• Thisla

Händerna domnar när jag sover

Har väntat barn förr men aldrig upplevt detta, inte i denna utsträckning. fast det kanske är vanligt?
    Ganska otäckt. Så fort jag vaknar till när jag sover så har händerna och särskilt den ena "försvunnit".
    Nerver i kläm gissar jag?
    Det kan börja "pirra" i händerna dagtid också men då försvinner det oftast snabbt.

Är ju ett tag kvar så det känns otäckt att behöva ha det såhär i många veckor till!

// Thisla v 33

• Svar på tråden Händerna domnar när jag sover
  • Georgii

Det är ingen fara, jag hade en vän vars ben domnade. Hellre domnande armar än domnande ben...:)

• marsed

Det är karpaltunnelsyndrom du har. Innebär att du samlar på dig vätska som gör att vävnaderna svullnar. På handledens insida finns en kanal (karpaltunneln) där nerverna ner till handen löper. Dessa hamnar i kläm helt enkelt. Prata med din BM så du får remiss till rehab där du kan få handledsskenor som du sover med. Brukar försvinna efter förlossningen när vätskan försvinner.
    Läs om det här
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

• liar

Sover själv sen någon vecka tillbaka med skenor pga karpaltunnelsyndrom. Trots detta domnar en eller båda händerna ibland (nattetid). Som tur är så går det ju över efter förlossningen. Rekommenderar skenorna varmt, utan dem kändes som om mina svullna fingrar skulle ramla av!

• Thisla

Hur ser skenorna ut? Jag kliver upp på nätterna ofta med min ettåring så är det något jätteklumpigt så avstår jag nog

• Thisla
    marsed skrev 2008-07-22 11:26:42 följande:
    Det är karpaltunnelsyndrom du har. Innebär att du samlar på dig vätska som gör att vävnaderna svullnar. På handledens insida finns en kanal (karpaltunneln) där nerverna ner till handen löper. Dessa hamnar i kläm helt enkelt. Prata med din BM så du får remiss till rehab där du kan få handledsskenor som du sover med. Brukar försvinna efter förlossningen när vätskan försvinner.Läs om det härwww.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp...
    Känner till "fenomenet" men trodde att om man har det så är det inte bara nattetidhänderna svullnar utan alltid.

Sover väldigt lite och oregelbundet pga att jag jobbar natt så det kan ju lika gärna uppstå en sen em om jag vilar någon timme. Kanske min konstiga dygnsrytm spelar roll? Eller inte...
  • tessiej

de skenor jag fått för mina händer trär man på som en vante typ. Åsså spänner man åt med karbordeband (vet inte hur det stavas men du fattar nog :P ). Väldigt enkla att ta av och på.

• oOjordgubbenOo

hej1
    jag har precis samma som dig.. Hade även så innan jag blev gravid, fast det har blivit värre nu. Oftast domnar båda händerna på samma gång. Frågade en läkare en gång(innan jag blev gravid) om detta, men jag fick bara till svar att jag sover nog bara på mina armar. Men det är inte så troligt när manvaknar av att båda domnat bort, och de ligger helt fria i sängen! Riktigt jobbigt detta, man får ju ingen skön sömn direkt! Får väl prata med min BM om detta med.
    Mvh

• marsed
    Thisla skrev 2008-07-22 13:42:09 följande:
    Känner till "fenomenet" men trodde att om man har det så är det inte bara nattetidhänderna svullnar utan alltid.Sover väldigt lite och oregelbundet pga att jag jobbar natt så det kan ju lika gärna uppstå en sen em om jag vilar någon timme. Kanske min konstiga dygnsrytm spelar roll? Eller inte...
    Vad jag förstått så svullnar dom gärna mer på natten plus att man ju inte har riktig kontroll över hur man ligger med armar och händer. Är handleden vinklad liksom så domnar dom. Nu mot slutet har jag problem även dagtid...inte med att dom "somnar" men att jag har svårt att knyta händerna pga svullnad och jag har ingen känsel i en del av ena fingret. Har även ett sånt litet område på sidan av ena hälen som är helt "bedövad" liksom. Får även smärtsamma ilningar på båda dessa ställen vilket jag tror är en nerv som kläms/blir irriterad. Hoppas bara det försvinner efter förlossningen så man slipper operation.
  • liar
    Thisla skrev 2008-07-22 13:39:33 följande:
    Hur ser skenorna ut? Jag kliver upp på nätterna ofta med min ettåring så är det något jätteklumpigt så avstår jag nog
    Tänk dig handledsskydd som man har till inlines typ. En skena som är gjuten för att forma undersida arm och insida av hand med kardborreband på ovansidan.

Jag frågade min läkare om jag kunde ha dem på dagtid när jag är vaken, men det är alldeles för klumpigt.
  • Haraaz

Jag får så även när jag är vaken Räcka ut tungan

Svar på tråden Händerna domnar när jag sover