• skrållan1978

Fortf så GUL o 4 veckor, orolig gulsot?

hejsan!

Har en son på 4 v som fortf e så gul, han blev gul när han var 3-4 dgr o det har inte blivit ngt bättre alls. Det har tagits 3 gulsotsprover på honom o värdet där ligger llite förhöjt enligt dem, på 285 i bilirubinvärde.
    Nu sa läkaren i fredags att om han inte blitt bättre innan torsdag nu som kommer så ska dem göra en grundlig underslkning med prover o lallt för o se varför inte värdet går ner, han har nämligen samma värde som han hade när han va 4 dgr gammal när dem tog det=/

Ngn här som har erfarenhet av detta o  som kan lugna en orolig mor????
    Är mest rädd att han kasnke inte har en lveer som funkar som den ska eller ngt ännu värre...
    läkaren sa ocå att vi ska vara uppmärksamma på om det gula verkar vandra ner, han e nu gul från huvet ner till halva magen ungefär o märker vi att det blir gulare längre ner ska vi åka in ganska omgånede, vad e det som kan vara galet???

Nummer 5 i magen=)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-20 19:31
    sätter in en bild på honom hur gul han är.
  • Svar på tråden Fortf så GUL o 4 veckor, orolig gulsot?
  • skrållan1978

puffar=)

Nummer 5 i magen=)
  • Hemliga 72an

Min son hade förhöjt värde tills han var 6 veckor. Fick rådet att ha vagnen vid fönstret så att han fick sol på sig utan att brännas av den. Det hjälpte och försvann av sig själv.

• skrållan1978
    Nummer 5 i magen=)
  • Ms Kanga

min son var gul i drygt 2 månader, han var prematur 5 v för tidig  solade en del i början vilket inte hjälpte och vi fick göra 2 uppföljande blodprov. Han blev frisk vid ca 3 månaders ålder utan någon ytterligare behandling.
    Hoppas det ordnar sig så för er också.

• skrållan1978

skönt att höra att det inte MÅSTE vara ngt fel, man oroar sig juh sååå för dem små liven=)) Skönt att allt gick bra för er!

Nummer 5 i magen=)
  • Ms Kanga

Läkarna förklarade att det är en mognadsfråga hos levern och det kan ta lite tid innan den kan bryta ner röda blodkroppar. Det är klart att du oroar dig, de är ju så sköra de små liven

• skrållan1978

jaha okej, ja jag hoppas nu bara han ljusnar lite under dagarna som kommer så vi slipper göra en massa fler prover o så=/

Nummer 5 i magen=)
  • Doldis

Min dotter var gul första 7-8 månaderna eller så. Bara en vecka efter hon föddes var vi tillbaka för att ta ett extra prov och det visade sig vara helt normalt. Men jag fick förklara detta för i princip ALLA dessa månader som träffade henne för första gången att det INTE var gulsot, hon ser ut sån. Precis som mor hennes, jag blir knallgul när jag solar :)

Underbart söt bäbis förresten! GRATTIS!

Läs Ebbas blogg på www.famjonsson.se
  • skrållan1978

klappo: minns du vad hon hade för siffror på testet ni tog??? vår son har haft 285 ela tiden sen han föddes nämligen. minns du vad er dotter hade???

hihi ja han e sött, ser ut som han vart på kanarieöarna en vekca aller saå=)*asg*

Nummer 5 i magen=)
  • Doldis
    skrållan1978 skrev 2008-07-21 11:44:11 följande:
    klappo: minns du vad hon hade för siffror på testet ni tog??? vår son har haft 285 ela tiden sen han föddes nämligen. minns du vad er dotter hade??? hihi ja han e sött, ser ut som han vart på kanarieöarna en vekca aller saå=)*asg*
    hmmm eftersom allt var normalt lade jag det inte på minnet. Synd. Hur pass mycket över normalvärdet är 285 då?
    Läs Ebbas blogg på www.famjonsson.se
  • skrållan1978

jag vet inte det ja heller, vet bara att han sa att det var förhöjt=/
    hmmm ngn som vet vad det normalt sett ska ligga på o vad som e mkt????

Nummer 5 i magen=)
  • skrållan1978

puffar

nummer 5 är här=)
  • Juuiz

Hej,
    min son var lite gul första 2 veckorna.. Hans värde låg på 235 - d var en "normal förhöjning"(50 % av bebisarna blir mer eller mindre gula). BM sa på bb att ifall det går mycket över 300 så sätter de honom under lampa för behandling. I vårt fall dock gick gulheten sakta men säkert bort. Men vid 4-5 v var han lite gul i ögonen fortfarande, nu vid snart 7v är det borta.
    Tror nog int du ska oroa dig, d går säkert snart bort ska du se!

• Flickan och kråkan

Vi fick sola första veckan, då gick värdet ner rejält men sedan tog det rätt lång tid innan det låg helt där det skulle. Som tidigare inlägg: Amma, amma, amma!

Om de inte är nöjda med pyrets värden kanske ni kommer att få sola....inget hemskt alls Tror inte du behöver oroa dig för levern. Många är gula ett bra tag.

• 20110426

Min dotter hade oxå högt bilirubinvärde under lång tid, hon var gul i 4-5 veckor. Man mäter bilirubinvärdet i förhållande till vikt och ålder så ju äldre bebisen blir desto högre värde får de ha. Har film på henne när hon var ungefär 4 veckor om du vill se.

http://www.familjeliv.se/hem/sahlenius/video.php?v=fszebrku

Hoppas allt går bra för er.

Var med människor som GER energi, inte TAR energi annars får du soppatorsk i själen.
  • 20110426

Hur går det för er???

Var med människor som GER energi, inte TAR energi annars får du soppatorsk i själen.
  • Juuiz

Jag undrar också som sahlenius; Hur går det?? Hoppas ni mår bra!?

Svar på tråden Fortf så GUL o 4 veckor, orolig gulsot?