• trollet2

"Handtvätt" i tvättmaskinen?

Jag har upptäckt att de nya tvättmaskinerna i vår tvättstuga har ett program som heter "handtvätt". Nu funderar jag på om det innebär att man faktiskt kan tvätta kläder som är märkta med "handtvätt" i tvättmaskinen? Tex. Bh (i tvättpåse) eller andra känsliga plagg.

Någon som har erfarenhet, eller några tankar/förslag om saken?

• Svar på tråden "Handtvätt" i tvättmaskinen?
  • Snorkis

Jag gör så varje gång Inga problem!

• Chozzzan

jag är inte 100% säker men jag tror att det innebär att det tvättas i 30 grader och inte lika mycket centrifugering (eller hur det nu stavas)

jag tvättar bh och känsliga plagg i handtvätt-programet hemma.. =)

• trollet2

Okej, då chansar jag helt enkelt... Jag är tydligen inte så bra på "riktig" handtvätt, för jag tycker aldrig att Bh:arna blir riktigt rena.

• SVejsan
    trollet2 skrev 2008-07-21 12:55:18 följande:
    Jag har upptäckt att de nya tvättmaskinerna i vår tvättstuga har ett program som heter "handtvätt". Nu funderar jag på om det innebär att man faktiskt kan tvätta kläder som är märkta med "handtvätt" i tvättmaskinen? Tex. Bh (i tvättpåse) eller andra känsliga plagg.Någon som har erfarenhet, eller några tankar/förslag om saken?
    Annan synvinkel...:
    Borde gå att tvätta era bågbehå:ar i handtvättsprogrammet hemma, men jag skulle tro att man inte vill det i en bostadsrättssförenings maskin... Problemet där är ju inte att behån är känslig utan att maskinen är känslig och reparationer pga av förlupna metallbågar kostar......
  • trollet2
    SVejsan skrev 2008-07-21 13:02:07 följande:
    Annan synvinkel...:Borde gå att tvätta era bågbehå:ar i handtvättsprogrammet hemma, men jag skulle tro att man inte vill det i en bostadsrättssförenings maskin... Problemet där är ju inte att behån är känslig utan att maskinen är känslig och reparationer pga av förlupna metallbågar kostar......
    Jag bor i och för sig i en hyresrätt (så ego som jag är, är mina BH viktigare än tvättmaskinerna), men det jag är mest orolig för är att mina BH ska gå sönder (de var inte billiga)... Samtidigt vill jag ju ha dem rena...
  • Fluffguf

Inga problem alls! Jag tvättar klänningar och liknande på det programmet, och det snurrar bara jättelångsamt. BH tvättar jag iofs i 60 grader och har alltid gjort

Member of the official Sciarlotta fanclub
  • suzziluzen
    SVejsan skrev 2008-07-21 13:02:07 följande:
    Annan synvinkel...:Borde gå att tvätta era bågbehå:ar i handtvättsprogrammet hemma, men jag skulle tro att man inte vill det i en bostadsrättssförenings maskin... Problemet där är ju inte att behån är känslig utan att maskinen är känslig och reparationer pga av förlupna metallbågar kostar......
    Man lägger ju BHn i en tvättpåse, just för att bågarna inte ska kunna förstöra maskinen.
  • SVejsan
    suzziluzen skrev 2008-07-21 13:19:08 följande:
    Man lägger ju BHn i en tvättpåse, just för att bågarna inte ska kunna förstöra maskinen.
    I bostadsrättsföreningen vi bodde i så hjälpte det tyvärr inte mycket...
    (satt i styrelsen)
  • Fluffguf
    SVejsan skrev 2008-07-21 13:29:25 följande:
    I bostadsrättsföreningen vi bodde i så hjälpte det tyvärr inte mycket...(satt i styrelsen)
    Är du säker på att folk inte bara sa att de använde tvättpåse då?
    Member of the official Sciarlotta fanclub
  • SVejsan
    Fluffguf skrev 2008-07-21 13:31:28 följande:
    Är du säker på att folk inte bara sa att de använde tvättpåse då?
    Ord mot Ord... Dyrt var det i alla fall. om nån båge redan är på väg ut så är det ju bara ett lager...
Svar på tråden "Handtvätt" i tvättmaskinen?