• skrosa

canesten vs pevaryl snabbt svar, tack

Så har man fått svamp igen, har använt pevaryl förut denna sommar min fråga är: är canesten bättre? Ska man prova det istället. Har aldrig haft problem med svamp förr, men denna sommar har det varit för j-igt. En penicilin, sen kört. Tvättar inte överdrivet, sover naken, använder trosor på 95% bomull och 100% bomull och går troslös så ofta som möjligt men inget hjälper. Har precis prata med gyn så ring någon är ingen ide. Snabbt svar vilket tycker ni är bäst pevaryl eller canesten, salva eller plupp upp. mitt sitter utvändigt????

• Svar på tråden canesten vs pevaryl snabbt svar, tack
  • Anonym (XX)

Trodde gyn att det var svamp? Det kan inte vara nån pH-obalans?

• skrosa

de trodde det var svamp har keso när nere men man vill ju inte använda för mycket krämer. Det svider och kliar, allmänt irriterat. Hur vet man om det är obalsans då det nämde hon inte alls?

• Anonym (XX)

Hm, är det som keso, illaluktande flytningar så är det kanske ändå svamp. Det kvittar egentligen om du använder Canesten eller Pevaryl men eftersom du använt Pevaryl nyligen prova Canesten i stället, kräm eftersom du säger att det sitter utvändigt. Du kan ju iofs köpa kombinationsförpackning för att försäkra dig om att du får bort eventuell svamp invändigt också.
    Obalans är väldigt mycket vanligare än svamp och kan åtgärdas med Lactal tex.

• Anonym (vis)

jag skulle kört med både salva och vagiator. Jag brukar köra Canestens, där det finns en engångskur, d v s det räcker med en vagiator. Tycker det är bättre än Pevaryl.

• Neko

Jag tyckte canesten var bättre, pevaryl sved förfärligt på mej, canesten sved lite mindre ^^

Det enda som verkligen hjälpte dock var att få den där receptbelagda tabletten som man tar en gång och sedan försvinner det =)

• Anonym (svampen)

För mig har canesten svidit och pevarly varit det enda som hjälpt. Hade ett år kronisk svamp som inget hjälpte mot, sprang om och om igen till läkaren. Den försvann först när en härlig gyn skrev ut vagnial pevaryl och sade åt mig att sluta äta socker.

• skrosa

har köpt canesten engångsdos och kräm, ska se om jag ligger och skriker av sveda i kväll

• Anonym (kantarell)

Socker är mums för svampen.
    Så vill du bli av med svamp på sikt sluta upp med sötsaker, söta drycker, sockrade efterrätter... helt enkelt rensa upp det vita sockret från din kost så långt det går.

• Neko

Man behöver inte sluta äta socker ifall man får svamp efter en penicillinkur. Penicilliner dödar ju de bakterier som normalt finns där och hpller svampen i schack, det man bör göra är att ta en antisvampkur tills bakterierna fått möjlighet att växa till sig igen. Receptbelagda pillret är bra, då försvinner svampen på inom en vecka.

Man behöver inte ändra hela sin livsstil, det kan vara bra dock om man har återkommande svåra problem med svamp.

Jag fick svamp efter penicillin och äter jättemycket socker. Pillret fungerade dock hur bra som helst för mej och svampen har inte återkommit.

• Anonym (anorlunda)

Tycker du ska be nån skriva ut ett piller i stället. Dom där svampkrämerna är inte att leka med, känner en som brände huden rejält med pevaryl. Minns inte vad tabletten heter, kan det vara Fluconazol? Funkar super, en tablett och så är det ur världen på några få dagar, om det funkar som det ska.
    Lycka till!

• Anonym

Jag tycker pevaryl är bättre... Jag fick hela tiden tillbaka svampen när jag använde canesten... men man e ju olika.

Det e ju bra o dricka mycket filmjölk så man får ett surare ph i kroppen och inte äta massa godis. Sötsaker gör ju att dom växer till sig o blir infektioner.
    Man har ju alltid svamp naturligt i kroppen typ...

• Anonym (haft)

Jag har provat både pevaryl (en gång), och canesten 2-3 gånger.
    Fattade inte första gången att pevarylen gjorde att det sved och kliade ännu mer!
    Det gick ju över, men det var inte behagligt medans jag använde den.

Sen provade jag canesten nästa gång, och den funkade jättebra!

Så jag tycker du ska prova canesten ist. för den är skonsammare.
    Bara om den inte funkar, kan man prova pevaryl.

Flytningarna luktar inget va?
    Luktar dom är det oftast inte svamp.

• skrosa

jag tycker inte att det luktar men keso och flytningar har jag, sveda och klåda även sårigt känns det som. Bränner som f-n i mellan varven, ska gå och lägga mig med en endos canesten. Få se om den hjälper, ska prata med min läkare imorgon så då ska jag nämna svampen. Få se om han bryr sig eller om vi ska avvakta.

• mama no1

Canesten, Pevaryl har jag ingen bra erfarenhet av alls. Inom vården föredrar vi alltid Canesten

Svar på tråden canesten vs pevaryl snabbt svar, tack