• Anonym

Gå ur kommunal!?

Undrar om någon här vet hur man enklast går till väga för att går ur facket men vara kvar i a-kassan?

Är det någon uppsägningstid från facket? eller träder den i kraft omgående?

Är så himmla besviken på fakcet får inget stöd ingen hjälp,Men betalat tar dom.

Jag har haft sjukersätning och vat sjuksriven i drygt 10år söker arbete har nyss (klar men utbildningen i feb 2008 MVG ocg VG i beryg) utbildat mig inom ett brist yrke som jag sedan tidgare har lång arbetslivsefrenhet i vården 14års arbetesliverefrenhet men nej de räcknas inte i stället antälls folk utan utbildning och utan erfarnhet inom yreket.

Ber facket om hjälp frågade bara varför söker du arbete du har ju sjukersättning!?? känner mig lessen och besviken,sviken att av facket som menra att jag sak ha min sjukersättning inte söka arbete.

• Svar på tråden Gå ur kommunal!?
  • karinagumman

men facket kan väk inte söka dig ett jobb...????
    det måste du fixa själv...
    facket hjälper dig med löneförhandlingar & med att vara de anstäldas röst mot arbetsgivare som beter sig illa... men vill du förhandla om din lön själv så fine...

gå in och läs mer om vad facket gör på kommunal.se innan du begår ett misstag

i väntan på äl.... semester 8/7-31/7
  • Anonym (!)

jag har också funderat på det...har jobbat på ett ställe där jag älskar att jobba...grejer är bara att jag och chefen inte kommer överens..eller hon gillar inte att jag ifrågasätter mm...har ingen lust att slicka henne i röven.men om man inte gör det så gillar hon än inte riktigt...är redan fast anställd inom komunen och är utbildad mm mm...men jag får inte ens komma in på intervju,men hon anställer sånna som inte ens gått ut gymnasiet....mycet tröttsamt...så jag tror att hon lägger sin personliga åsikt som vikt när hon anställer...tror inte ens hon tittar på mina papper...och pratade med facket i dag och de kan inget göra sa det...jag kan prata med henne själv eller hennes chef..annars finns inget att göra..!man känner sig väldig besviken,betalar massa pengar för att kunna få hjälp när man behöver det men inte får det....tröttsamt!

• Anonym
    karinagumman skrev 2008-07-21 17:59:20 följande:
    men facket kan väk inte söka dig ett jobb...????det måste du fixa själv...facket hjälper dig med löneförhandlingar & med att vara de anstäldas röst mot arbetsgivare som beter sig illa... men vill du förhandla om din lön själv så fine...gå in och läs mer om vad facket gör på kommunal.se innan du begår ett misstag
    Nog vet jagf de men de ska ju se til at rätt person anställs om de söker fol med utbildning och arbetslivseraenhet inom området sak de inte. Anställa en outbildada och utan erfarnhet för en med utbildning och de är ju fackets uppgift att se till att de blir rätt så vida arbetsgivaren inte sköter sitt!!

Men tydligen tar de heller folk från gatan än de med utbildning och erfranhet.

Varför skulle jag begå ett misssatg om jag går ut fackate har vart med sean jag var 16år och som sagt de har aldrig b någonsin b vart mig behjälp på de sätt som säga de ska vara.

Så de är att kasta pengarna i sjön enlligt min menning betlara 414kr i månden sen 67kr i tilläggsförsäkring för att jag bor i bostads rätt nej alldes för mycket pengar till inget ting.

Facker är inte till nytta för mig . Hjälper inte ens till då de var löneförhandling etc.
  • Anonym

Anonym (!) skrev 2008-07-21 18:04:10 följande:

jag har också funderat på det...har jobbat på ett ställe där jag älskar att jobba...grejer är bara att jag och chefen inte kommer överens..eller hon gillar inte att jag ifrågasätter mm...har ingen lust att slicka henne i röven.men om man inte gör det så gillar hon än inte riktigt...är redan fast anställd inom komunen och är utbildad mm mm...men jag får inte ens komma in på intervju,men hon anställer sånna som inte ens gått ut gymnasiet....mycet tröttsamt...så jag tror att hon lägger sin personliga åsikt som vikt när hon anställer...tror inte ens hon tittar på mina papper...och pratade med facket i dag och de kan inget göra sa det...jag kan prata med henne själv eller hennes chef..annars finns inget att göra..!man känner sig väldig besviken,betalar massa pengar för att kunna få hjälp när man behöver det men inte får det....tröttsamt!
    Håller bara med dig!!!
  • Anonym

Har snarera redan begått ett misstag och de var att bli medlem i kommunal skite facket!!
    Större misstag tror jag kanppast går att begå.

• Mickis74

Det är en uppsägningstid på 3 månader.

Du skriver ett brev där du talar om att du vill gå ur facket. Det är viktigt att du skriver om du vill vara kvar i a-kassan eller inte.

Skriv gärna anledningen, det är bra för dom att veta varför medlemmar väljer att gå ur.

Kom ihåg underskrift och dina personuppgifter.

Brevet skickar du till den sektion du tillhör.

• Anonym
    Mickis74 skrev 2008-07-21 18:08:29 följande:
    Det är en uppsägningstid på 3 månader. Du skriver ett brev där du talar om att du vill gå ur facket. Det är viktigt att du skriver om du vill vara kvar i a-kassan eller inte. Skriv gärna anledningen, det är bra för dom att veta varför medlemmar väljer att gå ur. Kom ihåg underskrift och dina personuppgifter. Brevet skickar du till den sektion du tillhör.
    Ok tack för ditt svar!!!! var just de här jag ville veta och inte att man begår ett misstag om man går ur facket missatget är som sagt snaret att man gick med ung och orefran som man var.
  • Anonym

Hur mycket kostar de då att enbart vara med i a-kassan då??

• Anonym

Facket är inte med och anställer folk när en arbetsgivare söker ny personal så det kan du inte beskylla dom för! Att du har en tilläggsförsäkring för att du har en bostadsrätt har inget med facket att göra!
    Du verkar inte alls insatt i fackets uppgifter så läs på lite innan du bestämmer dig!

• Anonym
    Anonym skrev 2008-07-21 18:53:13 följande:
    Facket är inte med och anställer folk när en arbetsgivare söker ny personal så det kan du inte beskylla dom för! Att du har en tilläggsförsäkring för att du har en bostadsrätt har inget med facket att göra!Du verkar inte alls insatt i fackets uppgifter så läs på lite innan du bestämmer dig!
    Men kommunla har fixat en kolletiv hemförsäkring till alla sina medlemara hade jag fixat min egna hemförsäkring hade de inte alls kosta mig lika mycket utan endast910kr per år.
    Ny kostar tilläggsförsäkringen näast like mycket och de har jag absolut inte valt själv.

Jag är vist in satt i vad facket gör och inte gör så kom inte säg att jag sak läsa på.

De lovar en massa men håller inget!!!! betalt tar dom men inget gör dom.

Fack ska man kunna vänd sig til för att vet om de arbetsgivren anställt har bättre meriter än vad jag eler någon annan sökade har och då är de fackets uppgigtt at informera om de om någon frågar men som sagt inget gör åt den saken.

Snarera är de du som borde ta reda på vad fackets uppgift är??
    Har nämligen själv vart fackligt aktiv så jag vet mer än du tro!!

sen gäller arbetsgiven för att de inte finns utbildat folk.
Svar på tråden Gå ur kommunal!?