• Novus

Göra ont i en lagad tand??

Gjorde en lagning på en tand den 27 juni och jag kan inte äta något hårt på den sidan av munnen! Det räcker egentligen med något alls, så länge det inte är väldigt mjukt för att det ska kännas.
    Det ska väl knappast vara så? Jag kände inte av hålet innan de upptäckte det, men nu när de gjort nåt åt det känns det! Det gör inte så jättejätteont, men ändå så att jag drar mig från tugga med den sidan.

Om de kommer få göra något åt det, ska jag då betala för det?

• Svar på tråden Göra ont i en lagad tand??
  • Jennie Brunflo

Jeps keps, du får betala.

Jag GISSAR att de kommit för nära pulpan när de lagat. Fast å andra sidan måste du haft ett stort hål för att de ska borra så djupt.....tror jag... och då borde du haft ont.
    Jag har alltid grymt ont varje gång jag lagat. Så där att jag tror att något blivit fel. Jag får ofta äta värktabletter 3-5 dagar efter lagningen och sedan är jag öm en månad efteråt. Men det ger sig liksom med tiden.

Är du osäker på om allt står rätt till så ring och be om en undersökning och röntgen så allt står rätt till.

• Siili

Jag har en besvärlig tand som började göra ont efter de lagat. Hålet var djupt, men jag kände inte av det innan. De har gjort om lagningen 4 ggr och nu är det ordentligt lagat, men det gör fortfarande ont att äta på den sidan. Förklaringar till varför det kan göra ont som jag har fått är att de har borrat djupt, att man "reagerar" på själva plomben eller att lagningen inte är riktigt nedslipad och då kan det göra ont när man tuggar...

Gabba Gabba Hey!
  • Novus

Ah, ska man betala för deras fel?? (Om de gjort ett)
    Har som sagt inte känt av hålet alls innan. Känns konstigt att man ska ha besvär efter och inte innan

Men då kanske jag ska vänta nån vecka till och se hur det går.
    Tack för ditt svar

• Siili

Det kan också kännas ett bra tag efteråt just om de har borrat djupt, men det går då över till slut. Jag har känt av min tand i 7 år nu, så jag undrar hur lång tid det ska ta egentligen.

Gabba Gabba Hey!
  • Novus

Siili
    Trodde de att det skulle gå över sen? Fick du betala alla 4 behandlingarna?

• Siili

Jag har betalat för alla gångerna. Första gången de gjorde om var för att det hade fortsatt bli djupare hål trots lagning. De andra gångern minns jag inte om det varit för att lägga om fyllningen eftersom jag har haft besvär eller om det varit mer hål ändå. Fundersam

Det är ingen garanti att en lagning blir bra, speciellt inte om den är djup har jag fattat det som. Jag har ett till hål nu som är djupt och tandläkaren var osäker på om lagningen skulle hålla eller om det skulle fortsätta att bli hål under och en rotfyllning tillslut...

Gabba Gabba Hey!
  • Siili

Glömde ju svara att ja de har sagt att man kan ha ont "ett tag" efteråt. Men det ska inte vara så alltför länge. Om man upplever besvär är det nog bästa att få en extra koll så att lagningen är ok.

Gabba Gabba Hey!
  • GrönaDruvan

Har inte kunnat äta hårda saker på vänster sida på flera år!
    Har en lagning som är väldigt djup, men finns inget de kan göra mer.. segt..

Svar på tråden Göra ont i en lagad tand??