så det går att skjuta upp studiestarten tills efter operationen bara jag registrerar mig???

• linaander

Hej. Ja, du måste först och främst registrera dig. Sedan finns det något som heter "anstånd med studiestart" vilket innebär att du kan få börja senare om du har skäl som uppkommit efter att du gjort en högskoleanmälan. Tror att skäl som är medicinska är giltliga skäl såväl som värnplikt är det. Gå in på högskolans hemsida och sök på anstånd med studiestart så kan du läsa mer. Det ska även finnas en blankett som du kan skriva ut och fylla i ang. detta. Kanske kan du även snarast kontakta en syo som hjälper dig. Lycka till!!!!

• Tokaungen

Du ska ansöka om anstånd med studiestarten och det kan, eller ska, du göra redan nu.

Du kan antagligen hitta en blankett på högskolans hemsida, annars kontaktar du den institution du ska börja studera vid för att få reda på hur du ska göra.

• lunaria

fick datakrash igår så det var svårt att svara. det låter ju bra om jag kan få anstånd så jag tackar för era svar!!

Svar på tråden skjuta upp studiestarten??