• 0407

Specialsalt till diskmaskin?!

Ja som rubriken lyder. Vi köpte en bosch diskmaskin & när jag läser i boken, står det att något som heter specialsalt skall hällas i, någon som vet något om detta & vill dela med sig?! Tack så länge!

• Svar på tråden Specialsalt till diskmaskin?!
  • J W

finns vid spolglansen och diskmedlet i affären...
    Har med vattnets hårdhet att göra

• ludenben

Det finns salt i de dyrare diskmedlen, tex yes powerdrops eller finish "3 in 1" eller "5 in 1". Vill man köra på billigare diskmedel får man köpa separat salt som finns i hyllan bland diskmedel och maskinprodukter.

• 0407
    J W skrev 2008-07-21 08:23:48 följande:
    finns vid spolglansen och diskmedlet i affären...Har med vattnets hårdhet att göra
    Tack för snabbt svar, då ska jag skicka in gubben min där idag, tusen tack för att du tog dig tiden att svara!
  • BeccyBoop

Jag kör med vanligt grovsalt och det funkar super. Mycket billigare dessutom!

• Zofye

Vi har inget salt alls! Vattnet här är väldigt mjukt och inget salt behövs.

• Laire

Tänk bara på att vid mjukt vatten  behövs det inte, min diskmaskin hade en tabell så man kunde ställa in saltvärdet och har så mjukt att vi kan köra på noll.

Diskmaskinens manual rekomenderade även att man inte hade 3i1 eller liknande eftersom det var bättre om det var separat så maskinen kunde anpassa mängden efter disken och vattnet, i tabletterna är det ju alltid lika mycket spolglans och salt oavsett.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • 0407

Knappen för salt lyser, så jag förmodar att vi måste ha i det. Hade första omgången vanligt salt men sedan började knappen lysa igen. Det är samma med glansmedel, den lyser också, men det hade vi aldrig i den äldre maskinen. Har ni sånt glansmedel i?!

• J W

Vi har oxå en BOsh... Spolglans har vi, annars blir glasen mm matta
    Salt likaså, på vår maskin ställde vi in hårdheten på vattnet så maskinen doserar väl automatiskt.
    Behöver man inte salt ställer man in det så lyser nog inte saltlampan...

Fyllde på salt när vi köpte den och spolglans har jag fått fylla på en gång till... Har haft den maskinen i 6 mån typ

• Frontline

Jag kör med vanligt grovsalt i våran , hur länge räcker det egentligen jag fyllde på fullt när jag köpte den och i September
    är det 2 år sen och vi diskar mellan 3-4 gånger i veckan..

• 0407
    J W skrev 2008-07-21 08:47:01 följande:
    Vi har oxå en BOsh... Spolglans har vi, annars blir glasen mm matta Salt likaså, på vår maskin ställde vi in hårdheten på vattnet så maskinen doserar väl automatiskt.Behöver man inte salt ställer man in det så lyser nog inte saltlampan...Fyllde på salt när vi köpte den och spolglans har jag fått fylla på en gång till... Har haft den maskinen i 6 mån typ
    Ok, vi köper salt så ser vi hur det blir. Säger åt honom att köpa glansmedel också, så har man gjort vad som står i manualen
Svar på tråden Specialsalt till diskmaskin?!