• JohanC

blanda blyfri-95 och etanol

Undrar om det är nån som har tankat 50/50 av blyfri-95 och etanol. Har hört att bilen drar mera, men är det nåt annat man ska tänka på?

• Svar på tråden blanda blyfri-95 och etanol
  • BeccaStina

En etanolbil drar mer då energimängden i etanol är lägre, med andra ord så måste man pumpa på mer etanol för att kunna utnytttja det, därav den ökade förbrukningen.

Där emot är det inte rekommenderat att blanda över en 40-50% då din motor kan få för lite soppa. (Förklarligt i och med att det går åt mer etanol än vanlig bensin)

Efter en snabb sökning fann jag följande sida:
    www.roadster.se/etanol.html

Har du fler frågor kan du kontakta mig på pklint, då detta är tantens inlogg.

• JohanC

Tack så mycket för informationen.ska fundera vidare på om jag ska testa det.

• Majora
    Danne123 skrev 2008-07-22 00:20:18 följande:
    Står en del i denna tråden. ´www.familjeliv.se/Forum-5-272/m34183223.html
    Men numer kör man ju på 100% E85 istället. Bilen har inte havererat ännu som olyckskorparna kraxade högt om. Oljan ser bättre ut, bilen blir inte lika varm och går som en jävla stolle, har turbo dock, den gillar etanol.

Jag började ju med 30%, bilens förbrukning nu är 0,95 - 1,00 l/milen på 100% E85 med många rödljus och snabba starter. (göteborgskörning)

förbrukningen sjönk med endast 30% inblandning. Mer än 30% så ökade den. Det där får man prova sig fram vad som blir rätt för just den bilen.

Vad är det för märke och modell?

Och sen var det ett evigt tjat om lambdavärden på sina håll, nyare bilar ska ju kunna lambdakorrigera, vilket min gjorde helt utan några ingrepp.

Du kan ju alltid fråga på, jag har en uppsjö material nu av olika karaktär, alltifrån vad slangar tål för något till autentiska tester på bilars medelförbrukning med etanolinblandning etc.
  • f1carbon

Upp till 25% E85 drar bilen lika eller mindre ,sen börjar förbrukningen öka.

Orsaken till att det minskar fast motorn behöver fetare blandning är att effekten ökar med E85 inblandat.

De flesta bilar klarar 50% E85 inblandning sen går motorn
    magert och motorlampan tänds.

• JohanC

Jag har en ford mondeo-99.tankade vanlig bensin idag för de var billigt,eller billigt o billigt vet jag ju inte men man måste ju ta sig fram.

• f1carbon

Jag brukar blandtanka när jag kommer till en mack som har E85 och Bf95 på samma ställe,orkar inte flytta bilen för att blanda.
    så oftast blir det bara BF95.

• Danne123
    Majora skrev 2008-07-22 16:45:42 följande:
    Men numer kör man ju på 100% E85 istället. Bilen har inte havererat ännu som olyckskorparna kraxade högt om.
    Det går givetvis inte på en gång. Du tror säkert att man inte får lungcancer om man inte fick det efter första paketet heller. Logik!
  • Majora
    Danne123 skrev 2008-07-23 01:55:26 följande:
    Det går givetvis inte på en gång. Du tror säkert att man inte får lungcancer om man inte fick det efter första paketet heller. Logik!
    Ibland upphör jag inte att förvånas....

Vet du hur mycket jag kör? Vet du hur jag kör? Vad jag kör? När jag kör? Fantastiskt, du är alltså medial och vet precis vad jag gör, hur jag mäter, vad som hänt sen senast och dessutom hur mina motordelar kommer att se ut!

Ta anställning på någon spålinje, eftersom du vet mer än de som jobbat med etanol som drivmedel i 15 år.
  • Majora
    f1carbon skrev 2008-07-22 19:37:12 följande:
    Upp till 25% E85 drar bilen lika eller mindre ,sen börjar förbrukningen öka.Orsaken till att det minskar fast motorn behöver fetare blandning är att effekten ökar med E85 inblandat.De flesta bilar klarar 50% E85 inblandning sen går motornmagert och motorlampan tänds.
    Det är tydligen någonstans mellan 20% till 30% beroende på modell, jag fick minst på 27% kompisen på exakt 30% , och en ytlig bekant på 22%.

MAO så får man testa sig fram ...
  • Majora
    JohanC skrev 2008-07-22 20:18:39 följande:
    Jag har en ford mondeo-99.tankade vanlig bensin idag för de var billigt,eller billigt o billigt vet jag ju inte men man måste ju ta sig fram.
    www.etanolexperten.se/

Tror han kör en mondeo, fast -97a på 100% etanol. Kolla in där!
  • Danne123
    Majora skrev 2008-07-23 09:29:11 följande:
    Ibland upphör jag inte att förvånas.... Vet du hur mycket jag kör? Vet du hur jag kör? Vad jag kör? När jag kör? Fantastiskt, du är alltså medial och vet precis vad jag gör, hur jag mäter, vad som hänt sen senast och dessutom hur mina motordelar kommer att se ut!Ta anställning på någon spålinje, eftersom du vet mer än de som jobbat med etanol som drivmedel i 15 år.
    Om man ser till förväntad livslängd på en bil så är jag ytterst tveksam till att bdu kör sådana sträckor att du på kort tid kan dra några slutsatser som visar annat än vad biltillverkarna gör i sina testlabb. Med tanke på att du i en annan inte kunde svara på hur du mätte lambda och tydligen inte visste vad lambdakorrigering var så tvivlar jag lite på dina kunskaper om detta.
    Jag tycker att du ska kontakta Saabs tekniska avdelning och berätta att de byggt om sina biopower-modeller helt i onödan, så kan du hjälpa dom att skriva om detta till exempel. Fast de kanske inte kan spå. De har trots allt inte samma tekniska kompetens och har förmodligen inte testat sina motorer lika mycket som du har.

Q. How much extra does a BioPower car cost?
    A. The Saab 9-5 BioPower costs slightly more than the gasoline equivalent, which is roughly the same price as purchasing either vehicle with the metallic paint option. The reason that the Saab 9-5 BioPower costs slightly more is because some engine components and the fuel system have to be made compatible. Components such as valves and valve seats have to be changed because gasoline has a certain lubricating effect that bioethanol lacks. New electronics in the car are designed to continuously adapt the engine calibration to all possible different mixes of unleaded petrol and bioethanol E85. Some materials in the fuel system i.e. the tank, fuel pump and fuel lines must be changed to cope with the corrosive effects of running bioethanol.

www.saabhistory.com/2007/06/27/saab-biopower-frequently-asked-questions//
  • Majora
    Danne123 skrev 2008-07-23 15:06:31 följande:
    Om man ser till förväntad livslängd på en bil så är jag ytterst tveksam till att bdu kör sådana sträckor att du på kort tid kan dra några slutsatser som visar annat än vad biltillverkarna gör i sina testlabb. Med tanke på att du i en annan inte kunde svara på hur du mätte lambda och tydligen inte visste vad lambdakorrigering var så tvivlar jag lite på dina kunskaper om detta.Jag tycker att du ska kontakta Saabs tekniska avdelning och berätta att de byggt om sina biopower-modeller helt i onödan, så kan du hjälpa dom att skriva om detta till exempel. Fast de kanske inte kan spå. De har trots allt inte samma tekniska kompetens och har förmodligen inte testat sina motorer lika mycket som du har. Q. How much extra does a BioPower car cost?A. The Saab 9-5 BioPower costs slightly more than the gasoline equivalent, which is roughly the same price as purchasing either vehicle with the metallic paint option. The reason that the Saab 9-5 BioPower costs slightly more is because some engine components and the fuel system have to be made compatible. Components such as valves and valve seats have to be changed because gasoline has a certain lubricating effect that bioethanol lacks. New electronics in the car are designed to continuously adapt the engine calibration to all possible different mixes of unleaded petrol and bioethanol E85. Some materials in the fuel system i.e. the tank, fuel pump and fuel lines must be changed to cope with the corrosive effects of running bioethanol.www.saabhistory.com/2007/06/27/saab-biopower-...//
    Jag skrev att jag inte visste vad mitt lambda exakt hamnade på, eftersom jag inte hade papprena på jobbet. Lambda 0,89
    du kan ju fuindera på varför jag har lambdan så lågt en stund.

Här har du en Tahoe som gått 16000 mil på e85 som de monterat isär i molekyler och jämför med en likadan som gått på bensin... den höll inte ens 16 000 mil. Kolla slangarna, kolla bränslepumpen.

• Majora

Nästa funderiign som man kan ställa sig, i brasilien innehåller all bensin 22-26% etanol, säljs alltså inga vanliga bilar från tex saab till brasilien? Eftersom de nu måste byta alla delar menar jag? För så mycket etanol ska uppenbarligen bilarna klara, eller skippar saab och volvo etc hela brasilienmarknaden? Specialbyggs de?
    Eller, är det så, att de faktiskt klarar dessa nivåer....

• TessaS

Saabar som säljs i Brasilien är modifierade. Dels för att klara att köras på bränsle med högre sprit-innehåll (på vissa ställen i Brasilien E100 faktiskt)
    Dessutom har de högre markfrigång eftersom vägarna är så dåliga.
    Så japp, de specialbyggs.

Majora skrev 2008-07-23 18:51:43 följande:
    Nästa funderiign som man kan ställa sig, i brasilien innehåller all bensin 22-26% etanol, säljs alltså inga vanliga bilar från tex saab till brasilien? Eftersom de nu måste byta alla delar menar jag? För så mycket etanol ska uppenbarligen bilarna klara, eller skippar saab och volvo etc hela brasilienmarknaden? Specialbyggs de?Eller, är det så, att de faktiskt klarar dessa nivåer....
Svar på tråden blanda blyfri-95 och etanol