• MegaMaxIna

Ska man ge välling vid sex månader eller?

Vad fyller välling som funktion när man helammar? Kan man lika gärna börja testa med lite grötmål utöver amningen som välling?

Har aldrig riktigt förstått grejen med välling...

Förklara för mig! Har en femmånaders som helammas.

• Svar på tråden Ska man ge välling vid sex månader eller?
  • Tygtiiger

Välling är flytande gröt.

Vi struntade i välling och har gett gröt, smörgås och vanlig mat istället, och ammade till nio månader (hade tänkt längre men han bet mig så illa...). Vi har aldrig saknat vällingen och är väldigt nöjda med att han aldrig vande sig vid att somna med välling eller ersätta mat med nappflaska.

• MegaMaxIna

OK, kan det vara så att vissa väljer väling för att det är lättare att ge på flaska om de fortfarande äter på natten? Känns dumt att införa flaska nu när hon tar bröstet så bra och dessutom kan hon inte ta flaska.. eller napp..

Då kan man alltså skippa vällingen och t.ex börja så smått med havregröt till kvällsmål som komplement till amningen?

När börjar de egentligen bli så att enbart amning inte täcker bebisar behov av näring? Vilken ålder?

• Annika 78
    MegaMaxIna skrev 2008-07-22 09:14:43 följande:
    När börjar de egentligen bli så att enbart amning inte täcker bebisar behov av näring? Vilken ålder?
    Vid sex månader bör man komplettera med annat.
  • ikasan

Om det funkar att amma bra och du och ditt barn trivs med det så finns det ingen anledning att ge ersättning, eller välling. Annars är det väl från 4 månaders ålder och uppåt som man börjar ge sitt barn smakportioner.

Min kille, idag 1,5 år var intresserad av mat tidigt och han har fått "välling" eller ersättning from 5 månaders ålder och uppåt. Det är väl från 6 månader och framåt som maten gradvis skall ta allt större plats. Absolut, börja ge gröt i alla dess former, lite frukt, mm så att din flicka vänjer sig vid mat! Lycka till.

• Hallonpaj

Jag skulle hellre rekommendera att komplettera amningen med riktig mat, och indroducera gluten mjukare genom bröd och pasta!

Jag tycker inte att välling är något man behöver ge till barn som ammas. Det är något man KAN välja att ge OM man vill, men ett ammat barn får ju den näring det behöver från mjölken som faktiskt fortsätter att vara mer näringsrik än vällingen under hela amningstiden. Det är som att välja mellan amning och ersättning, ungefär.

Det är något man mer kan ge om man vill sluta amma, eftersom välling i nappflaska ofta konkurrerar ut och stör amningen. Vilket kan vara ett smärtfritt och positivt avslut om man inte trivs med att fortsätta amma! Men trivs man med amningen är det ju jättenyttigt om man vill fortsätta med amningen de första 2 åren eller mer vid de tillfällen man skulle ersätta amningen med välling som substitut om man inte vill amma mer.

Dessutom innehålelr välling mycket komjölk och gluten, vilket är tvekisamt om det är speciellt nyttigt. Det samma gäller dessutom barngröt, även om den är svårare att överdosera tidigt. det är konstigt att det finns en så stor tilltro till industritillverkad pulvermat i vår kultur - att man ser det som något barn behöver, trots att vi har så bra råvaror!

Och brsötmjölken blir bara fetare med tiden för att motsvara barnets växenade behov, efter 1-årsdagen är det markant fetare och fortsätter att föra över antikroppar, fettsyror och hormoner som är bra för att stärka och bygga upp barnets eget immunförsvar, vilket inte är färdigt förrän i 2 årsåldern. Det är liksom "naturens mening" barnet ska få humanmjölk de första åren. Jag kan inte se några direkta fördelar med att byta ut det mot välling pulver, annat än att det inte är bra för anknytningen till barnet att amma om man vantrivs med det. Det är ju viktigt att amningen är en positiv upplevelse, inte en plikt!

• Bobbenn

Ingen välling. Ge mat. Nattvila för tändena rekomenderas om möjligt

Azaah är här! 22/3-08 Vår Egyptiska prinsessa! Enti habibty noor aeni!
  • Hallonpaj

"När börjar de egentligen bli så att enbart amning inte täcker bebisar behov av näring? Vilken ålder?"

Livsmedelsverket rekommenderar att man börjar med smakportioner vid ca 6 månader.

Det är medelåldern för när barn är mogna för att börja med fast föda, men en del är redo tidigare och andra först senare. Det är individuellt som med allt annat - gå, prata, krypa osv.

Barn kan _klara sig_ mycket längre än så på bröstmjölk, det är ju väldigt näringsrikt! MEN det är väl inte riktigt så man ska tänka, utan att det är meningen att amningen ska kompletteras med fast föda när barnet är redo för det, när barnets är intresserad och magen är mogen för att klara av det.

Jag har träffat ett barn som hade en tarmsjukdom och inte klarade fast föda, och som helammats i 2 år under läkarens uppsikt och det funkade bra - han växte och mådde bra, men det blev ju gansak jobbigt för mamman med de volymer han behövde. Alternativet de hadea tt välja på var att operera i en knapp på magen och ge näringslösning direkt den vägen, och då var ju helamning ett alternativ. Och barnet blev frisk efter några år.

Så det GÅR ju i nödfall att klara sig på enbart bröstmjölk jättelänge, men det är ju inte meningen! Det är inte det normala för människor.

• gryning2

Nä man behöver ju inte alls ge välling. Det går ju bra med gröt också likaväl. Det jag tycker är bra med vällingen just nu är ju att man slipper gå upp och mata barnet kl 05.30 på morgonen när han är hungrig, man kan bara ge flaska i sängen =) Men då ammar inte jag längre, hade jag ammat hade ju välling varit onödigt. Men flaska är ju positivt också för pappan eller någon annan kan ge när man är trött. Min son är 9 månader nu, jag ammade till 7 månader sen kändes det som om det räckte för oss. Men det är ju positivt om man vill amma längre!

• Marlene

Ja det är inte helt enkelt att svara på. Livsmedelsverket rekommenderar att man börjar med smakisar vid 6 månader. Men klarar sig gör dom nog mycket längre. Personligen så helammade jag i 10 månader

Ang välling... ingenting man behöver ge och om man ger det så tänk på att introducera gluten långsamt!

MegaMaxIna skrev 2008-07-22 09:14:43 följande:
Svar på tråden Ska man ge välling vid sex månader eller?