• JEMAR

Turkiskoghurt

Vad har man grekisk/turkiskyoghurt till??
    Alla säger att det är så gott,men vad har man det till?

• Svar på tråden Turkiskoghurt
  • TvåM

Äta som den är.
    I matlagning.
    Till frukost med frukt eller bär.
    Till dessert med lite honung i.

• Jesster

Matlagning både kall och varm istället för creme fraiche t.ex. Nyttigt att ge till barn också för att den är fet och osockrad.

Den som söker han finner - www.google.se
  • sallybuse

De kan man ha till de mesta.Gör en god Tatsiki.Eller blanda i lite kryddor och ha de till grillat.Eller blanda de i maten.Jag hade de för ett tag sen när jag gjorde korv stroganoff.Då hällde jag i nästan en hel spann.Och de blev gott.

• Camilla D

Jag brukar ha det till kalla såser.
    Blanda ca ½ spann turkisk yoghurt, riv i citronskal från 1 citron och pressa i saften från ½ citron. Krydda med havssalt och lite peppar. Sååå gott till kyckling och lax.

Gjorde en annan till lax i går. Turkisk yoghurt, sweet hot chilisås, salt.

Finns hur mycket gott som helst! Står även end el recept och tips på locket.

• Atamon

Jag använder turkisk/grekisk yoghurt till såser, dressingar, desserter, till fruktsallad, till bakning osv. I princip allt som man kan använda creme fraiche så använder jag yoghurt.
    Tzatziki blir jättegott med yoghurt istället! Såser/dressingar överlag blir gott, blanda i kryddor och sedan klart! och tycker man att fetthalten är stor så finns det yoghurt med lägre.

Här finns en massa recept
    http://www.lindahlsfood.se/NewBasicPage.aspx?recipiegroup=18

• carolinae

Jag gör mycket kalla såser på den, blandar med vitlök, salt, peppar och en nypa socker... eller så kan man byta ut vitlöken mot mango chutney, sweet chili-sås, sambal oelek, citronsaft + skal, lime, eller lite engelsk senap och dill. Går att göra alternativ i oändlighet!!!

• carolinae

Åhhh... glömde sommartipset... blanda yoghurten med lemon curd och lite florsocker och servera till jordgubbarna istället för glass eller mjölk... mumsigt!!!

Svar på tråden Turkiskoghurt