• Pyssilullan

Frågor om Astrid Lindrens värld, När åka? Hur många dagar där?

Har en del frågor..
    Vi tänkte åka till Vimmerby nu i sommar och besöka Astrid Lindrens värld!

Vi har en tjej på 4 år och en på 1 år.

Tips på var man kan bo i närheten?
    Hur många dagar rekomenderar ni att man är där inne?
    Ska man ha mat med sig/köpa där?
    Ngn spec tidsperiod ni rekomenderar då det inte är tjockt av folk?

• Svar på tråden Frågor om Astrid Lindrens värld, När åka? Hur många dagar där?
  • skytten06

Vi var där för inte så länge sen. Vi åkte dit vid 9 och kom fram när de hade börjat öpnna, behövde inte stå länge alls i kön. Vi trodde att vi var ute för tidigt och skulle vara klart med allt redan innan kl 14. Men vid 17,30 var vi klara kände vi men då kollade vi inte på teatern utan gick mest runt och kollade på allt annat. Om man ska kolla på teater och så där kanske man ska vara där i 2 dagar för att hinna med allt. Mat och dryck tycker jag att man ska ta med sig själv, de hade allt höga priser på det tex socker dricka i glasflaska 18kr en korv med bröd 20 (då finns det bara kokt korv) De fanns ett ställa som därimot hade rätt billig mat där inne, buffe som kostade 99kr/person tror de kostade 50kr/barn.

• Busbellan

Eftersom du har ett så stort barn som 4 år så hade jag satsat på att vara där 2 dagar. Antar att hon känner till de flesta figurerna och vill se allt
    Jag skulle välja att bo på pippihotellet om det finns plats där.

Tyckr absolut ni ska ta med er endel mat själva, det är ganska dyrt att äta inne på ALV.
    Åk absolut inte under tiden då de flesta har semester uta i så fall hellre en helg längre fram, men kolla upp hur länge högsäsongen håller igång eftersom det är fler teatrar då.

Mamma till Nora, August och Ella
  • morrontrött

har jobbat där 2 somrar och jag skulle aldrig åka dit med min familj under högsäsong, för fy sjutton så mycket folk! maj och slutet på aug brukar de va lagom med folk, men å andra sidan inte lika mycket skådespelare.

men 2 dgr låter väl rimligt.
    allt e väldigt dyrt där inne så ta gärna med egen mat, men va beredda på att karlsson på taket kan sno med sig en eller annan smörgås

• mamma till Emi

Vi var där i maj men den 4 åring och en 1åring. Vi bodde i stugbyn vid Astrid Lindgren värld. Eftersom det inte var högsäsong räckte det med en dag. Vi hade alla mat med oss själv eftersom det var väldigt dyrt att äta där. Vi hade en underbara dag och vår 4 åring var i himmelriket. Vi kommer absolut att åka dit igen

• mamma är bäst

Vi var där i början av juni, precis när högsäsongen med alla teatrar började. Bodde i stugbyn bredvid.

Var i parken nästan 2 hela dagar, och det blev INTE långtråkigt, fick nästan dra barnen ut ur parken.

Vi hade matsäck första dagen, men skulle äta i parken andra dagen. Svindyrt att både äta och dricka - matsäck och framför allt medhavd dryck rekommenderas.

Helt klart värt ett besök, barnen pratar fortfarande om "när vi var på Astrid"...

• Tess76

Tips på var man kan bo i närheten?
    Det finns en camping med stugor att hyra precis vid parken. Där bodde vi för ett par veckor sedan när vi var där. Helt ok. Annars finns små stugbyar runtom i hela Vimmerby.

Hur många dagar rekomenderar ni att man är där inne?
    Två dagar tycker jag. Då slipper ni stressa runt för att hinna se allt. Ta ena hållet första dan och andra hållet andra dan.

Ska man ha mat med sig/köpa där?
    Vi hade lunch med oss, men visst finns det att köpa där. Men när vi var där för ett par år sedan tyckte vi inte maten var särskilt bra samt väldigt dyrt för vad vi fick på tallriken, så därför tog vi med oss denna gången.

Ngn spec tidsperiod ni rekomenderar då det inte är tjockt av folk?
    Vi har varit där strax efter midsommar tidigare, och i år var vi där den 7-8 juli. Efter midsommar var det inte särskilt mycket folk. 7-8 juli i år var mer folk, men ändå inte trångt eller jobbigt.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • cta

vi var där förra sommare med våran då 3-åring och 1-åring.
    Vi bodde i en stuga på campingen bredvid alv.Det var helt perfekt tycker jag,en mysig liten stuga med kokvrå.
    Vi har planer på att åka dit nästa sommar igen och då bor vi nog på samma.
    2dagar tycker jag är bra,1dag hade blivit lite för stressigt.Maten var verkligen dyr därinne så nästa gång tar vi med egen mat.Det fanns skrindor att hyra innanför entren där man ha kylväska och filt i.
    Förra åter åkte vi dit i mitten av juli och det var väldigt mycket folk.Skulle nog åka i slutet av juli eller slutet av augusti om vi åker igen.

Svar på tråden Frågor om Astrid Lindrens värld, När åka? Hur många dagar där?