• Eldrin

Min 7-månaders bara gnäller. Vad är fel?

Min son som hittills varit glad och nöjd största delen av dygnet, har de senaste två veckorna varit jättegnällig och är aldrig riktigt nöjd; utom när man busar med honom eller han får ett nytt föremål att undersöka. Jag har börjat längta till hans sovstunder.

Dessutom har han börjat kinka jättemycket när han ska somna. Han somnade tidigare fint vid bröstet, men nu äter han, släpper taget, gnäller och börjar åla runt på sängen trots att han ser dödstrött ut. Sen börjar han skrika, äter och rullar ifrån, slänger upprört med armarna och benen och andas häftigt medan han äter. När jag smeker eller lägger handen på honom, rycker han undan den. Till sist somnar han.

Det känns så tråkigt att han inte är tillfreds.. Jag vet inte vad som kan vara fel. Har inte hört talas om 7-månaderskris. Nån som har eller haft det på samma sätt?

• Svar på tråden Min 7-månaders bara gnäller. Vad är fel?
  • BaraLillaIda

Vi har det ungefär lika dant som er.. Dottern blir 7 månader nu den 30:de och har alltid vatt en lugn flicka. Vi har alltid bara kunnat lägga henne i sin säng, plugga nappen och på med speldosan, så har hon somnat inom 5 min.. Nu måste vi stå där inne hur länge som hellst.. Hon gnäller inte så ofta men ändå mycket mer än förr.

Men vi upptäckte att det är tänderna som håller på att gå igenom tandköttet.. Vi har tittat och kännt var dag eftersom att vi misstänkt det men inget. Sen märkte jag igår att det är kindtänder som blir hennes första.. Jag kände ju bara där framme.. Så nu vet vi varför hon är gnälligare vilket göt det hela MYCKET lättare!

Så känn i hela munnen och se om det kan vara tänder!

• Lullan73

Min lilltjej har precis samma beteende vid läggdags! Om det är pga tänder vet jag ej..kanske bara för att hon blir äldre och kan visa mer och mer vad hon vill, dvs INTE sova(fast hon är hur trött som helst)! Ibland verkar det som om hon faktiskt inte behöver suga för att somna, kanske dags att söva hon UTAN amning? Hon har även börjat vakna mer om nätterna, skrikandes, och det kan vara svårt att trösta henne. Hon blir arg när jag försöker! (Mar)drömmar kanske?

• Flickan och kråkan
    Lullan73 skrev 2008-07-22 08:45:19 följande:
    Min lilltjej har precis samma beteende vid läggdags! Om det är pga tänder vet jag ej..kanske bara för att hon blir äldre och kan visa mer och mer vad hon vill, dvs INTE sova(fast hon är hur trött som helst)! Ibland verkar det som om hon faktiskt inte behöver suga för att somna, kanske dags att söva hon UTAN amning? Hon har även börjat vakna mer om nätterna, skrikandes, och det kan vara svårt att trösta henne. Hon blir arg när jag försöker! (Mar)drömmar kanske?
    Låter som tänder vad gäller uppvaken, vaknar hon ofta? Vi har också fått lite struligare nattningar, vilket jag inte tror har med tänder att göra.
  • jennica23

jag har en flicka som är 6 månader som är jätte gnällig. hon har varit jätte gnällig sen hon föddes och jag fattar inte vad som är fel. läkaren har undersökt hon från topp till tå för att se om hon kan ha ont, men ingen hittar nåt fel på hon. så jag har haft det jätte jobbigt i 6 månader nu. jag känner igen det du säger om läggningen, hon gör lika när hon ska sova, fattar inte varför.

• glada beppe

tänder kan det vara men läste också om en utvecklingsfas vid 26-28 v. Dom klänger, gnäller, kan matvägra osv. Sedan är det relationsfasen och nu börjar barnet förstå att det finns ett fysiskt avstånd mellan två föremål eller personer. Barnet upptäcker samtidigt att föräldrarna kan öka avståndet och att han eller hon inte kan göra något åt detta faktum. Detta kan skrämma barnet och leder ofta till gråt. Det finns en bra bok som beskriver dessa utvecklingsfaser, "växa och upptäcka världen". Ha det gott och lycka till!

• Blenda Mu

Lillen har fått 6 tänder mellan 7 ½ månad och 9 månader, finns en gel att smeta på tandkött och gom, xylocaingel, fick vi alldeles för sent, när alla tänder poppat upp, fast han får ju nya hela tiden nu, sjunde på väg, en större tand så nu har han haft feber sen söndags..

• Prizzi

min son har varit precis så som din bebis... trodde oxå det var tänder först men inga har dykt upp. Nu är han som vanligt igen o sover gott om nätterna osv. Tror det var en klängfas. Allt tog ungefär 3 v.

(¯`°?.¸ ♥ EMIL ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Min 7-månaders bara gnäller. Vad är fel?