• lisadragon

Hunden hugger, viftar på svansen och beteer sig skumt *långt*

Kan inte sätta fingret på vad vi har/gör för fel med vår hund!!
    Det är en jack russel parson/25% tibetansk spaniel, blev kastrerad som 9 månaders, är STOR, väger omkring 11kg.
    Han är idag 1 år och 4 månader!

Han har varit aggresiv/rädd mot andra hundar sen vid 4-5 månaders ålder, tror han blev könsmogen väldigt tidigt.

Gick en valpkurs med honom men har på senare tid insett att han var LÅNGT från mogen till det vid 12 veckors ålder, var okoncentrerad, rädd och ville inte jobba, ville mer sitta mellan mina fötter och titta på allt runt omkring..

Gick en allmänlydnadskurs när han var omkring 7 månader, var väldigt utåtagerande både mot hundar som visade agg mot honom och människor som gick för nära. Instruktören sa MÅNGA gånger att vi inte kommer att kunna få ordning på honom och han är aggresiv, hon tröck ner mig till fotknölarna..
    Vi gick ju den kursen för att vi ville ha hjälp med hans utfall och ville att han skulle få "träffa" andra hundar.

Hon bad oss börja med att spruta vatten på honom när han gjorde sina utfall och det hjälpte!! Vi avbröt hans utfall och han aktade sig från hunden som vi gick förbi.

Det blev vinter så vi gjorde ett uppehåll med vatten, han blev kastrerad och har lugnat sig hela tiden sen dess men fortfarande osäker/rädd/aggresiv.

När vi går förbi en annan hund så hugger han i luften, nästan så han tuggar fradga och dreglar, om man försöker ta i honom eller få undan honom med ex. foten så hugger han hål så det börjar blöda.. Han hugger i allt som är i närheten..

Vi började med vatten igen i en liten vattenpistol och säger nej samtidigt som han får ett vattenstänk, men något säger mig att så här kan vi inte hålla på hela hans liv..

Frågan är, ska vi byta taktik?? Ska vi mata honom med köttbullar/korv så vi blir dom intressanta, så det blir "gott"/positivt att möta en hund??

Han har börjat hugga människor som vill hälsa också, vilket är SÅ J*VLA TRÅKIGT!! Han viftar på svansen, samtidigt som han morrar och sen hugger han precis innan dom kommit fram med handen.

Vi har försökt hålla i honom så dom kan hälsa, funkar INTE, vi har försökt med att man inte bryr sig om honom men oftast ska han alltid göra nåt tjuvnyp, kan bli så att allt är lugnt och fint och sen när dom ska gå ut så naffsar han i vaden *suck*..
    Vi säger till hunden "inte bita" och det funkar jätte bra när han är glad och uppspelt, men inte när han är blockerad och bara inriktad på den nya människan.

Mot mig och sambon är han mkt tillgiven, stannar om vi ger det kommandot, får inte gå ut utan tillåtelse, väntar i bilen tills man ger tillåtelse att gå ur, ligg/sitt, väntar på sin mat/sitt godis. Vid kontaktövningar tar han inte innan han får tillåtelse eller tar ögonkontakt.
    Han är även snäll mot släkt som han träffat några gånger och vänner.

Han blir mkt upprörd och rädd när människor/djur gör SNABBA rörelser, ex. springer, hoppar.

Vi har ALDRIG slagit honom, men vi har på instruktörens inrådan tryckt ner honom mot marken (så som cesar gör) när utfall har kommit, hon rådde oss också att varje gång han blev allt för fokuserad på en hund skulle vi putta till honom med vårt ben..
    Nu när jag skriver den raden ovanför ser jag varför han hugger i benet när det kommer en hund!! Förbannade instruktör!!
    Han gjorde inte så innan vi gick kursen, han har alltså kopplat ihop "när det kommer en hund, så buffar matte/husse mig i sidan och det är obehagligt så jag biter först för att visa att det är otrevligt att bli buffad i sidan"?!

Han avskyr att vara ensam hemma eller sitta i bilen, vi tar med honom överallt men vi kan ju inte ta med honom in till vänner då han är så rädd/osäker/aggresiv/opålitlig..

Vad i hela friden gör jag/vi för fel??
    Han har inte huggit främmande förr på detta sätt utan det har kommit nu, började för 2-3 veckor sen, i samma veva så har han börjat sova på golvet på filt, av egen vilja. Har inte gjort några större förändringar, enda som jag kan se är väl att jag springer på toa oftare på nätterna och att jag har ont i magen från och till (v.37+6 idag).
    Tycker att han har dragit sig undan från mig också, märker han att jag mår dåligt och vill skydda mig från främmande människor??

Att han inte gillar hundar det kan vi ta, han behöver inte hälsa på nån hund. Min mor har 3 hundar som han tycker om, en av dom är hans bästa lek-kompis de andra två ska dock bara fostra honom och ta ner honom på jorden, kan se ganska elakt ut men jag TROR att det gör honom gott.

Vill ni hjälpa mig att se detta ur ert perspektiv?!
    Jag har fastnat, jag måste få tips/råd på vad jag/vi kan göra för att hjälpa hunden att bli trygg/säker/glad.

Tror ni att mata honom med godsaker kan vara en bra? Att den okända människan ger honom en ex. köttbulle?!
    Han är inte van vid sånt lyx utan får sin hundmat och hundgodis.

Vid träning så får han gottigare som korv, skinka, godis, köttbullar. Aktiverar honom med att kasta boll, sök-övningar, lydnad, kontaktövningar, springa lös i skogen (kommer vid inkallning och springer bara i skogen vid mina föräldrar), promenader, ibland joggar karln med honom..

Jag vill gärna cykla med honom men han är rädd för cykeln OCH jag är rädd för att han ska dra/hoppa omkull mig om vi möter en hund!!

Vi har samhällstränat eller vad man ska kalla det, sitter på en parkbänk mitt i samhället, han bryr sig inte nämnvärt om folk går förbi, går de för nära så reser han sig upp och då kallar jag honom till mig så han är nära mig och får en godis samtidigt som han tittar på den som går förbi eller tittar på mig.

Behöver främst er expertishjälp när det gäller osäkerhet mot människor.
    Som sagt så kan jag acceptera att han är som han är mot andra hundar, men inte mot människor.

Tack för att ni orkar läsa och kanske tipsa om nåt, och snälla ni, jag har sett Cesar, men jag är inte lika snabb som honom att korrigera och vet inte exakt när man ska korrigera så låter helst experterna korrigera så man inte gör något värre än det redan är!!

Tack snälla rara!
    Kram // Lisa!!

• Svar på tråden Hunden hugger, viftar på svansen och beteer sig skumt *långt*
  • TBS

För det första måste du börja se din hundvän som just, en hund.
    Han är långt ifrån kapabel att dra sådana slutsatser som du beskriver.
    När du buffar honom har situationen redan spårat ur, du måste bryta hans fokus på den andra hunden tidigare (nyp honom strax nedanför örat, det ska vara bestämt men inte göra ont), när han då tittar upp mot dig kan du ge godis.
    Prata inte med ljus röst för att få hans uppmärksamhet, det signalerar osäkerhet/undergivenhet och får honom ännu mer inställd på att få kontroll över situationen.

• iii

Har du varit hos veterinären med hunden och kollat att han är frisk?

Jag föredrar att träna positivt, "hårda" korrigeringar kan göra att han associerar det till de andra hundarna vilket kan göra beteendet värre om man har otur. Så du kan ju prova att öva kontaktövningar och ge gott godis så han fokuserar på dig när andra hundar går förbi. Det är ju bra om ni också tränar positivt med människokontakter, men jag hade inte tvingat honom att hälsa när han inte vill. Det är inte så konstigt att han säger ifrån när han blir tvingad till en situation han känner att han inte klarar av. Man får ta det i etapper, och inte gå vidare till nästa steg förrän han känner sig trygg.

Kanske borde du prova en ny instruktör, det är svårt att ge råd utan att man sett hunden och kan avgöra varför den reagerar så. Kanske en Immi-instruktör hade passat er bättre? De kör med enbart mjuka metoder.

• stjärnströssel

har inte lästa allt..men att en hund viftar på svansen betyder inte att den är glad...utan det är hur den viftar..

Gå privathundkurser för någon riktigt bra o känd hundinstruktör..som tex eva B

lycka till

det blåser på toppen
  • iii

En tilläggsfråga Hur beter du dig när hunden verkar rädd och osäker? Tänk på att inte trösta honom när han är rädd för då signalerar du att han gör rätt i att vara rädd. Bete dig som vanligt och visa hunden på så sätt att det inte är något att bry sig om.

• mirakelasta

Ingen kan ju ge några säkra råd eftersom det är omöjligt när man inte ser hunden och hur den beter sig. Så du får ta detta som ett sätt att se på saken.

Jag tycker inte att han verkar ett dugg rädd utan en herre med för "stor kostym".

Jag är ingen anhängare av mjuka metoder i det avseende att ge hundar godis hela tiden, inte heller av metoder där man ger hunden stryk eller är allmänt dum.

Jag hade börjat med att motionera honom ordentligt, lagt lite spår. Eller uppletande man lägger ut grejor som hunden får leta på en bestämd yta. Lärt han dirigering, hunden i mitten och så lägger du saker runt homon (4) och lär honom att hämta den du pekar åt. Godis, bollar och beröm eller lek med hunden.

Hemma hade jag infört klara och strikta regler, inne ligger vi i vår bädd. Och där ska han vara och låt det gå ett par månader så han förstår att det är ni som bestämmer om han ska hälsa på någon. För att få honom till platen så "hota" honom med din kropp, var bestämd, gå emot honom och titta stint samtidigt som du pekar på platsen. När han lägger sig så går man därifrån utan beröm eller godis. Det är bara vanligt hyfs.

• lisadragon

Hur jag beteer mig. Om jag ser att han blir rädd så avbryter jag genom att prata med den människan han blir rädd för, försöker att inte säga någonting till hunden utan mer att visa med mitt kroppsspråk att vi struntar i den saken/människan, går därifrån.
    Sambon blir mer "arg".

Jag vill använda positiv träning mot honom och tycker att dom här "hårda" metoderna som instruktören gav oss har blivit fel på honom. Vi klarar inte av att använda dom i rätt tid antar jag.

Förra hunden vi hade var ju nästintill okomplicerad, ÄLSKADE människor, hundar var inga större problem, helt orädd.. Det var en renrasig jack russel terrier. Vet inte varför den här hunden kan ha blivit så olik, enda skillnaden är att jag fostrade förra hunden själv och denna hunden har jag och sambon skaffat ihop. Han tycker mkt om hundar men är inte en hundmänniska från början.

iii skrev 2008-07-21 22:14:04 följande:
    En tilläggsfråga Hur beter du dig när hunden verkar rädd och osäker? Tänk på att inte trösta honom när han är rädd för då signalerar du att han gör rätt i att vara rädd. Bete dig som vanligt och visa hunden på så sätt att det inte är något att bry sig om.
  • TBS
    Svar på #6
    Prova att när han börjar bli allt för fokuserad på någon, att vända er bort från personen, sätt hunden och vänta på att han söker kontakt med dig. Om han försöker dra iväg åt fel håll, dra honom snabbt ytterligare några steg och upprepa tills han söker din uppmärksamhet. Så länge han beter sig väl så får han förtsätta framåt inte annars
  • lisadragon

Självklart är det väldigt svårt att bara genom att läsa ett JÄTTE LÅNGT inlägg hjälpa, men jag är tacksam till alla tips och råd.
    Vet fortfarande inte om han är rädd/osäker/aggresiv/herre på täppan.
    Han gör som han blir tillsagd av oss, eller nej, som jag säger till honom! Sambon är för vänlig. Säger jag åt hunden att backa och går mot honom och peka dit jag vill att han ska så gör han som jag markerar.
    Sambon ger upp väldigt fort och låter honom springa fram, kan det vara därför, att jag jobbar med hunden medans sambon ger upp.. Hunden blir kluven??

Tack snälla för alla fina tips, min hjärna får jobba lite mer och ju mer jag får läsa av er desto mer kan jag utesluta och försöka hitta metoder som ger oss bästa förutsättningar.

mirakelasta skrev 2008-07-21 22:24:30 följande:
    Ingen kan ju ge några säkra råd eftersom det är omöjligt när man inte ser hunden och hur den beter sig. Så du får ta detta som ett sätt att se på saken.Jag tycker inte att han verkar ett dugg rädd utan en herre med för "stor kostym".Jag är ingen anhängare av mjuka metoder i det avseende att ge hundar godis hela tiden, inte heller av metoder där man ger hunden stryk eller är allmänt dum.Jag hade börjat med att motionera honom ordentligt, lagt lite spår. Eller uppletande man lägger ut grejor som hunden får leta på en bestämd yta. Lärt han dirigering, hunden i mitten och så lägger du saker runt homon (4) och lär honom att hämta den du pekar åt. Godis, bollar och beröm eller lek med hunden.Hemma hade jag infört klara och strikta regler, inne ligger vi i vår bädd. Och där ska han vara och låt det gå ett par månader så han förstår att det är ni som bestämmer om han ska hälsa på någon. För att få honom till platen så "hota" honom med din kropp, var bestämd, gå emot honom och titta stint samtidigt som du pekar på platsen. När han lägger sig så går man därifrån utan beröm eller godis. Det är bara vanligt hyfs.
  • Alva666

Nu ska jag säga emot mig själv lite eftersom jag ju i detta förutsätter att du tar råd från just mig

Men lyssna INTE på råd i ett forum i en sådan här fråga... Kontakta hundens hus eller någon kvalificerad hundinstruktör, ej brukshundsklubben eller någon med "hårda nypor"
    jag har själv inte alltid silkeshanskarna på med mina hundar men det är helt fel att ta till sig råd straff osv i ett forum speciellt i en sådan här fråga...

Det krävs att man har en större insyn i problemet men jag tycker det låter bättre med köttbullarna än att nypas, uppenbarligen så blir han ju redan väldigt stressad och reagerar mt negativt av fysiska hinder som att knuffa till honom osv, säkert blir han precis som ni själva tänkt, bara mer arg och rädd.

Det är en hund och ingen människa ja så i det fallet har TBS rätt, men nästan all kvalificerad vetenskaplig forskning tyder på att hundar är kapabla att dra enkla slutsatser och är i besittning av känslor som man förr beskrev som "mänskliga" men nu får man nog lov att erkänna att dem helt enkelt är något som de flesta sociala högre stående djur besitter.

Däremot kan vi inte alltid förstå deras beteende och dem kan missförstå vårat eftersom vi inte bara pratar olika språk (tänk vilka problem och missförstånd det kan bli mellan människor..)
    utan också "pratar" på helt olika sätt.

• lisadragon

Har varit inne i dom banorna!! Funderar på om han kan ha ont någonstans.
    Har pysslat med hästar i 14 år och ofta när hästarna ändrade humöret så hade de just ont någonstans, var en tanke som slog mig först i förrgår.
    Men att ta honom till veterinären är lika illa det, sist satte vi på honom en munkorg när jag berättade att han var osäker, hon ville såklart inte riskera att bli biten.. Då blev han VÄLDIGT rädd, hon kände igenom honom och gav honom vaccinationen men han blev som sagt VÄLDIGT rädd!!

Och tack för att du vinklade det till hans perspektiv!! Självklart ska han inte hälsa på nån annan om han inte klarar det!! Varför tänker man inte på det för?!
    Antar att det är för att det är självklart för alla människor att dom ska hälsa på honom bara för att han är liten..

Fick jag mer att diskutera med sambon, hunden ska inte hälsa på andra människor om inte hunden själv vill.

Tack!!

iii skrev 2008-07-21 21:57:48 följande:
    Har du varit hos veterinären med hunden och kollat att han är frisk?Jag föredrar att träna positivt, "hårda" korrigeringar kan göra att han associerar det till de andra hundarna vilket kan göra beteendet värre om man har otur. Så du kan ju prova att öva kontaktövningar och ge gott godis så han fokuserar på dig när andra hundar går förbi. Det är ju bra om ni också tränar positivt med människokontakter, men jag hade inte tvingat honom att hälsa när han inte vill. Det är inte så konstigt att han säger ifrån när han blir tvingad till en situation han känner att han inte klarar av. Man får ta det i etapper, och inte gå vidare till nästa steg förrän han känner sig trygg. Kanske borde du prova en ny instruktör, det är svårt att ge råd utan att man sett hunden och kan avgöra varför den reagerar så. Kanske en Immi-instruktör hade passat er bättre? De kör med enbart mjuka metoder.
  • lisadragon

Håller med dig också, är inte den som stirrar mig blint på inläggen och följer råden till 100%. Jag tar det som låter bra, blandar med sunt förnuft och prövar.

Jag behöver verkligen byta spår, lufta hjärnan så den får nya ideér om vad vi gör fel.. Därför det blev så ohyggligt långt mitt inlägg :S..

Vill ju verkligen inte behöva avliva/omplacera honom. Han mår ju bra med oss, men blir grymt stressad av nya människor, skulle för hans skull bli så fel att omplacera honom..
    Jag vill verkligen ha honom kvar, vill att han ska fungera, vill ge honom en chans med vår bebis som kommer när som helst!

Och ja, jag tror också mer på godis MEN inte i tid och otid! Utan bara när han verkligen är duktig, kanske börja klickerträna honom, agility har jag alltid velat köra med honom med det är ju inte så lyckat när han vill mörda motståndarna och deras ägare :S..

Tack för ditt inlägg!

Alva666 skrev 2008-07-21 22:43:24 följande:
    Nu ska jag säga emot mig själv lite eftersom jag ju i detta förutsätter att du tar råd från just mig Men lyssna INTE på råd i ett forum i en sådan här fråga... Kontakta hundens hus eller någon kvalificerad hundinstruktör, ej brukshundsklubben eller någon med "hårda nypor" jag har själv inte alltid silkeshanskarna på med mina hundar men det är helt fel att ta till sig råd straff osv i ett forum speciellt i en sådan här fråga...Det krävs att man har en större insyn i problemet men jag tycker det låter bättre med köttbullarna än att nypas, uppenbarligen så blir han ju redan väldigt stressad och reagerar mt negativt av fysiska hinder som att knuffa till honom osv, säkert blir han precis som ni själva tänkt, bara mer arg och rädd.Det är en hund och ingen människa ja så i det fallet har TBS rätt, men nästan all kvalificerad vetenskaplig forskning tyder på att hundar är kapabla att dra enkla slutsatser och är i besittning av känslor som man förr beskrev som "mänskliga" men nu får man nog lov att erkänna att dem helt enkelt är något som de flesta sociala högre stående djur besitter.Däremot kan vi inte alltid förstå deras beteende och dem kan missförstå vårat eftersom vi inte bara pratar olika språk (tänk vilka problem och missförstånd det kan bli mellan människor..)utan också "pratar" på helt olika sätt.
Svar på tråden Hunden hugger, viftar på svansen och beteer sig skumt *långt*