• Anonym (Ledsen)

Känner mig så sorgsen

Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg, antagligen behöver jag bara skriva av mig. Känner mig så otroligt sorgsen inom mig och vill egentligen bara sätta mig i ett hörn och gråta. Mest ledsen är jag för mina barns skull eftersom jag känner mig som en dålig mamma eftersom min ekonomi är dålig (sjukskriven och ensamstående) och det gör att vi inte kan göra något roligt alls i sommar. Barnen är hemma från dagis nu i 4 veckor och visst åker vi till skogen och går till lekplatsen men det är också det ända vi kan göra. Hade så gärna åkt någonstans med barnen, som till Liseberg eller liknande men gör vi det så har vi inte pengar till mat sen. Jag har varit sjukskriven några år så mina barn har aldrig varit på semester och de enda karusellerna de åkt är vid de två tillfällena vi varit på marknad. Jag vet att åka på semester inte är det viktigaste för ett barn utan det är rena kläder, mat, kärlek och framförallt att få tid med sina föräldrar men jag kan ändå inte hjälpa att jag känner mig ledsen över att deras kompisar åker överallt och de bara får stanna hemma.

Sen har jag inte vänner heller som jag träffar och jag saknar vuxet sällskap ibland så jag håller på att gå av. Även om jag älskar att vara mamma och det gör mig inget att jag aldrig har barnvakt utan tillbringar varenda lediga sekund med mina barn, tvärtom jag älskar det men det hade ändå någon gång ibland varit trevligt att få bara jag också.

Det är inte bara under semestern vi sitter ensamma utan det gör vi alla kvällar, helger och storhelger också (bara julafton vi är hos mina föräldrar).

Usch jag är bara så rädd för att barnen ska tycka att jag är världens tråkigaste och sämsta mamma som aldrig låter de åka någonstans och ha kul, de förstår ju inte alls detta med pengar....

Som sagt vet inte alls vad jag vill med detta inlägget men det var otroligt skönt att få skriva av sig iallafall. Och ni som läst hela vägen, tack så mycket kram

• Svar på tråden Känner mig så sorgsen
  • Mamma MLi

jag har läst och sänder kramar till dig...

du är den bästa mamman för dina barn och din kärlek och dina små utflykter för att göra roliga saker med barnen kommer att belönas...
    man måste inte åka iväg, känn ingen press, man kan ha kul ändå...
    visst, jag förstår att det hade varit kul... men dina barn förstår säkert, barn känner på sig det mesta...

du ger dina barn all den tid du har just nu kan jag tro och tid är värdefullt också...

• Anonym (Ledsen)

tack så mycket både att du läst och för kramarna, de värmer

mina barn har aldrig påpekat att de inte åker någonstans som de andra barnen på dagis gör, kanske för att de aldrig varit på semester heller och som du säger de känner nog på sig att det är tufft ekonomiskt för mig eftersom de aldrig heller ber om att få en massa saker. Absolut är tid värdefullt, barnen växer ju upp så snabbt och jag vill att de alltid ska känna att jag har tid för dem, alltid och för resten av mitt liv. Tror jag känner det så här starkt just nu för det var ovanligt många barn på dagis som skulle åka utomlands i sommar och de största barnen pratade väldigt mycket om vad de skulle göra där och så, mitt äldsta barn är också bland de största så hon förstår ju vad de pratar om även om hon själv aldrig upplevt det...

• Mamma MLi

du får känna som du känner... det är helt normalt...

samhället idag gör att vi känner oss som sämre föräldrar när vi inte har råd att åka på semester, handla julklappar för 1000-tals kronor, inte har det senaste hemma...

men jag säger att allt går inte att köpa för pengar, och kärlek ingår där... tid med...
    visst pengar underlättar, men har man inte dem, så får man bara vara lite mer påhittig...

dina barn älskar dig och de förstår...

• Anonym

det finaste ni har är varandra, ta hand om er... Kramar

• Anonym

kan ni inte åka till dina föräldrar? då fär ni iallafall miljöombyte.

• Anonym (Ledsen)

tack för era fina svar

Jag har pratat med mina föräldrar flera gånger om att vi vill komma dit, iallafall för en dag eftersom de har semester men de bara säger att de har så mycket att göra....

• Anonym

om du bor i stockholm så finns det massor med gratis saker att göra. Annars kanske du har ett tält eller kan låna ett och tälta på en plats med bussavstånd.

• Mamma MLi

Anonym (Ledsen) skrev 2008-07-21 22:49:22 följande:

tack för era fina svar Jag har pratat med mina föräldrar flera gånger om att vi vill komma dit, iallafall för en dag eftersom de har semester men de bara säger att de har så mycket att göra....
    inte skönt att höra... sina barn och barnbarn har man väll alltid tid för... nu får de prioritera...

men du är inte ensam, min mamma tycker inte ens om barn, så vi åker aldrig till dem... pappa brukar komma hit själv...
  • anzita

Ta redan på (t ex via soc) vad det finns för fonder i din kommun där familjer får ansöka om pengar till t ex semester, utrustning till barnen (som cyklar, sängar eller likn). I den kommun där jag jobbar har flera personer som är "fattiga" ansökt och faktiskt fått pengar!
    Det kanske är försent i år, men vem vet till nästa sommar kan du vara redo och ha författat en redig ansökan om vad du önskar för dina barn och varför du inte har kunnat ge dem det.

Ofta har kommunen hand om fonderade medel t ex "Agda Karlssons fond för begåvade barn och ungdomar, medel ska tilldelas för att... etc etc" Formuleringarna kan vara väldigt gammalmodiga men de politiker som beslutar har vett att anpassa tilldelningen till dagens förhållanden.

För många ensamstående med barn är det här det enda sättet att kunna ge barnen något extra. Värt att prövas!

• Anonym (Ledsen)

tusen tack för era svar

Min mamma är inte heller så förtjust i barn, eller egentligen är det väl hennes man som tycker det är jobbigt så därför är vi inte där speciellt ofta och de vill helst inte en hel dag.

Jag har sökt fonder men de kollade några år tillbaka och då jobbade jag så jag fick inga pengar alls men ska försöka igen till hösten så kanske vi kan åka på någon julmarknad eller nåt till vintern istället.

• Thursday

Förstår att det känns jobbigt för dig, men trösta dig med att det är för dig det är jobbigt, inte för dina barn :)

Du vet, det här med utlandssemestrar... mina föräldrar har alltid haft det helt okej med pengar, men vi åkte aldrig på utlandssemestrar för de tyckte inte att det var roligt helt enkelt! Och jag kände aldrig att det fattades mig något för att vi inte satt på Mallorca en vecka varje sommar.

Vi kanske kan hjälpas åt att komma på roliga saker att göra som inte kostar pengar! Vad tycker ni om att hitta på?

Och du, det här med vänner... det är inte lätt. Du kan inte försöka hitta en ideell förening att engagera dig i. Det är ett jättebra sätt att träffa nya människor, och kostar ju oftast inget heller.

• Anonym (s)

Hej TS!
    Måste bara säga att jag växt upp både med och utan pengar, pengar var extremt viktigt för mina föräldrar och att göra dyra saker bara för sakens skull (och ofta på bekostnad av tid, energi och humör) - men de sakerna jag tyckte bäst om var dom som var gratis, att leka och upptäcka och bada och sånt! Sånt som inte var så krystat... Särskilt eftersom mamma och pappa var lite mer avslappnade då...

Idispidis - En lista på gratis eller nästan gratis saker man kan göra vore ju super!

Här är några saker jag kan komma på, för varierande åldrar...
    - Bada
    - Spela fotboll tillsammans (eller annan sport)
    - Bygga egna spel (med papper och penna göra t ex variationer på Monopol, med kvarterets egna gator, och den egna adressen som Norrmalmstorg)
    - Teckna
    - Skriva sagor tillsammans
    - Göra expriment (unga forskare har en bok med tips här www.fuf.org/medlemmar/aktivitetsboken )
    - Göra en egen teaterpjäs (och visa den för släkt/vänner/grannar)
    - Låna en hund (eller annat husdjur som behöver vaktas en kort tid)
    - Hitta på ett hemligt språk
    - Modellera med t ex trolldeg (och sälja konstverken för 5 kr styck på torget )
    - Plantera (blommor eller grönsaker - man kan plocka frön från blommor utomhus)
    - Baka (riktiga eller hittepå-saker)

... Nån som vill fylla på?

• Thursday

Nu ska vi se om jag kan fylla på lite med saker jag tyckte om när jag var liten!

* Plantera saker tyckte jag var roligt! Krasse är jättebra, kan man ha på macka. Och fruktkärnor från t.ex. citrus eller avokado
    * Låta barnen vara med och hitta på maträtter och laga mat (äta måste man göra!)
    * Utflykter med matsäck, sjöar, skogar, ängar, lekparker... På en del ställen finns ju t.ex. öppen lantgård, det är jätteroligt!
    * Håll ögonen öppna efter arrangemang. Kosläpp på våren, superroligt med djur och de brukar bjuda på fika. Midsommar- och valborgsfirande med lekar och brasor finns ju i alla kommuner.
    * Bada! Och simskolor finns ju på många ställen.
    * Åka till havet och meta. Enkel utrustning finns för 20 kr.
    * Frisbeegolfbanor finns på många ställen, jätteroligt, och man behöver bara en frisbee

Om du känner att du skulle vilja åka iväg så kan jag slå ett slag för camping! Kanske har du en del saker, kanske kan du låna ihop saker, eller om du kan få ett bidrag eller stipendium. Ett enkelt tält, liggunderlag och ett spritkök räcker finfint. Packa ihop sängkläder, köksgrejer och leksaker och dra till en camping vid en sjö. Kostar någon hundring per natt, och jag ÄLSKADE att campa när jag var liten. Sova i tält, leka med andra barn, laga mat på spritköket, allt blir ett äventyr.

• Anonym (s)

Fiska är super! ♥ Sen om man får nån fisk också, och kan laga till den också så blir det extra kul

Fler saker...

- Bygga koja (inne eller ute spelar ingen roll, bara lakanen stannar inne och grenarna ute )
    - Rita och hoppa hage (eller göra egna liknande lekar)
    - Fånga grodyngel
    - Utforska en stadsdel ni aldrig varit i
    - Göra smycken och tavlor av torkad mat, t ex pasta eller ris eller vattenmelonkärnor + lim
    - Bygga saker av sugrör (jättepack från ikea kostar nästan ingenting)
    - Måla ansiktsmålningar (med typ vattenfärg som går bort)
    - Pyjamasparty

• Anonym

Hur har det gått ts? Mår du bättre och har ni kunnat göra något?

• lindalag

Å, vad rörd jag blir över allas tips!

TS, hoppas att ni har det bra. Det viktigaste du kan ge dina barn är din tid och din uppmärksamhet.
    Och jag tror stenhårt på att det kommer solsken efter regn.
    KRAM!

Elin - världens vackraste
  • Trileia

Jag kan heller aldrig hitta på någon semester med barnen.
    Jag brukar:

Ta med dem till närmsta sjö. Bara att få gräva i sanden är ytterst skojigt.
    Bygga koja inne. Att riva ur sängarna och leka med madrasserna är av någon anledning extremt spännande.
    Vika pappersflygplan och slänga utomhus och springa efter är skitkul!
    Blåsa såpbubblor.
    Smyga på människor, djur eller bilar. Man behöver inte hoppa fram och skrämma någon utan bara smyga. Väldigt spännande.
    Spela hög musik och dansa. Barnen skrattar hysteriskt.
    Ta en cykeltur.

Svar på tråden Känner mig så sorgsen