Recept på körsbärspaj?
Har plockat två liter körsbär (sura) och skulle vilja ha ett recept på någon smarrig paj. Har kollat på olika siter, men inte hittat direkt några recensioner, vilket alltid är bra.
Har plockat två liter körsbär (sura) och skulle vilja ha ett recept på någon smarrig paj. Har kollat på olika siter, men inte hittat direkt några recensioner, vilket alltid är bra.
Nu står det här receptet i ugnen i allafall: www.ciao.se/Efterratter__Recension_8890
Får lämna recension senare! 10 minuter kvar, men den går nog inte att äta än på någon timme, den är superhet.
En jättegod pajdeg:
150-170 g. smält margarin blandas med
1 dl. socker
3 dl. mjöl
1 tsk bakpulver
Superenkel och smarrig! Jag har en med rabarber inne i ugnen nu.
Jag ska göra en körsbärspaj imorgon så jag kan återkomma med recept om den blev god. Det är ett recept från mormot, jag har inte ätit den på flera år men jag vill minnas att den var god. Vi har supersura körsbär men nåt måste man ju kunna göra med dem.
Aqaah, nu har vi okynnesätit paj i två dagar! Twin Peaks-receptet jag länkade till blev verkligen supergott! Vi hade vaniljsås till.
Nu har jag både lagat och ätit pajen, supergod. Den blev seg i "smeten" och härligt syrlig av körsbären (vi har supersura körsbär).
Säg till om du vill ha recept.
Vi har som sagt väldigt sura körsbär så nästa gång kommer jag nog ta ½ dl socker till. Det är många olika pytsar man använder men det är värt det, samrrigt blir det.
Körsbärspaj från Wien
Ingredienser Garnering
1 l körsbär 2 msk florsocker
150 g smör
2 ½ dl florsocker Servering
½ tsk vaniljsocker 1 ½- 2 dl vispgrädde
Rivet skal av 1 citron
2 ägg
2 dl + 1 msk vetemjöl
½ tsk bakpulver
1-2 dl socker
Tillagning
Skölj körsbären och kärna ur dem. Rör smöret mjukt med hälften av florsockret, tillsätt vaniljsocker och rivet citronskal och rör till det är pösigt. Dela äggen, vispa gulorna med florsocker och rör till en porös smet. Blanda vetemjöl och bakpulver och häll det i en sikt. Vispa vitorna till ett hårt skum. Rör först ner de vispade äggulorna i smörsmeten, sikta sen ner mjölet växelvis med äggvitorna. Bred ut smeten i en ugnssäker rund form cirka 30 cm i diameter. Lägg körsbären tätt ovanpå smeten och sockra (till sura körsbär behövs 2 dl socker). Grädda kakan i 175® C i ca 45 minuter. Låt svalna. Sikta florsocker över kakan och servera med löst vispad grädde.
Äsch, vad konstigt det blev nu då..ska fixa till det.
Körsbärspaj från Wien
Ingredienser
1 l körsbär
150 g smör
2 ½ dl florsocker
½ tsk vaniljsocker
Rivet skal av 1 citron
2 ägg
2 dl + 1 msk vetemjöl
½ tsk bakpulver
1-2 dl socker
Garnering
2 msk florsocker
Servering
1½- 2 dl vispgrädde
Tillagning
Skölj körsbären och kärna ur dem. Rör smöret mjukt med hälften av florsockret, tillsätt vaniljsocker och rivet citronskal och rör till det är pösigt. Dela äggen, vispa gulorna med florsocker och rör till en porös smet. Blanda vetemjöl och bakpulver och häll det i en sikt. Vispa vitorna till ett hårt skum. Rör först ner de vispade äggulorna i smörsmeten, sikta sen ner mjölet växelvis med äggvitorna. Bred ut smeten i en ugnssäker rund form cirka 30 cm i diameter. Lägg körsbären tätt ovanpå smeten och sockra (till sura körsbär behövs 2 dl socker). Grädda kakan i 175® C i ca 45 minuter. Låt svalna. Sikta florsocker över kakan och servera med löst vispad grädde.
Körsbärspaj från Wien
Ingredienser
1 l körsbär
150 g smör
2 ½ dl florsocker
½ tsk vaniljsocker
Rivet skal av 1 citron
2 ägg
2 dl + 1 msk vetemjöl
½ tsk bakpulver
1-2 dl socker
Garnering
2 msk florsocker
Servering
1½-2 dl vispgrädde
Tillagning
Så här går det när man ska klistra in text från word, men det senaste inlägget ska stämma.
Tack, den ska prövas!
Janina: Ingen aning faktiskt. Kan inte tänka mig att det pajar hela pajen (höhö).