• Snorkis

Hur många kWh har ni per år i ert hus?

Jag ramlade nästan baklänges igår när jag fick vår elräkning..

Vi har en enplansvilla (105 kvm) med direkverkande el och vi har installerat en varmluftspump...

På fakturan stod det beräknad årsförbrukning: 40 290 kWh

WHAT??? Herregud, det kan väl INTE stämma???

Hur mycket har ni och hur stort hus har ni?

Jag ska givetvis ringa mitt elbolag under dagen... men blir fundersam...

• Svar på tråden Hur många kWh har ni per år i ert hus?
  • Jesspa80

Jag har bott i en 145 m2 där förbrukningen låg på 15000 kwh/år.
    40000 låter ju sjukt mycket.. typ hål i väggarna på vintern...?!

• Tigerunge

Har ett hus på 135kvm och har en förbrukning på ca 11000kwh/år.
    Eran faktura låter ju helt galen.

• hally

TS: Det låter mycket, men vissa hus tar mycket. Enplansvillor med direktverkande el är väl bland de värsta.
    Beror en del på isolering, fönster, läge mm mm och delvis på hur snål man är förstås
    Men har ni satt in luftvärmepump bör det ju inte ligga så högt och dessutom är det ju inte så stort hus heller. Men hur nyligt installerade ni pumpen, har det hunnit registreras?
    Ni har inte garage med uppvärmning eller annat uthus?

Men ring och kolla det är väl det bästa!

Vi har en 3-plansvilla på ca 185 kvm med bergvärme och de som bodde innan hade en förbrukning på 12000 kwh/år men vi beräknar ligga på 17 000 kanske (har bara bott sen i mars i år). Vi är 2 vuxna och 2 barn, de var 2 pensionärer...och rätt snåla

• Snooze

Vi har en villa på 285 kvm och har en beräknad årsförburkning på 14748 kWh. Vi är två vuxna och fyra barn och inte det minsta "elmedvetna", allt står på jämt nästan.
    Men då använder vi inga elelement eller liknande utan eldar bara med ved.

• Snorkis

Tack för alla svar! Då vet jag att jag inte överreagerar... *pust*

Vi installerade pumpen för 3 år sedan...

De öppnar nu kl 09.00 så jag ska ringa på en gång då...

• Tigerunge

Ts:Berätta hur det går.

• Snorkis
    Tigerunge skrev 2008-07-22 08:48:41 följande:
    Ts:Berätta hur det går.
    Japp, jag uppdaterar så fort jag vet något!
  • 1 och 1 är 3
    Snorkis skrev 2008-07-22 08:47:18 följande:
    Tack för alla svar! Då vet jag att jag inte överreagerar... *pust*Vi installerade pumpen för 3 år sedan...De öppnar nu kl 09.00 så jag ska ringa på en gång då...
    Menar du en sån luftvärmepump, typ panasonic, (ca 15000 kr)

Vi installerade en sån 2006 när vi köpte vårt hus, har oxå direktverkande. Vi är visserligen bara två som bor här men värme måste man ju ha ändå... vi har en årsförbrukning på va 15000 kwh. han som bodde här innan oss hade enligt eon ca 25000 å han va ensam... Ingen vet vad han gjorde men skumt verkar de....

vi bytte ut elementen när vi flyttade in samt installerade en ny pump. men 40000 låter orimligt! RING!!!
  • Snorkis

Nu har jag pratat med dom!

Deras dator har spelat mig ett spratt... jag har en årsförbrukning på 21000 kWh.. inte 40000 kWh...

Hon förstod inte vad som hänt och skulle justera det på en gång.

*pustar ut*

• Tigerunge

Tur, skönt att höra. Tycker fortfarande att det ändå låter ganska mycket för ett så litet hus i och för sig.

• Snorkis
    Tigerunge skrev 2008-07-22 09:18:09 följande:
    Tur, skönt att höra. Tycker fortfarande att det ändå låter ganska mycket för ett så litet hus i och för sig.
    Tycker du? Ja, jag vet inte.. mne vi kör diskmaskinen minst 1 ggr/dag och tvättmaskinen ca 2 ggr/dag...
  • Tigerunge

Ja det tycker jag. Vi är två vuxna och två barn med maskiner och datorer som är på mest hela tiden tycker jag. Bor visserligen i ett enplans radhus så det isoleras väl lite från sidorna, men det bordeinte göra så stor skillnad. Har direktverkande el och ingen luftvärmepump.
    Du kanske kan hitta ett billigare elbolag?Kolla här:
    www.elskling.se

• 1 och 1 är 3
    Snorkis skrev 2008-07-22 09:26:35 följande:
    Tycker du? Ja, jag vet inte.. mne vi kör diskmaskinen minst 1 ggr/dag och tvättmaskinen ca 2 ggr/dag...
    medel för direktverkandeel, enplans villa ca 120kvm, är runt 20000-25000 kwh för 2 vuxna å 2 barn, enligt mäklaren som sålde huset till oss.....
  • wulfenia

Tycker oxå att det låter lite mkt fortfarande... Vi bor i en enplansvilla på 82kvm (2 vuxna + 3 barn) med källare på 80 kvm och har en årsförbrukning på 3600kwh. Vi har hushållsel + pellets. Tills för snart 2 år sedan hade vi bara direktverkande el och då låg årsförbrukningen på ca 5800 kwh.

• musli

Vi bor i hus på ca. 160 kvm. Installerade luft/luft-värmepump förra hösten och har konvektor-element som stödvärme (bor ju i jämtland, -35 var det kallaste vi hade i februari i år). Vi har golv-värme i tillbyggnaden (20 kvm) badrum o tvätt-stuga. Varmvattenberedare på 200 liter.

Vi ligger på ca. 23.000 kwh per år.

• hally

21 000 kwh tycker jag låter mycket rimligt för ditt hus, bra det löste sej

Svar på tråden Hur många kWh har ni per år i ert hus?