• Mollie

Varför surnar mjölken efter åskan?

Min mamma sa alltid till oss som små när det åskade ; Nu surnar vår mjölk där hemma! Jag trodde nog att det var ett "talesätt" eller ett skoj och har inte mer tänkt på det.
    Eftersom jag själv inte dricker mjölk så har jag aldrig reflekterat över det...
    Men nu försöker vi ge sonen mjölk och har ett par gånger denna sommar haft dålig mjölk i kylen och om jag då tänker efter så är det efter ett åskväder...
    Idag satt vi i soffan och drack kaffe, min man med mjölk i  under åskovädret.. Helt plötsligt gormar han om att mjölken hade skurit sig och jösses, helt grumligt i muggen ju! Det var det inte från början...

Är det här med att mjölken surnar efter åskan sant alltså? Har jag inte trott på en självklarthet halva livet, eller?

Apan känner alla, ingen känner Apan!
  • Svar på tråden Varför surnar mjölken efter åskan?
  • Freiya

va konstigt! det har jag aldrig hört men va nyfiken jag blev :)

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Kakan83

Har jag aldrig upplevt och här åskar det ofta. Coolt måste jag säga!

• ReRant

Gammal skröna och inte sant.

www.fma-research.com/Q&A.htm

"Does thunder make milk go sour? An "old wives tale" says that thunder causes milk to go sour. Neither thunder nor lightning can have that effect. Although, thunderstorm season comes with high and humidity, and if not properly refrigerated, milk will "turn" sooner than usual, thunderstorms or no. "

Finns säkert fler och bättre källor men jag orkar inte leta mer. =/

• Mollie

Men vaddå? Ok, att mjälken kan surna i kylen i en 1 liter förpackning, behöver inte ha nått samband, men idag har ju sett det med egna ögon... Eller? Först var det helt normalt..., sen vips så blev det skuret i koppen... WHY???

• ReRant
    Mollie skrev 2008-07-21 22:15:31 följande:
    Men vaddå? Ok, att mjälken kan surna i kylen i en 1 liter förpackning, behöver inte ha nått samband, men idag har ju sett det med egna ögon... Eller? Först var det helt normalt..., sen vips så blev det skuret i koppen... WHY???
    Hur menar du att det är sammankopplat till åskan?

Det är klart att det vid åskoväder ofta är varmare och mjälken kan surna på grund av det. Men det är ju inte precis så att man kan hälla upp lite mjölk i en kopp, vänta på åskan och vips så har mjölken skurit sig.
  • Mollie
    ReRant skrev 2008-07-21 22:33:18 följande:
    Hur menar du att det är sammankopplat till åskan?Det är klart att det vid åskoväder ofta är varmare och mjälken kan surna på grund av det. Men det är ju inte precis så att man kan hälla upp lite mjölk i en kopp, vänta på åskan och vips så har mjölken skurit sig.

Nämen jag vet ju inte om det är sammankopplat, det slog mig bara idag sådär. Eftersom jag hört det större delen av mitt liv men har aldrig tänkt på det.

Men maken hade mjÖlk i kaffet och drack och det var fräscht, sen var det helt plötsligt klumpar och gryn. Åskan hade dragit förbi under tiden vi satt där...

Alltså jag vet ju inte...

• alla signaturer upptagna

Min moster hade en getgård med eget mejeri och varje gång när det hade åskat fick vi tömma bort all mjölk i tanken. Säkert 500liter och jag tror inte att vi hade gjort det i onödan faktiskt om det inte hade varit så att mjölken hade varit skuren så på getmjölk stämmer det iaf

• ReRant

Det verkar som att illusionerad vetenskap har lagt fram en teori om vad det kan bero på (om myten vore sant).

Det där är den enda länken jag sett där det står att det finns en möjlighet att det är sant faktiskt.

sky-fire.tv/index.cgi/lightning.html
    "Does thunder make milk go sour?
    An "old wives tale" says that thunder causes milk to go sour. Neither thunder nor lightning can have that effect. Nevertheless, the thunderstorm season comes with heat and humidity, and if not properly refrigerated, milk will "turn" sooner than usual, thunderstorms or not."

books.google.com/books&pg=PA137&lpg=PA137&dq=milk+AND+(lightning+OR+thunder)+AND+(bad+OR+sour)&source=web&ots=IHrOQNljVL&sig=0SpOiJYvTzE3jPuVV6In3wzBJQM&hl=en&sa=X&oi=book_result&resnum=19&ct=result

Tror fortfarande inte att det är sant på något vis, men jag erkänner att möjligheten finns. =/

• Mollie
    alla signaturer upptagna skrev 2008-07-22 17:17:01 följande:
    Min moster hade en getgård med eget mejeri och varje gång när det hade åskat fick vi tömma bort all mjölk i tanken. Säkert 500liter och jag tror inte att vi hade gjort det i onödan faktiskt om det inte hade varit så att mjölken hade varit skuren så på getmjölk stämmer det iaf
    Mycket intressant!!!!
  • Morbid Mistress

Att mjölk surnar har jag aldrig hört, däremot fick vi alltid slå bort om vi satte fil och det åskade innan filen var färdig. Filen blev försötörd.

Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • alla signaturer upptagna
    ReRant skrev 2008-07-22 18:21:16 följande:
    Det verkar som att illusionerad vetenskap har lagt fram en teori om vad det kan bero på (om myten vore sant).Det där är den enda länken jag sett där det står att det finns en möjlighet att det är sant faktiskt.sky-fire.tv/index.cgi/lightning.html"Does thunder make milk go sour?An "old wives tale" says that thunder causes milk to go sour. Neither thunder nor lightning can have that effect. Nevertheless, the thunderstorm season comes with heat and humidity, and if not properly refrigerated, milk will "turn" sooner than usual, thunderstorms or not."books.google.com/books&pg=PA1...+(lightning+OR+thunder)+AND+(bad+OR+sour)&source=w eb&ots=IHrOQNljVL&sig=0SpOiJYvTzE3jPuVV6In3wzBJQM& hl=en&sa=X&oi=book_result&resnum=19&ct=resultTror fortfarande inte att det är sant på något vis, men jag erkänner att möjligheten finns. =/
    [/cita
    ReRant skrev 2008-07-22 18:21:16 följande:
    [citat]
    Det verkar som att illusionerad vetenskap har lagt fram en teori om vad det kan bero på (om myten vore sant).Det där är den enda länken jag sett där det står att det finns en möjlighet att det är sant faktiskt.sky-fire.tv/index.cgi/lightning.html"Does thunder make milk go sour?An "old wives tale" says that thunder causes milk to go sour. Neither thunder nor lightning can have that effect. Nevertheless, the thunderstorm season comes with heat and humidity, and if not properly refrigerated, milk will "turn" sooner than usual, thunderstorms or not."books.google.com/books&pg=PA1...+(lightning+OR+thunder)+AND+(bad+OR+sour)&source=w eb&ots=IHrOQNljVL&sig=0SpOiJYvTzE3jPuVV6In3wzBJQM& hl=en&sa=X&oi=book_result&resnum=19&ct=resultTror fortfarande inte att det är sant på något vis, men jag erkänner att möjligheten finns. =/
    Läste du min länk?
  • Trynträ

Det skulle väl vara om termostaten pajar vid åskväder vilket det kan göra som mjölken surnar. Nån annan förklaring kan jag inte se. Har inte märkt nåt själv.

Svar på tråden Varför surnar mjölken efter åskan?