• Friyaz

smörgåstårta

Hej!

Är det någon som har koll på vad smörgåstårtor brukar kosta?
    Och om man verkligen tjänar på och göra en egen istället för att köpa, prismässigt alltså.
    Om man måste köpa ALLT för att kunna göra en egen tårta.

tacksam för svar

• Svar på tråden smörgåstårta
  • Kryddburken

Om du gör väldigt många smörgåstårtor som du säljer tror jag helt klart det är lönande! Då kan du ta allt mellan 20-30kr/bit!
    Men ska du nu inte sälja tårtor utan grubbla på om det är värt att göra egen så tror jag helt klart på att göra egen!

Du får lägga ungefär lika mycket på ingredienser som om du skulle köpt en färdig! Men hemmagjorda är ju godast också!

• Friyaz

Ja, jag har lovat att brorsan ska få en STOR smörgåstårta när han fyller. så jag funderade bara på om det va stor skillnad i priset på hemmagjord eller köpt.

Måste bara hitta nå gott recept om jag ska göra egen.

• Friyaz

gu vilken härlig blogg...:) fanns mycket gott där...

• Garv

instämmer, guuud så mycket gott

Själv gör jag alltid själv. Köpta smakar bara majonäs tycker jag.
    Ta den tid det tar, såååååå gott!

• Garv

Jo jag tjänade helt klart på att göra själv. denna kostade ca 400 att göra. bild i mitt galleri. Skulle jag köpa en så stor så skulle det gå på minst de dubbla. Tårtan täcker en hel ugnsplåt.

• Skottan

Jag skulle inte köpa smörgåstårta. Brukar göra de ganska ofta bara för vi tycker de är så gott att äta
    Gillar inte färdiga så mycket

• Friyaz

själv äter ja inte smörgåstårta så ofta alls... har ätit hemmagjord en gång när ja va liten, ja minns bara att den va god men inte hur den smaka :) Men guuu så mycket godare era ser ut än dom man köper. Jag är inte så jätte förtjust i dom köpta heller.

Skulle vara toppen om ja kunde få lite förslag på recept...gott men inte FÖR krångligt :)

Ska göra en i storlek av en ugnsplåt, ev. två beroende på hur många vi blir :)
    gör ja två vill jag ha

• Friyaz

själv äter ja inte smörgåstårta så ofta alls... har ätit hemmagjord en gång när ja va liten, ja minns bara att den va god men inte hur den smaka :) Men guuu så mycket godare era ser ut än dom man köper. Jag är inte så jätte förtjust i dom köpta heller.

Skulle vara toppen om ja kunde få lite förslag på recept...gott men inte FÖR krångligt :)

Ska göra en i storlek av en ugnsplåt, ev. två beroende på hur många vi blir :)
    gör ja två vill jag ha

• Friyaz

oj...

...gör jag två vill jag ha två olika förstås :)

• Friyaz

kan lägga till att det inte får vara tonfisk i

• Skottan

Jag har aldrig recept utan åker till affären o köper de som ser gott ut
    Jag brukar göra en plåt, tror jag köper 3 såna stora påsar med skivad franska. Skär sedna bort kanterna o så smörar jag dem när jag lagt ut dem på plåten.

Man kan ju ha vad man vill i lagren, beror ju lite på vad man gillar o sen va de får kosta. Några exempel på fyllningar är : gurka o skinka eller räkor,ägg o dill eller bredbarleverpastej o smörgås gurka eller kräftost eller mjokost o röd paprika elleer röd lök o lax. Allt hackar man i små bitar o sen blandar med creamfrich o majonäs till en geggig röra. Salta o peppra lite. Jag gör alltid två röror o har en i första lagret o den andra i de andra.

Sen har jag creamfriche blandat med majonäs runt om o uppe på den.
    Som ganering kan man ha precis vad man vill. Jag har alltid massa olika saker på, ex : körsbärstomater, citron, gurka, vindruvor, räkor, kräftstjärtar, lax,rostbiff, skinka, ostrullar, sallad, dill, paprika, ägg , rädisor, svart eller röd caviar... mm

Svar på tråden smörgåstårta