Turkiskoghurt
Vad har man grekisk/turkiskyoghurt till??
Alla säger att det är så gott,men vad har man det till?
Vad har man grekisk/turkiskyoghurt till??
Alla säger att det är så gott,men vad har man det till?
Äta som den är.
I matlagning.
Till frukost med frukt eller bär.
Till dessert med lite honung i.
Matlagning både kall och varm istället för creme fraiche t.ex. Nyttigt att ge till barn också för att den är fet och osockrad.
De kan man ha till de mesta.Gör en god Tatsiki.Eller blanda i lite kryddor och ha de till grillat.Eller blanda de i maten.Jag hade de för ett tag sen när jag gjorde korv stroganoff.Då hällde jag i nästan en hel spann.Och de blev gott.
Jag brukar ha det till kalla såser.
Blanda ca ½ spann turkisk yoghurt, riv i citronskal från 1 citron och pressa i saften från ½ citron. Krydda med havssalt och lite peppar. Sååå gott till kyckling och lax.
Gjorde en annan till lax i går. Turkisk yoghurt, sweet hot chilisås, salt.
Finns hur mycket gott som helst! Står även end el recept och tips på locket.
Jag använder turkisk/grekisk yoghurt till såser, dressingar, desserter, till fruktsallad, till bakning osv. I princip allt som man kan använda creme fraiche så använder jag yoghurt.
Tzatziki blir jättegott med yoghurt istället! Såser/dressingar överlag blir gott, blanda i kryddor och sedan klart! och tycker man att fetthalten är stor så finns det yoghurt med lägre.
Här finns en massa recept
http://www.lindahlsfood.se/NewBasicPage.aspx?recipiegroup=18
Jag gör mycket kalla såser på den, blandar med vitlök, salt, peppar och en nypa socker... eller så kan man byta ut vitlöken mot mango chutney, sweet chili-sås, sambal oelek, citronsaft + skal, lime, eller lite engelsk senap och dill. Går att göra alternativ i oändlighet!!!
Åhhh... glömde sommartipset... blanda yoghurten med lemon curd och lite florsocker och servera till jordgubbarna istället för glass eller mjölk... mumsigt!!!