• Anonym

Får som kramper i magen, går på toa och är lite "lös" och så blir det bra. Pågått länge. Vad är det?

Sista två månaderna har jag fått som kramper i magen, som gör att jag vill vika mig dubbel. Går sedan på toa och det kommer ut lite löst eller inget alls eller mycket. Olika.
    Då bir det bra.

Är rädd att det är ngt farligt.
    Vad tror ni?

Självklart vet jag att jag kanske ska göra ett läkarbesök men jag frågar er här först om någon haft ngt liknande.

• Svar på tråden Får som kramper i magen, går på toa och är lite "lös" och så blir det bra. Pågått länge. Vad är det?
  • kate79

Stressmage?

Kan också få så ont ibland att jag viker mig dubbel men det beror på att jag ätit dålig (onyttig) mat i massor.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Anonym (Samma)

Jag får så cirka en gång i månaden... kan vakna på natten med kramp i magen så man knappt kan gå.. o så går man på toa o de kommer antingen inget, eller jävligt mycke löst efter kanske en timmes sittande på toa.. jag får det när jag är förstoppad... blir väldigt ofta det och ibland kan det bli så illa..

• Anonym

jag har ätit dåligt (lite mat) i två dagar, kan det beror på det?

• Anonym (Mia)

Exakt så får ja när ja stressat en dag...och det kommer främst på kvällen eller natten. Jobbigt.

• Anonym

jag känner ngt sånt varje dag.
    visserligen känner jag mig psykiskt stressad om man kan säga så, mycket att tänka på, ångest att jag bara har kort semester, ny kille att tänka på etc.

• lirpan

Kan det vara så att du är laktoskänslig? Det är ju väldigt vanligt så jag tycker du ska prova att undvika det en period och se vad som händer.

Du sa att du har ätit dåligt. Äter jag dåligt och sedan chockar magen med en massa mat så kan jag få enormt ont i magen! Något sånt? Att du äter oregelbundet och att magen inte hänger med i svängarna?

• cirpen

Det är IBS du har. Överkänslig tarm. Sådär har jag haft i flera år, vilket resulterade i att jag knappt vågade åka nånstans till slut. Det eskalerade iom att jag fick barn, garanterat stressorskat.
    Fick en ny husläkare i våras som skrev ut Inolaxol som är ett tarmreglerande medel. Finns även receptfritt. Sedan dess(tre månader) har jag inte haft vare sig kramper eller diaréer. Det balanserade verkligen min mage!!! Innan hade jag kramper flera ggr i veckan.

Klippt från FASS:
    Hur verkar Inolaxol?
    Inolaxol är ett gluten- och sockerfritt volymökande medel (bulkmedel) som normaliserar tarmfunktionen vid såväl hård som lös avföring. Inolaxol innehåller växtfibrer som sväller i vätska och ökar tarminnehållets volym. Härigenom stimuleras tarmens rörelser på samma sätt som av fiberrik kost. Det ökade vätskeinnehållet ger också en mjukare avföringskonsistens.

• hoopie
    Anonym skrev 2008-07-20 20:58:32 följande:
    Sista två månaderna har jag fått som kramper i magen, som gör att jag vill vika mig dubbel. Går sedan på toa och det kommer ut lite löst eller inget alls eller mycket. Olika. Då bir det bra. Är rädd att det är ngt farligt. Vad tror ni?Självklart vet jag att jag kanske ska göra ett läkarbesök men jag frågar er här först om någon haft ngt liknande.
    Låter som magknip. Så där har jag fått nån gång ibland.. oftast när jag ätit massa onyttiga saker.
  • Anonym

Så hade jag när jag hade blivit matförgiftat, fast det höll ju inte i sig mer än en vecka högst,men kolla upp det för att vara säker på att det inte är något farligt.

• Anonym

Fick det efter en vecka utomlands faktiskt. Tunisien. men det kommer och går.

• Teskedsmamman
    Cirpen: Intressant att du kan ställa diagnos rätt av så där, men människor som dig behöver vi inte läkare...

TS: Gå och kolla dig, kan vara allt från stressmage, laktosmage, tarminfektion och IBS, finns inte en chans att kunna säga så här...
    Jag kan säga att du skulle kunna beskrivit min laktosmage...
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Anonym (aj)

Sådär kan jag oxå få. Riktigt hemska kramper som håller på ett tag med några minuters mellanrum sen får jag springa på toa.
    Försöker komma på orsaken.
    Oftast är det om jag ätit nåt med riktig grädde och om jag ätit mycket av det.
    Men ibland hittar jag inte orsaken.
    Fast jag undviker riktig grädde nu och tar matlagningsgrädde. Och gräddglass har jag oxå fått ont av.

Usch det är inte kul.
    Min mamma har haft nå liknande och hon fick operera gallan. Hennes problem låg där.
    Blev som värst när hon åt fet mat och sånt.

• Prinsessan Leia

å nån mer som jag
    jag fick det efter första dottern föddes
    kaos säger jag bara
    får så ont så jag ligger dubbelvikt sen får jag springa på toa
    brukar alltid komma när jag ätit för fet mat lr ngt med mjölk/grädde i
    sökt hjälp men de "orkade2 nog inte med mig för ngn hjälp fick jag då inte

• tokelina

Prova med att äta cirka en matsked linfrö varje dag. Det hjälpte på mig efter bara några dagar. hade fruktansvärda kramper innan.

• trollTova

Jag kan få det precis innan mens... med smärtor i ryggen oxå.

Eller när jag ätit nån olämpligt (som avocado, tål nog inte det)

Även när jag är nervös över något.

Kolla upp det!

• cirpen

Ja, jag vet att det var lite knasigt formulerat! Kom på det sen.. Så orkade jag inte korrigera helt enkelt...Plumpt av mig..!
    Såklart det är bäst att gå till läkaren....

Teskedsmamman skrev 2008-07-21 00:04:29 följande:
    Cirpen: Intressant att du kan ställa diagnos rätt av så där, men människor som dig behöver vi inte läkare...TS: Gå och kolla dig, kan vara allt från stressmage, laktosmage, tarminfektion och IBS, finns inte en chans att kunna säga så här... Jag kan säga att du skulle kunna beskrivit min laktosmage...
  • Anonym (depp)

Om man mår dåligt psykiskt,. nedstämd, ångest osv så kan stressen "stänga" av magen. Kroppen tycker att det är viktigare att "springa ifrån faran" än att smälta maten.

• TMRJ

hej är säkert inget farligt,men gå till en läkare o kolla lite prover om du är orolig,jag har själv en känslig mage o får kramper av fet mat osv.o min son har haft väldiga problem m sin mage,har farit ut o in på sjukhus m han o tagit alla tester som går att ta,men det visar bara bra.vi fick höra att det är jusst kramper han har o han har fått tabletter mot det o det hjälper,så hör m läkare det finns hjälp att få mot det mesta:)

Svar på tråden Får som kramper i magen, går på toa och är lite "lös" och så blir det bra. Pågått länge. Vad är det?