• Pallas

Recept på körsbärspaj?

Har plockat två liter körsbär (sura) och skulle vilja ha ett recept på någon smarrig paj. Har kollat på olika siter, men inte hittat direkt några recensioner, vilket alltid är bra.

• Svar på tråden Recept på körsbärspaj?
  • Tant J

En jättegod pajdeg:

150-170 g. smält margarin blandas med
    1 dl. socker
    3 dl. mjöl
    1 tsk bakpulver

Superenkel och smarrig! Jag har en med rabarber inne i ugnen nu.

• saltflingan

Jag ska göra en körsbärspaj imorgon så jag kan återkomma med recept om den blev god. Det är ett recept från mormot, jag har inte ätit den på flera år men jag vill minnas att den var god. Vi har supersura körsbär men nåt måste man ju kunna göra med dem.

• Pallas

Aqaah, nu har vi okynnesätit paj i två dagar! Twin Peaks-receptet jag länkade till blev verkligen supergott! Vi hade vaniljsås till.

• saltflingan

Nu har jag både lagat och ätit pajen, supergod. Den blev seg i "smeten" och härligt syrlig av körsbären (vi har supersura körsbär).

Säg till om du vill ha recept.

• Theorese
    saltflingan skrev 2008-07-23 22:08:47 följande:
    Nu har jag både lagat och ätit pajen, supergod. Den blev seg i "smeten" och härligt syrlig av körsbären (vi har supersura körsbär).Säg till om du vill ha recept.
    Recept på paj med supersura körsbär tar jag gärna del av!
  • saltflingan

Vi har som sagt väldigt sura körsbär så nästa gång kommer jag nog ta ½ dl socker till. Det är många olika pytsar man använder men det är värt det, samrrigt blir det.

Körsbärspaj från Wien

Ingredienser Garnering
    1 l körsbär 2 msk florsocker
    150 g smör
    2 ½ dl florsocker Servering
    ½ tsk vaniljsocker 1 ½- 2 dl vispgrädde
    Rivet skal av 1 citron
    2 ägg
    2 dl + 1 msk vetemjöl
    ½ tsk bakpulver
    1-2 dl socker

Tillagning
    Skölj körsbären och kärna ur dem. Rör smöret mjukt med hälften av florsockret, tillsätt vaniljsocker och rivet citronskal och rör till det är pösigt. Dela äggen, vispa gulorna med florsocker och rör till en porös smet. Blanda vetemjöl och bakpulver och häll det i en sikt. Vispa vitorna till ett hårt skum. Rör först ner de vispade äggulorna i smörsmeten, sikta sen ner mjölet växelvis med äggvitorna. Bred ut smeten i en ugnssäker rund form cirka 30 cm i diameter. Lägg körsbären tätt ovanpå smeten och sockra (till sura körsbär behövs 2 dl socker). Grädda kakan i 175® C i ca 45 minuter. Låt svalna. Sikta florsocker över kakan och servera med löst vispad grädde.

• saltflingan

Äsch, vad konstigt det blev nu då..ska fixa till det.

• saltflingan

Körsbärspaj från Wien

Ingredienser
    1 l körsbär
    150 g smör
    2 ½ dl florsocker
    ½ tsk vaniljsocker
    Rivet skal av 1 citron
    2 ägg
    2 dl + 1 msk vetemjöl
    ½ tsk bakpulver
    1-2 dl socker

Garnering
    2 msk florsocker

Servering
    1½- 2 dl vispgrädde

Tillagning
    Skölj körsbären och kärna ur dem. Rör smöret mjukt med hälften av florsockret, tillsätt vaniljsocker och rivet citronskal och rör till det är pösigt. Dela äggen, vispa gulorna med florsocker och rör till en porös smet. Blanda vetemjöl och bakpulver och häll det i en sikt. Vispa vitorna till ett hårt skum. Rör först ner de vispade äggulorna i smörsmeten, sikta sen ner mjölet växelvis med äggvitorna. Bred ut smeten i en ugnssäker rund form cirka 30 cm i diameter. Lägg körsbären tätt ovanpå smeten och sockra (till sura körsbär behövs 2 dl socker). Grädda kakan i 175® C i ca 45 minuter. Låt svalna. Sikta florsocker över kakan och servera med löst vispad grädde.

• saltflingan

Körsbärspaj från Wien

Ingredienser
    1 l körsbär
    150 g smör
    2 ½ dl florsocker
    ½ tsk vaniljsocker
    Rivet skal av 1 citron
    2 ägg
    2 dl + 1 msk vetemjöl
    ½ tsk bakpulver
    1-2 dl socker

Garnering
    2 msk florsocker

Servering
    1½-2 dl vispgrädde

Tillagning

• saltflingan

Så här går det när man ska klistra in text från word, men det senaste inlägget ska stämma.

• Janina
    Pallas skrev 2008-07-21 20:01:49 följande:
    Nu står det här receptet i ugnen i allafall: www.ciao.se/Efterratter__Recension_8890Får lämna recension senare! 10 minuter kvar, men den går nog inte att äta än på någon timme, den är superhet.
    Om man gör den , kan man utesluta rödvinsvinäger eller äppelcidervinägern ? eller förstörs hela pajen ?
  • Pallas

Janina: Ingen aning faktiskt. Kan inte tänka mig att det pajar hela pajen (höhö).

• Janina
    Pallas skrev 2008-07-28 20:12:30 följande:
    Janina: Ingen aning faktiskt. Kan inte tänka mig att det pajar hela pajen (höhö).
    Haha , jag får testa och hoppas på det bästa då :)
Svar på tråden Recept på körsbärspaj?