Flytta till Internat, Tips??? :)
Snälla hjälp!
Jag ska nu flytta hemmifrån, till ett internat o plugga. Någon som gjort detta innan? Tips, vad är det jag inte tänker på som jag måste ha med?
Vad behövs här i livet? :)
Kram
Snälla hjälp!
Jag ska nu flytta hemmifrån, till ett internat o plugga. Någon som gjort detta innan? Tips, vad är det jag inte tänker på som jag måste ha med?
Vad behövs här i livet? :)
Kram
vet du om rummet är möblerat o så? om det är det så ta med lite kort o lite sånt som gör att rummet blir mysigt. matta ev nån blomma till fönstret.
När sonen flyttade till Revinge för att plugga till brandman så tog han med nån plansch datorn o stereon o elgitarren. Sen kom ahn hem veckan efter o tog en matta för att få d lite mysigare. Men det rummet e pytte litet näst intill gå in backa ut typ.
Böcker om du gillar läsa. el nått annat pyssel.
Mat kan va bra att ha du får säkert en hylla i köket som du kan ha dina varor på o samma i kylen o frysen.
Mycket mer tror ja väl inte du behöver ha.
Tvättmedel o sånt kanske om inte mamma el pappa e hygglig o tvättar på helgerna om du åker hem.
hoppas att du kommer att trivas. Vart ska du plugga nånstans?
Tack :)
Jag ska till Strömsholm, en hästanläggning utanför Västerås. Rummet är möblerat (vad det nu innebär :P)
Tack så mycket :D
antar att det är en säng o ett skrivbord o en stol o en hylla mycket mer fick inte sonen på sitt rum. Gardin fanns. och dubbel garderob fanns med
Om jag hade varit du hade jag ringt dit o frågat vad det finns på rummet så man vet vad man kan ta med sig
Okej, ja det klarar man sig ju med :D
Ska bli spännande att flytta hemmifrån (19) men det känns som om det är så mycket jag inte tänkt på :P
Kram
Jag har bott på internat i 2 år. Mitt rum var möblerat med privat toalett men delad dusch, kök och vardagsrum. I mitt rum fanns en enkelsäng, sängbord, sänglampa, skrivbord, stol och vägghylla. Från början hade jag med mig dator, matta, sängkläder (inkl kuddar och täcke), tvättgrejer, handdukar, nån tavla och foton och mina personliga saker som kläder, hygien osv. Och så mat förstås. Efter hand köpte jag till lite prylar: fönsterlampa, bytte sängen mot bäddsoffa osv.
Fråga om det är något mer du vill veta
Ja, jag kände mig hemma. Visst, första veckan var allt nytt och läskigt - ny miljö, nya vänner osv. Men det går över och till slut ville jag inte flytta därifrån
Tamed dig lite personliga saker till en början. CD- spelare, cd skivor. Kanske något du är intresserad av du vill ha med dig. Svårt att veta när man inte vet vad du har för intressen. Sedan åker du väl hem en gång i månaden kanske? Om inte så bestäm med dina föräldrar att du kan åka hem en svär efter någon vecka. då kan du ta med dig det du saknar. Ännu bättre är om din föräldrar kan komma och hälsa på med bil. Då kan du skicka en lite hem med det du saknar. Vet inte hur lång hemifrån du är men det är svårt att veta exakt vad man saknar förutom kläder, hygenartiklar osv. Om du kan är det trevligt att kunna ha något på rummet vattenkokare eller kaffebryggare om man gillar kaffe/te. Då kan man göra lite fika när man vill det.
jag bodde på internat i 1½ år... å nu när jag ser tbx så var det a & o att jag tog med personliga saker... gardiner, tavlor, blommor, matta osv (de man behöver för att känna sig "hemma") för att inreda så det blev "mitt"... övriga saker jag hade md mig var mitt eget täcke, min kudde, datorn, stereo och tv + dvd. Tv:n & dvd:n använde jag typ aldrig då jag var mest i sällskapsrummen när de gällde sånt... datorn var mitt bästa redskap både i skolarbetet och för internets skull.. stereo vart lite dubbelt då jag kunde använda datorn likaväl.
Ps: Nu hade jag ju lgh i min hemstad oxå så jag hade tur och kunde "låna" ihop så jag slapp ta med det jag hade hemmavid.. var ju till trots även hemma ibland *s*
Lycka till