• MuffinCake

Hur ofta ersättning till nyfödda?

Hej!

Jag har funderat på hur ofta man bör ge ersättning till nyfödda.
    Har fått rekommendationen att barn under 3 kilo bör äta var tredje timme, vilket vi har försökt hålla - men det innebär alltsom oftast att jag får väcka en eller båda tvillingarna och att de då inte orkar äta upp den mängd ersättning de ska ha.
    Vore det inte bättre om de fick vakna själva och sen förhoppningsvis orkade äta upp den mängd som de ska ha?
    Amningen är ju fri, där ska ju bebisen styra både mängd och tillfälle själv - varför inte vid flaskmatning?

• Svar på tråden Hur ofta ersättning till nyfödda?
  • Hugo Boss

enligt vår bvc-sköterska så är de fri tillgång på ersättning som gäller oxå. Men att man ska försöka hålla sig inom det "gränser" som står på paketet..
    Sonen äter oftast 135ml var fjärde timma..men ibland kan han ta 60ml och hålla sig lika länge..och ibland äter han mer.

Jag är snittad och jag har FÖTT mitt barn!!! **Hugo 080513**
  • SvanFlikkan

Min son åt var 3e timma då han var bebis han sluta med det då han var 5-6 månader.

• MuffinCake

Ok, våra "ska" ju äta ca. 60ml nu, men när vi väcker dem och försöker ge var 3:e timme är det inte alltid de får i sig så mycket.
    I bland äter de bara 30-40ml och verkar nöjda med det.
    Ska nog försöka låta dem styra själva och se om de verkar nöjdare med det.
    Tack för ditt svar!

• mistryrose

MuffinCake, grattis till tvillingarna! strunta i att väcka bebisarna utan låt dem styra när de vill ha samt hur mycket. Däremot kan du väcka den andre när en vaknar och vill ha mat så får de äta samtidigt. Så gör väldigt många tvillingföräldrar inkl vi som också gjorde så.

• MuffinCake
    Svar på #4
    Stort tack!
    Skönt att höra att det finns de som provat och att det funkat bra!
    Tvillingarna gick ner lite för mycket efter förlossningen och har precis vänt uppåt igen, därför jag är lite orolig för att göra "fel" angående maten.
    Men jag antar att ingen bebis svälter utan att säga till...
    Tack för ditt svar!
  • mistryrose

TS, var inte rädd för att erbjuda mat ofta på dagen om de behöver gå upp i vikt. Vi erbjöd våra mat efter fyra timmar om de inte hade vaknat själva, de kan ofta äta i sömnen så ibland behöver man inte ens väcka. På natten väckte vi aldrig, de väckte oss. Vi ville ju gärna komma till att de äter iaf varannan-var fjärde timme på dagen och därmed lite mer sällan nattetid.. Våra åt var tredje timme till var femte timme dygnet runt i 2.5 månader och sedan började de sova längre pass på natten och åt var tredje timme på dagen.

• MIC

Vår kille som är född den 1/7 äter oftast var tredje till fjärde timme. På vårt BB sa de att det skulle helst inte gå mer än fyra timmar mellan varje mål och inte mindre än 2½ timme. Han äter ca 110 ml per gång och det spelar ingen roll om det är långt mellan matningen eller kort utan han äter ungefär lika i alla fall. Lycka till med tvillingarna!

Svar på tråden Hur ofta ersättning till nyfödda?