Gravid? Handla det du behöver till dig och bebisen på Apoteket på Internet
Jag handlade massor på APOTEKET PÅ INTERNET. Detta är mitt bästa tips!!! Det blev ett stort paket som maken hämtade ut på närmsta Apotek (man kan också få det till annat utlämningsställe mot portoavgift). Det var skönt att sitta och "shoppa" på nätet istället för att gå till Apoteket med stora magen. En del saker kan ju också kännas lite pinsamma att köpa... Jag fick paketet ungefär en månad före BF och efter det kände jag mig lugn och väl förberedd inför bebisens ankomst. Det var skönt att ha grejerna när man väl kom hem från BB. Jag minns inte allt som jag köpte men här är det viktigaste: Alvedon, Ipren (man får ta Ipren när man ammar men ej som gravid), digital ändtarmsteremometer, två nappflaskor med tillhörande dinappar, napp till bebisen, manuell enkel bröstpump (superb), gula plasttvättlappar i skumgummi att tvätta bebisen med vid blöjbyte (klipp isär så räcker de dubbelt så länge), nagelfilar till bebis (bebisar har LÅNGA naglar när de föds och river lätt sönder sig i ansiktet), silonsalva för bebisrumpa, babytvål, babyolja, amningskupor att lägga i BH:n, mjölkuppsamlare i plast att lägga i BH:n för andra bröstet läcker när bebis äter på det första - särskilt i början, bröstvårstskydd i plast, bröstvårtssalva, ett stort paket apotekets stora tunna bindor med vingar (behövdes första veckan efter förlossningen), ett stort paket apotekets bindor tunna normal utan vingor (användes vecka 2 och 3 efter förlossning), trosskydd (användes vecka 4 efter förlossningen och därefter var avslaget slut), Apotekets förbandsBH i STOR storlek att sova med (för du måste ha amningskupor i BH:n för att stoppa läckage och du vill inte sova i en BH med hyskor och hakor), tvättcreme för mammans intimhygien, renässans näsdroppar koksalt till bebisen, barnalvedol minsta sorten 5-10 kg (stolpiller), värmande BHilägg i thermofleece som förhindrar mjölkstockning och som värmer brösten skönt när mjölken rinner till (ta med till BB även om det är sommar nu), lunelax fiberpåsar till mamman för att undvika trög mage efter förlossningen (men katrinplommon fungerar nog lika bra), liten flaska dax handsprit att ha i skötväskan, våtservetter Nautasan att ha i skötväskan (både bra vid blöjbyte och vid mammans intimhygien), kondomer (Japp! Både för infektionsrisken och för att amning INTE är ett tillförlitligt preventivmedel osv. och vi ville faktiskt ha sex så snart avslaget var borta - sexlivet behöver inte gå åt skogen för att man fått bebis så det så!), glidmedel (amning kan ge sköra slemhinnor vilket i sin tur kan göra sexet lite tristare)...
Har använt ALLT jag beställde. Det var helt suveränt att handla allt på detta sätt tyckte jag! Det kostade nog runt 1500 om jag inte minns fel men (om det inte var ännu mer) men, men...