VARFÖR får man inte äta brieost när man är gravid??
Alla ostar är ju pastöriserade. Vad kan hända??
jag är helt tokig i brie och nu börjar jag få ett riktigt gravid sug efter det...hjälp! Är det verkligen någon risk/fara??
Alla ostar är ju pastöriserade. Vad kan hända??
jag är helt tokig i brie och nu börjar jag få ett riktigt gravid sug efter det...hjälp! Är det verkligen någon risk/fara??
Alla brieostar är inte pastöriserade så det är därför de inte rekomenderas.
Så det är väl bara till att hitta en ost som är det så är det ingen fara.
Det ska tydligen gå bra att äta brieostar om man har värmt dem. smakar lika gott!
Okej,då ska jag leta
Så då är det alltså ingen fara att äta vilken ost som hellst bara den är pastöriserad?? Nu tjatar jag igen...
nä eller om du har värmt den
Hur mycket ska man värma dem då??
oj det vet jag inte! fast jag har kört det till varma mackor ok då är den iaf ok
pastöriserad ost kan du äta! läs på livsmedelsverket.se
Nej, mögelostar bör man undvika även om de är gjorda på pastöriserad mjölk. Detta beror på att de är lagrade en stund för att de ska "mogna", och under lagringstiden kan en eventuell smitta listeriasprida sig även om den var pastöriserad från början.
Källa SLV, om Listeria:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10435&epslanguage=SV
Men som sagt, använder du den i matlagning så att den har upphettats tills den bubblar så är det helt ok.
okej,tack för svaren...nu ska det handlas brie mmmmmmm
För att man kan få listeria.
O det gäller även om osten är gjort på pastöriserad mjölk eftersom osten kan ha blivit smittad i hanteringen och/eller så har en liten mäng opstöriserad ost tillförts under tillverkningen.
All ost som upphettats till bubblande het är dock ok.
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Sen måste man ju inte följa kostråden.
Det är endast rekomendationer så i slutändan får man göra precis som man vill.