Jag skulle hellre rekommendera att komplettera amningen med riktig mat, och indroducera gluten mjukare genom bröd och pasta!
Jag tycker inte att välling är något man behöver ge till barn som ammas. Det är något man KAN välja att ge OM man vill, men ett ammat barn får ju den näring det behöver från mjölken som faktiskt fortsätter att vara mer näringsrik än vällingen under hela amningstiden. Det är som att välja mellan amning och ersättning, ungefär.
Det är något man mer kan ge om man vill sluta amma, eftersom välling i nappflaska ofta konkurrerar ut och stör amningen. Vilket kan vara ett smärtfritt och positivt avslut om man inte trivs med att fortsätta amma! Men trivs man med amningen är det ju jättenyttigt om man vill fortsätta med amningen de första 2 åren eller mer vid de tillfällen man skulle ersätta amningen med välling som substitut om man inte vill amma mer.
Dessutom innehålelr välling mycket komjölk och gluten, vilket är tvekisamt om det är speciellt nyttigt. Det samma gäller dessutom barngröt, även om den är svårare att överdosera tidigt. det är konstigt att det finns en så stor tilltro till industritillverkad pulvermat i vår kultur - att man ser det som något barn behöver, trots att vi har så bra råvaror!
Och brsötmjölken blir bara fetare med tiden för att motsvara barnets växenade behov, efter 1-årsdagen är det markant fetare och fortsätter att föra över antikroppar, fettsyror och hormoner som är bra för att stärka och bygga upp barnets eget immunförsvar, vilket inte är färdigt förrän i 2 årsåldern. Det är liksom "naturens mening" barnet ska få humanmjölk de första åren. Jag kan inte se några direkta fördelar med att byta ut det mot välling pulver, annat än att det inte är bra för anknytningen till barnet att amma om man vantrivs med det. Det är ju viktigt att amningen är en positiv upplevelse, inte en plikt!