• Ninis

Hur länge håller sig ersättning i flaska efter att barnet ätit av ersättningen?

Har en dotter som snart är tre veckor gammal. Hon äter ganska sakta och somnar gärna till emellanåt. Hon brukar även vilja ta en liten paus när hon äter. Ibland somnar hon till och vaknar 20-40 minuter senare och vill äta mer. Kan hon äta upp det som finns kvar i flaskan eller måste man göra en ny flaska? Dvs hur fort bildas det bakterier i flaskan? Någon mer som är i samma sits?

* Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Svar på tråden Hur länge håller sig ersättning i flaska efter att barnet ätit av ersättningen?
  • Kevin Manfred

Hej
    Jag är vanligtvis ingen daltig männikska, men din lilla pärla skall inte äta av ersättning som en gång druckits ur alls.
    Det förklarade min barnmorska. Det har med ensymer i salivet att göra, när barnet väl kommit i kontakt med ersättningen startar en nedbrytning eller nått sånt...släng alla slattar...mvh michaela och kevin ( de kan bli dåliga i magen alltså)

Ninis skrev 2008-07-22 10:16:43 följande:
    Har en dotter som snart är tre veckor gammal. Hon äter ganska sakta och somnar gärna till emellanåt. Hon brukar även vilja ta en liten paus när hon äter. Ibland somnar hon till och vaknar 20-40 minuter senare och vill äta mer. Kan hon äta upp det som finns kvar i flaskan eller måste man göra en ny flaska? Dvs hur fort bildas det bakterier i flaskan? Någon mer som är i samma sits?
  • Cecese

Max 1 timme håller det. Men i den här värmen som är skulle jag nog inte spara det mer än runt 30 minuter eller så. Varm ersättning är ju perfekt grogrund för bakterier så jag skulle inte chansa. Då blandar jag hellre lite mindre och får laga till 2 gånger.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Kevin Manfred

Jag måste tillägga att det känns förj'vligt att göra ny mat när flaskan nästan är full, men det är tyvärr så. Men visst känns det onödigt att slänga så mycket mat=)
    Kevin Manfred skrev 2008-07-22 10:19:39 följande:

HejJag är vanligtvis ingen daltig männikska, men din lilla pärla skall inte äta av ersättning som en gång druckits ur alls.Det förklarade min barnmorska. Det har med ensymer i salivet att göra, när barnet väl kommit i kontakt med ersättningen startar en nedbrytning eller nått sånt...släng alla slattar...mvh michaela och kevin ( de kan bli dåliga i magen alltså)
  • Moonis

En timme kan det stå framme har jag läst någonstans men oftast håller dom lite längre än det. Man känner på lukten om den blivit sur.

• 1978nettan
    Ninis skrev 2008-07-22 10:16:43 följande:
    gör bara hälften så gör du mer när hon vaknar så slippper du slänga så mycket
  • Ninis

Tack för svaren! Har oxå för mig att jag hört någonstans att det håller max en timme. Men som ni säger, nu när det är varmt bildas det säkert bakterier fortare.

Får väl helt enkelt blanda lite mindre åt gången och diska lite oftare

• Liiii
    Ninis skrev 2008-07-22 10:43:06 följande:
    Tack för svaren! Har oxå för mig att jag hört någonstans att det håller max en timme. Men som ni säger, nu när det är varmt bildas det säkert bakterier fortare. Får väl helt enkelt blanda lite mindre åt gången och diska lite oftare
    Det gäller bara när barnet inte redan har ätit av ersättningen. Läs på förpackningen så står det att matrester INTE ska sparas!
    Lukas 070530
  • Moonis
    Liiii skrev 2008-07-22 23:38:09 följande:
    Det gäller bara när barnet inte redan har ätit av ersättningen. Läs på förpackningen så står det att matrester INTE ska sparas!
    Fast dom syftar väll på att man inte ska spara resterande till nästa matning. Man känner i alla fall snabbt om den börjat surna.
  • Ninis
    Liiii skrev 2008-07-22 23:38:09 följande:
    Jag har lustläst förpackningen och jag har sett att det står att man inte ska spara matrester, men jag uppfattade det precis som moonis, dvs att man inte ska spara matresterna tills nästa matning, och det var inte det jag undrade över för det förstår jag ju redan.
  • Gulmaskros

En timme sa dom på BB, dock i en ren kokad flaska!! För mina bebisar har det alltidt tagit dem nästan en timme att äta upp allt, snuttat lite då och då.. Max 1.5 timme brukar jag ha som gräns!

• sallybuse

Man kan väl sätta in den i kylen så länge så behöver den ju inte står framme nu när det är så varmt ute.Där kan man ha den i alla fall 1 timme innan den blir gammal.

• Tjofsen

Har man dem i kylen är det helt okej att ha det mellan 6-8 timmar. Det gror inte bakterier så länge man håller dem kylda, processen stannar av i kylen. Men har man värmt upp det en gång i micron ska man inte ha det för länge kvar - ställ in i kylen till nästa matning. I rumstemperatur max 1-1,5 timme från man värmde den.....Säger i alla fall min sambo som är livsmedelstekniker i frågan om bakterier och modersmjölkersättning. Jag kokar vatten, låter svalna....gör klart ett par flaskor och tar fram dem för micro-värmning när han ska äta. På så sätt har jag oftast  4-5 flaskor i kylskåpet redo att bara dra fram. Hur smidigt som helst. Så gör jag en termos med kokt vatten och förvarar i kylen så det svalnar tills nästa sats av flaskor.

• Ninis
    Tjofsen skrev 2008-07-28 19:30:47 följande:
    Har man dem i kylen är det helt okej att ha det mellan 6-8 timmar. Det gror inte bakterier så länge man håller dem kylda, processen stannar av i kylen. Men har man värmt upp det en gång i micron ska man inte ha det för länge kvar - ställ in i kylen till nästa matning. I rumstemperatur max 1-1,5 timme från man värmde den.....Säger i alla fall min sambo som är livsmedelstekniker i frågan om bakterier och modersmjölkersättning. Jag kokar vatten, låter svalna....gör klart ett par flaskor och tar fram dem för micro-värmning när han ska äta. På så sätt har jag oftast  4-5 flaskor i kylskåpet redo att bara dra fram. Hur smidigt som helst. Så gör jag en termos med kokt vatten och förvarar i kylen så det svalnar tills nästa sats av flaskor.
    Men förstörs inte ersättningen när man värmer den i micron? Det har jag hört i alla fall, dvs att den viktiga näringen i ersättningen förstörs när den värms upp.

Jag micrar vatten i flaskan och tillsätter ersättningen efteråt.
  • Tjofsen
    Singhis: det är nog så lite som försvinner så det knappt är märkbart. Det går ju så fort och man värmer ju inte upp till kokgräns.
  • Cecese
    Ninis skrev 2008-07-28 20:26:52 följande:
    Men förstörs inte ersättningen när man värmer den i micron? Det har jag hört i alla fall, dvs att den viktiga näringen i ersättningen förstörs när den värms upp.Jag micrar vatten i flaskan och tillsätter ersättningen efteråt.
    Det är bröstmjölk man inte ska värma i micron, ersättning går bra att värma.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
Svar på tråden Hur länge håller sig ersättning i flaska efter att barnet ätit av ersättningen?