• busfamiljen

Vår dotter visa på allergi men vi vet inte mot vilket djur-hjälp!

Vi har en katt och en chinchilla. Vi tog prov för några månader sedan då det visade sig att hon inte har någon allergi mot katt. Hon har dock mot hund, kanin och marsvin.

När vi köpte chinchillan så sa både allergologen och zoobutiken att de flesta som är pälsdjursallergiker tål chinchillor för att de inte har det stoftet i pälsen. Vi har dock haft katten längre än chinchillan.
    Nu tänker jag, kan hon ha utvecklat allergi mot katt efter några månader då testet togs eller är det chinchillan trots att det är mycket ovanligt?
    Det finns inget allergitest mot chinchillor vad jag vet.

Vad tror ni, hur ska jag veta?

• Svar på tråden Vår dotter visa på allergi men vi vet inte mot vilket djur-hjälp!
  • busfamiljen

Nej, hon tåler gräs, pollen alla växtsorter ute, damm och kvalster, det är testat

• bebis08

Enda sättet att få svar är att göra sig av med/låna ut ett tag, chillan...... Även om de är "allergivänliga" så är det inte alla som klarar av dem. Nu på sommaren kan den kanske bo ute ett tag så ni kan testa...?

Och visst kan allergi mot katt komma efteråt.
    Det kan ju varit så att hon klarade katten, men sen när chillan kom blev det för mkt så det lixom "rasade"

• ejjasj

Be någon ta hand om chinchillan en vecka eller så för att se om hon mår bättre. Om inga resultat, gör samma med katten.. Borde ju funka?? Oftast blir det dock så att man blir allergisk för mer och mer, speciellt när det kommer till pälsdjursallergi...

• lilla sandra

Kan det vara kombinationen av djur?
    Min dotter reagerar inte så mkt på varken sig hund lr katt, men träffar hon dem ihop så reagerar hon.

• Casper04

Alla reagerar olika på olika individer. Hon kan tåla en katt och inte en annan. Min son har aldrig visat särskilt på något av dom testen han är nu fyra och har tagit ett nytt om året började när han var ett. Han har aldrig visat på något men allergi det har han. Det är konstaterat genom sättet han reagerar på. Han visar på katter, hundar, pollen men ingenting på testerna. Första testet han gjorde var pricktest sen har dom tagit blod och testat på. Men han visar ingenting. Det är svårt att se om det blir bättre om man lämnar iväg djuret eftersom man har allergenerna i hela hemmet. Det måste till en riktig stor städning med dammning och allt för att det ska försvinna någorlunda. Ska du lämna iväg djuret så lämna iväg det minst en månad för att allt ska hinna vädras ur.

Svar på tråden Vår dotter visa på allergi men vi vet inte mot vilket djur-hjälp!