fixa pass till spädbarn???
jag kommer troligtvis att behöva resa med en månad gammal bebis, så det jag undrar över är hur man fixar passet? måste dom också ha en bild och i så fall hur tar man en sån bild när ungen inte kan hålla upp huvudet?
jag kommer troligtvis att behöva resa med en månad gammal bebis, så det jag undrar över är hur man fixar passet? måste dom också ha en bild och i så fall hur tar man en sån bild när ungen inte kan hålla upp huvudet?
Man har ingen bild på ett sådant litet barn.
Man får ta en bild hos polisen som kommer med i passet.
Jupp pass måste de ha. Du får gå till polisen där du bor som utfärdar pass och så får man sitta på en stol med bebisen i knät när de tar kort. jag gjorde det med min son när han var 3 månader vilket gick bra. Tror min man fickhålla ngn slags vit skylt framför mitt ansikte så inte jag syntes.
Det roliga är nu när han är 1,5 år och har samma passbild. Inte så likt längre, men gulligt.
Min minsta son fick också pass när han var 3månader, då fick vi sätta honom i en matstol och hålla i honom lite, men det var inte det lättaste att fota, han var inte still
jag hade inte bild på mig när jag var så liten,.. :P inte min kusin heller, hon är 4 veckor, dom åker nästa vecka, och där behvs iongen bild
tack för svaren
jag har oroat mig för detta hehe..
resan är ett måste så nu behöver jag inte bekymmra mig mer över detta
vi ordnade pass till sonen när han var 1½ månad gammal.
foto ska barnet ha och det ordnar ni hos polisen i samband med passansökan.
alla papper på bebisen måste vara klara så ni kan få ut ett personbevis.
Jag åkte till Kroatien i maj 2006, då var min yngsta dotter 6 veckor. Och JA, jag var tvungen att ha bild till henne, passet godkänns inte i alla länder om det inte är bild.
Jag satt på en stol, hon satt i mitt knä, med nacken/huvet mot mitt bröst. Jag hade ett vitt eller ljust skynke över min tröja.
Ta med barnet och traska iväg till passexpeditionen. Om det behövs foto, så tar de det där. Observera att samtliga vårdnadshavare måste samtycka till ansökan.
Läs mer här: www.polisen.se/inter/nodeid=4055&pageversion=1.jsp
smart det där med skynke hehe
lät lite kul hehe
Ja, man måste ha passa till alla barn. Vår dotter är 10 dagar gammal på sitt pass eftersom vi reste med henne vid tre veckors ålder.
Det vi fick problem med när vi skulle fixa pass var att papperen från skattemyndigheten inte hade hunnit att komma med personnummer så vi fick åka till skattekontoret personligen och fylla i papperen så hon fick sitt namn. Sen var det bara att åka till polisen och ta kort. Eftersom hon var så liten så var det lite svårt att få henne att ha ögonen öppna som de är tvugna att ha, men det gick tillslut.
Passet är sen giltigt i fem år.
Våran son är 6 veckor på sin passbild. De tog bilden på ambassaden när vi ordnade passet. Jag satt med honom i famnen, jag hade ett vitt skynke mellan mej och skrutten. Det blev ganska många bilder tagna innan det blev en som var nåt att ha=)
Man har visst bild i passet, det spelar ingen roll hur litet barnet är. Vår son är 5 veckor på sin passbild, man får ha bebisen i knät och hålla upp så att ansiktet syns.
förr behövde dem ingen bild.. men nu ska dem ha!!
Min dotter var 3 månader när vi fixade pass till henne. Jag stod med brevid stolen med ena foten på sitsen. Dottern satt på mitt knä och jag höll henne om ryggen..
Nu är hon 3 år och lintott och inte särskilt lik sej (på bilden har hon mörkbrunt hår och hamsterkinder
)
Vi gjorde pass i fredags till min 5½ mån. Bild togs. Blev för övrigt en jätterolig bild då tanten höll upp en groda som han tyckte var jätterolig så det blev värsta leendeet :)