• Twilight

Liggamma med jättetuttar? Tips!

Alla skriver om hur bra det är att kunna ligga ner och amma och jag VILL verkligen kunna göra det då det är väldigt svårt att sitta och försöka hålla ögonen öppna mitt i natten
    Men när jag försöker ligga så kväver jag bebisen med mitt bröst, det är alldeles för stort så det flyter ut över näsan på bebisen... Jag har provat att flytta på oss och vrida lite men det hjälper inte.

Någon med samma problem som löst det lite finurligt?

♥Familjen♥
  • Svar på tråden Liggamma med jättetuttar? Tips!
  • La Lola

Hm....för mig var det bara liggamning som funkade.

Satt jag så kändes det som om jag skulle kväva min dotter.

Jag låg bara på sidan o hon på sidan mot mig.
    Det var jätteenkelt för mig......
    En arm under min kudde o den andra kring henne för att hon inte skulle tippa....

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • lin83

samma problem här
    jag lägger lillfisen på halva sin kudde bredvid mig sen lägger jag bröstet på andra halvan på kudden så att vårtan ligger precis framför näsan på honom. Hänger du med?

• Twilight
    La Lola skrev 2008-07-21 22:37:14 följande:
    Hm....för mig var det bara liggamning som funkade.Satt jag så kändes det som om jag skulle kväva min dotter. Jag låg bara på sidan o hon på sidan mot mig. Det var jätteenkelt för mig......En arm under min kudde o den andra kring henne för att hon inte skulle tippa....
    Haha, ja jag håller på kväver honom när jag sitter med men då är jag iaf vaken så jag kan stödja bröstet lite
    lin83 skrev 2008-07-21 22:37:23 följande:
    samma problem här jag lägger lillfisen på halva sin kudde bredvid mig sen lägger jag bröstet på andra halvan på kudden så att vårtan ligger precis framför näsan på honom. Hänger du med?
    Tror jag hänger med, tror det är så jag gör med men det funka rinte så bra för mig
    Var har du din arm, under din kudde eller över huvudet på bebisen?

Tack för svar båda 2
    ♥Familjen♥
  • Bellan80

jag håller alltid ena pekfingret på bröstet så att han får ett litet "andningsum" emellan bröstet och näsan..

• Twilight
    Bellan80 skrev 2008-07-21 23:08:57 följande:
    jag håller alltid ena pekfingret på bröstet så att han får ett litet "andningsum" emellan bröstet och näsan..
    Jag med... När jag är vaken, men vill kunna liggamma för att få slumra lite och då ramlar mitt finger bort
    ♥Familjen♥
  • camomillis

Förstår precis ditt problem, på natten vill man bara släppa ut tutten o sova vidare, inte ens behöva hålla ett finger så de får luft i näsan
    Jag gjorde så att jag la mig lite mer frammåtstupa än på sidan, så att jag ammade med "fel" bröst. Hmm.. svårt att förklara hur jag menar
    Men om jag låg ner på sidan o ammade med det understa bröstet så hamnade vårtan liksom högre upp än Tildes lilla mun.. Så jag fick ligga lite på det understa o amma med det övre Nåt som bara funkar om de är stora
    Kan också tillägga att jag la henne snett emot mig, så att hennes underkropp var närmare än överkroppen, då hamnade hennes ansikte i en bra vinkel mot mitt övre bröst
    Hoppas du fattade nåt av all den här gojan!

Mamma till Tilde 070211 - lillasyster 080802 (stjarne.blogg.se)
  • livetärgött

Nu har jag inga jättebröst direkt men tycker oxå att bebben får näsan täckt ibland.
    Det jag gör är att ligga på sidan, undre armen under min huvudkudde, bebben på sidan mot mig. Sen lägger jag mig så att rumpan "putar" ut båkåt lixom, min kropp blir ett v från bebben. Flytta sen bebben efter in i v:et, fötterna hamnar i din mage å resten av kroppen följer din. Då får man en annan vinkel mellan näsa å bröst.

Inte lätt att beskriva men hoppas du fattar något iaf!

• Twilight
    camomillis skrev 2008-07-21 23:18:38 följande:
    Förstår precis ditt problem, på natten vill man bara släppa ut tutten o sova vidare, inte ens behöva hålla ett finger så de får luft i näsan Jag gjorde så att jag la mig lite mer frammåtstupa än på sidan, så att jag ammade med "fel" bröst. Hmm.. svårt att förklara hur jag menar Men om jag låg ner på sidan o ammade med det understa bröstet så hamnade vårtan liksom högre upp än Tildes lilla mun.. Så jag fick ligga lite på det understa o amma med det övre Nåt som bara funkar om de är stora Kan också tillägga att jag la henne snett emot mig, så att hennes underkropp var närmare än överkroppen, då hamnade hennes ansikte i en bra vinkel mot mitt övre bröst Hoppas du fattade nåt av all den här gojan!
    Haha, jodå, jag förstår "på natten vill man bara släppa ut tutten o sova vidare, inte ens behöva hålla ett finger så de får luft i näsanJAA!  

Hmm, låter som att det skulle kunna fungera, ska provas i natt!
    Tackar!
    ♥Familjen♥
  • Lady Dahmer

jag har K-kupa. ligger ner. funkar fin fint. tutten täcker bebis, men hon kan andas ändå. lutar bak hennes huvud lite så att näsan kommer upp lite.

jag ammar också med "fel" bröst ibland. det funkar det med.

It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Twilight
    Lady Dahmer skrev 2008-07-21 23:29:32 följande:
    jag har K-kupa.
    Måste visa för min gubbe, jag har "bara" I-kupa och han tvivlade på att någon hade lika stora monstertuttar som jag har nu

Hmm, ja du kanske har lite bättre snits på det hela än vad jag har
    ♥Familjen♥
  • Lady Dahmer

haha.

jag gör också som camomillis, lägger bebisen med underkroppen närmre mig än överkroppen. (fattar du hur jag menar) drar liksom hennes ben upp mot min mage så hon hamnar lite snett mot mig.

It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • camomillis

Jag har "bara" D i vanliga fall, uppåt E när jag ammade, men kunde ändå inte få till det med rätt tutte. För mig funkade det absolut bäst att amma med "fel" iaf

• Twilight

Wiii, nu har det funkat jättebra i natt, har ammat med med "fel" tutte och haft honom vinklad med benen in mot mig... MEN, jag är alldeles ledbruten, armen som jag haft under kudden/under mig/runt barnets huvud är helt DÖD, har såååå ont i ryggen och axlarna. HUR klarar ni att ligga i samma ställning typ hela natten?

♥Familjen♥
  • camomillis

Hmm.. minns inte Min dotter är 1,5år... Men jag har BF om 10 dagar så jag återkommer

• Lady Dahmer
    Twilight skrev 2008-07-22 11:45:01 följande:
    Wiii, nu har det funkat jättebra i natt, har ammat med med "fel" tutte och haft honom vinklad med benen in mot mig... MEN, jag är alldeles ledbruten, armen som jag haft under kudden/under mig/runt barnets huvud är helt DÖD, har såååå ont i ryggen och axlarna. HUR klarar ni att ligga i samma ställning typ hela natten?
    öva öva öva. jag hade konstant ont i nacke o rygg de första veckorna.... men sen försvann det! tror jag blev bättre på att liggamma.
Svar på tråden Liggamma med jättetuttar? Tips!