Hur mycket betalt får en kontaktfamilj?
Om en kontaktfamilj tar hand om ett barn från fredag kl 16 - söndag kl 16. Hur mycket betalt får de då??? På ett ungefär...
Om en kontaktfamilj tar hand om ett barn från fredag kl 16 - söndag kl 16. Hur mycket betalt får de då??? På ett ungefär...
Typ inget alls.
och det är en massa jobb!
Friska barn från sunda förhållanden behöver inte kontaktfamilj. Så det krävs ett stort engagemang ofta både fysiskt och psykiskt.
Anonym (singel) skrev 2008-07-21 15:18:40 följande:
Inte är det mycket, du får ett arvode. Du får väl för omkostnader som är för mat, bensin osv.
Det är ju inget man tar på sig för att tjäna extra pengar på!
Kan inte någon säga en ungefärlig summa?? Är det hemligt?? Jag förstår att det inte är mycket och att man inte får något över och jag förstår att det inte är därför man ska vara kontaktfamilj, men hur mycket får man? Hur mycket är det tänkt att ett kontaktbarn "kostar"?
Vi ska bli utreda nu i höst för att bli stödfamilj. Vet faktiskt inte vad man får som sagt men det går nog med +/-
Social tanten vi har haft kontakt med har sagt att detta inte är något man gör för pengar & det vet vi mycket väl om, vi vill göra detta för barnets skull!
Sen vad ett barn kostar beror väl helt på dess intresse, kanske tycker om att gå på Gröna lund, åka till en simhall eller bara sitta hemma med er. Det är ju så olika.
Vi har/är konaktfamilj och vi fick från den kommunen vi hade ett kontrakt med ett skattepliktigt arvode och ett omkostnadsbelopp....
Det skattepliktiga var grundat på basbeloppet och jag tror att det skiftar från kommun till kommun hur mycket man väljer att de i arvode.... Vi fick efter skatt ut ca 1500 kronor för en helg fre 13.00 till sön 15.00
Så hör med din kommun om du vill veta exakt hur mycket den kommunen ger i ersättning.
Jag vill dra mig tillminnes att det är individuellt, efter hur mkt omsorg barnet behöver....
jo, det kan man kanske tycka. Med den kommentaren måste jag fråga
vad är anledningen till att du vill veta?
FUnderar du på att bli kontaktfamlij? Vilken är du anledningen?? Är det för att det är en "enkel" inkomst?
För det behöver det inte alls vara. DU har ingen aning vilken "arbetsbelastning" det kommer att innebära, vilket "typ" av barn du får osv...Vissa barn kräver otroligt mycket, det måste man vara beredd på!
För oss innebar det 48 timmar total närvaro. Vi kunde inte lämna vårt kontaktbarn alls. Det barnet behövde ständig "tillsyn" förutom när det sov , OM det sov. Vissa helger kunde innebära sömnlöshet för oss.
Anonym (kl) skrev 2008-07-21 15:29:46 följande:
Att vara en "vanlig" stabil familj med tid och kärlek räcker !!!
Jag tycker också att ca 1500 låter som en "bra" ersättning för en helg.
Att vara med barnet/barnen ingår ju liksom, det är ju att göra saker som ev kostar och det gör ju knappas vi med våra egna barn varje helg.
Det bedöms utifrån det speciella barnet - hur "arbetskrävande" det är, vilka kontakter ni skall ha med nätverket och vad som ingår i ert uppdrag i övrigt!
Det spelar också roll. Därför är det bättre att kolla med sin kommun vad det gäller för ersättningar just där.
Du har alltså fått ok från soc då? För idag är det faktiskt väldigt svårt att få det beviljat, inget du kan räkna med bara för att du är ensamstående och har problem, för det är det massor av människor som har! har du fått det så grattis och annars lycka till och håll tummarna!
Jag tycker absolut att du ska begära att få kontaktfamilj.
Jag har varit till två barn. Båda var "enkla" och handlade om avlastning. Ena fallet var det mamman som ville ha avlastning då hon var ensamstående helt utan närvarande pappa. I ansra fallet var det en nybliven tonåring där föräldrarna behövde avlastning, lika väl som pojken behövce avlastning från sina föräldrar. I det senare fallet var det pojken och mamman som begärde just mig, då vi kände varandra sedan förut.
Jag fick båda gångerna, ungefär sjuhundra respektive femhundra. Det ena skattar man för, det andra skattar man inte för. Det man skattar för är ett arvode som tack för hjälpen. Det andra är omkostnad som ska gå till mat, aktiviteter, mm. Men jag minns inte vilken summa som var vilken.
Har man hand om barn som kräver mer omsorg, får man mer pengar. Det är kkontaktfamiljen själva som i samtal med soc bestämmer hur mycket man vill och kan ställa upp på.
Här verkar det då inte vara så svårt att få en kontaktfamilj beviljat som ensamstående, inte heller i de andra kommuner jag har bott, kravet har dock varit att jag hittat familjen själv för det finns inga familjer att tillgå hos soc.