blanda blyfri-95 och etanol
Undrar om det är nån som har tankat 50/50 av blyfri-95 och etanol. Har hört att bilen drar mera, men är det nåt annat man ska tänka på?
Undrar om det är nån som har tankat 50/50 av blyfri-95 och etanol. Har hört att bilen drar mera, men är det nåt annat man ska tänka på?
En etanolbil drar mer då energimängden i etanol är lägre, med andra ord så måste man pumpa på mer etanol för att kunna utnytttja det, därav den ökade förbrukningen.
Där emot är det inte rekommenderat att blanda över en 40-50% då din motor kan få för lite soppa. (Förklarligt i och med att det går åt mer etanol än vanlig bensin)
Efter en snabb sökning fann jag följande sida:
www.roadster.se/etanol.html
Har du fler frågor kan du kontakta mig på pklint, då detta är tantens inlogg.
Tack så mycket för informationen.ska fundera vidare på om jag ska testa det.
Står en del i denna tråden. ´
www.familjeliv.se/Forum-5-272/m34183223.html
www.etanol.nu är rätt bra.
Upp till 25% E85 drar bilen lika eller mindre ,sen börjar förbrukningen öka.
Orsaken till att det minskar fast motorn behöver fetare blandning är att effekten ökar med E85 inblandat.
De flesta bilar klarar 50% E85 inblandning sen går motorn
magert och motorlampan tänds.
Jag har en ford mondeo-99.tankade vanlig bensin idag för de var billigt,eller billigt o billigt vet jag ju inte men man måste ju ta sig fram.
Jag brukar blandtanka när jag kommer till en mack som har E85 och Bf95 på samma ställe,orkar inte flytta bilen för att blanda.
så oftast blir det bara BF95.
Nästa funderiign som man kan ställa sig, i brasilien innehåller all bensin 22-26% etanol, säljs alltså inga vanliga bilar från tex saab till brasilien? Eftersom de nu måste byta alla delar menar jag? För så mycket etanol ska uppenbarligen bilarna klara, eller skippar saab och volvo etc hela brasilienmarknaden? Specialbyggs de?
Eller, är det så, att de faktiskt klarar dessa nivåer....
Saabar som säljs i Brasilien är modifierade. Dels för att klara att köras på bränsle med högre sprit-innehåll (på vissa ställen i Brasilien E100 faktiskt)
Dessutom har de högre markfrigång eftersom vägarna är så dåliga.
Så japp, de specialbyggs.