• En bebis i magen

Behöver hjälp med inredning till matrum/gästrum/tvrum

Vi har ett matrum och ett tv-rum/gästrum som har en stor öppning mellan. Vi har målat om, köpt nya matsalsmöbler och klätt om soffan. Nu är det stopp. Lampan över matbordet är jag nöjd med, liksom skåpen. Mattan är billig då vi har en tio-månaders... gardinerna billiga i brist på annat... Jag tar jättegärna emot förslag på färger, stilar och konkreta saker jag skulle kunna göra/köpa för att få det klart, trevligt och mysigt. Bilder finns i mitt galleri.

• Svar på tråden Behöver hjälp med inredning till matrum/gästrum/tvrum
  • En bebis i magen

Är det verkligen ingen som vill inreda åt mig?
    Det som är fast är möblerna, kom med tips på stil, färger, mönster, piff och annat som behövs för att göra det trevligt!

• Kattflickan

Jag får inget grepp om vilken stil du gillar och kanske är det därför det blir svårt att ge tips. Vill du t.ex. ha mixade stilar och blanda nytt och gammalt eller finns det någon särskild inredningsstil du tycker om? Har du några favoritfärger? Gillar du mönster eller enfärgat? O.s.v.

• Kattflickan

Nu har jag tittat på dina foton igen och jag tror att mattan måste bort. Den förstör helhetsintrycket eftersom den har så stark färg. En ljus matta vore nog snyggare men det är ju svårt att säga eftersom foton ibland kan ge en felaktig bild av hur det ser ut i verkligeheten. Men om färgen är så stark som den ser ut på bilden så tycker jag nog att den är lite för stark. Samtidigt kanske det blir lite för tråkigt utan den. Den livar ju upp rummet.

Något på bordet kanske skulle vara snyggt typ vackra ljusstakar och en duk? Fler tavlor på väggarna kanske med ram eller motiv som matchar den/de färger du vill att rummet ska gå i. Växter? Någon mer lampa?

• Tina B

Bort med den beiga mattan framför soffan. Skaffa röda och gröna (samma gröna färg som "vasen" på byrån (?) i matrummet) prydnadskuddar till soffan. Skaffa gröna växter till fönstren och krukor till i någon av färgerna i rummet. På matsalsbordet hade det varit häftigt med en stor röd vas med vita liljor i.

• En bebis i magen

Stil är svårt. Inte vitt. Inte gammalt tungt. Inte indiska-stilen. Tanken var att det skulle vara lite modern lounge-känsla över det... men jag kommer liksom ingen vart.
    Mattan måste bort, det håller jag med om. Ljus matta kan jag nog inte ha då vår dotter är 10 månader... funderar på en brun tråkig, billig men tvättbar ett par år. Blomkrukorna i fönstret var jag tvungen att plocka bort efter att redan nämnda dotter var 1 cm från att få en i huvudet. Så småningom blir det blommor, kanske någon snygg på skåpet. Har funderat på denna lampan på det höga skåpet www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50063151
    Jag skulle väldigt gärna vilja ha lite petrol-färgade tillbehör, men hittar inga gardiner som skulle kunna funka. Absolut ska jag ha något snyggt på bordet, problemet är att vi ofta sitter här och jobbar med våra datorer och då blir det så belamrat...
    Att det ska vara så lätt att tipsa andra men så svårt att få till det själv...

• Tina B

... och plocka helre bort gardinerna helt eller byt dem (förlåt om jag är rak)

• Tina B

Ta inte bort den röda mattan! Den gör ju massor för rummet. Bygg helre på med fler prylar i rött så att det blir mer av en helhet.

• Tina B

Och en tanke om gardiner: Kanske skall du ha kappor? Markiserna utanför är lite "störande" och de skulle då försvinna.

• BymBym

Hmmm.... Bort med panellängderna, dit med "stora", breda gardiner. Då blir det inte så tomt i fönstrena. Finns lätta prydnader att sätta i fönstret så länge dottern är liten, men bara en eller två.

Stor dekoration på bordet är ett måste. Bort med dynorna på stolarna. Tycker inte att du ska ha en beige matta, det blir för färglöst. Men kanske en annan... En avlång tygtavla över skåpet i vardagsrummet och kuddar i soffan...

• BymBym
    Tina B skrev 2008-07-25 10:19:09 följande:
    Ta inte bort den röda mattan! Den gör ju massor för rummet. Bygg helre på med fler prylar i rött så att det blir mer av en helhet.
    Håller med där!
Svar på tråden Behöver hjälp med inredning till matrum/gästrum/tvrum