• Ida Lindh

för trångt bäcken ?

Hejsan. Har hört många skräckhistorier om att man inte kan föda vanligt om man är väldigt kort i växten. Det jag har hört är att bäckenbenen är för trånga och därav kan man inte föda normalt. Jag själv är endast 1,52 och är nu jätteorolig, måste verkligen få veta

• Svar på tråden för trångt bäcken ?
  • Sötsugen

Att vara kort i växten behöver inte nödvändigtvis betyda att du har ett trångt bäcken. Jag tror nog att din barnmorska har koll på läget och om hon tycker att bebisen verkar bli stor eller så så ordnar hon säkert så att du får komma och göra en bäckenmätning. Tycker att du i alla fall ska ta upp med henne att du är orolig för det så att hon vet!

• Silverline

Jag gjorde en bäckenmätning eftersom min mamma inte kunnat föda barn vaginalt pga trångt bäcken. Hon är 161 cm, jag är 168 cm och hade ett helt normalt bäcken. Prata med din BM så kan du säkert få en bäckenmätning (röntgen). Gjorde min i v 37 tror jag.

~ Ilona, mitt hjärta, 000710 ~ Kiwi, i magen, Bf 090109 ~
  • La Lola
    Silverline skrev 2008-07-22 09:47:03 följande:
    Jag gjorde en bäckenmätning eftersom min mamma inte kunnat föda barn vaginalt pga trångt bäcken. Hon är 161 cm, jag är 168 cm och hade ett helt normalt bäcken. Prata med din BM så kan du säkert få en bäckenmätning (röntgen). Gjorde min i v 37 tror jag.
    Vilken tur du hade.
    Jag fick inte göra nån sån när jag väntade min dotter  trots att både mamma o syrran hade för trångt bäcken.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • FruFoxy

Jag är 155 cm och hade inga problem att föda vaginalt.

• Ida Lindh

Tack för svaren, känner mig något lugnare nu! :)
    Ska försöka prata med min BM nästa gång jag ska dit! :D

• sommar barn

Är också bara 1,52. Har trångt bäcken, ligger precis på gränsen till att föda vaginalt. Men födde hursomhelst mitt barn den vägen, men det tog tid för barnet att sjunka ned och förlossningen avslutades med sugklocka. Sprack en del, men tänker att det berodde på sugklockan, och att livmodern inte gjorde sitt jobb. Jag har hört att det beror mer på värkarnas styrka än bäckenets storlek på hur "väl" det går att föda vaginalt. Önskar dig lycka till i ditt val om du nu får välja! Be om att få göra en röntgen om du är orolig! Denna görs sent i graviditeten.

• Ida Lindh

Jag är ju livrädd att jag ska spricka eller att barnet ska fastna på något sätt så det bara blir kaos av allting.
    Du som ligger på gränsen, fick du välja snitt om du ville det ?
    Jag hoppas jag får välja om jag nu skulle ha för trångt bäcken.

• JoJo02

Jag hade samma rädsla. Pratade med min bm, fick gå på extra tillväxt ul samt prata med läkare som skrev in i min journal att de skulle hålla extra koll om saker och ting inte fortskred som det borde under förlossningen.
    Det blev vaginalt, med klipp och sugklocka, men det hade inget med bäckenstorlek att göra.

• La Lola
    sommar barn skrev 2008-07-23 02:44:07 följande:
    La LolaHur gick det för dig då? Kunde du föda vaginalt?
    Nix.
    Efter 22 timmar på förlossningen utan en chans att klämma ut barnet trots att jag öppnade mig helt så blev det snitt till slut.

Denna gång vägrar jag ha det så så jag kommer kräva snitt!
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
Svar på tråden för trångt bäcken ?