• Fam Wahlström Gunnervik

Vi ska ta bort rabatter, hur gå tillväga?

Vi köpte hus nu i vintras och har bott här sen november-07.

En tant som bodde här innan har varit väldigt intresserad av trädgård, vilket vi inte är så mycket, visst tycker jag det är fint med blommor och dylikt men det är mycket jobb. Vi har därför bestämt oss nu för att ta bort lite rabatter, hur ska man gå tillväga för att ta bort allt som är i rabatterna nu? Är det bara att gräva upp eller hur? :).
    Sorry om ni tycker det är dumma frågor men jag kan inget om sånt :).

Har bestämt att vill jag ha nåt där sen ställer jag lite krukor med blommor i istället, lika fint det och så slipper man allt ogräs, är så trött på det nu, det växer ju så det knakar.

• Svar på tråden Vi ska ta bort rabatter, hur gå tillväga?

puffar, ingen som kan vara snäll att svara?

• snillis

Vad skall du göra i stället?

Lägga plattor, så gräs eller vad?
    Det beror ju lite på vad ni skall ha där i stället - eller skall ni ställa krukorna rätt på jorden?

Vi ska så gräs.

• snillis

Lägg typ grus eller sand först och sedan jord på.

Försök att pressa jorden för den brukar ha en tendens att sjunka.
    Vissa jordsorter är bättre än andra - oftast är billiga sämre än dyrare men det kan ni säkert fråga där ni köper jord.
    Så vänta med att strö gräsfrön förrän ni sett om jorden sjunker.

Okej, vad ska man göra med växterna och blommorna som är i rabatten nu? Är det bara att gräva bort eller?

• snillis

skall ni inte spara dem är det ju bara att gräva upp - se till att ni får med er rötterna så att det inte kommer oönskade besökare i gräsmattan sedan

Okej, tack så mycket, verkar ju inte så svårt då :)

• veera

Ni ska kanske ta och annonsera om att ni ordnar plantloppis om ni vill ha bort alla blommor. Ni kan ha en hel del rariteter i rabatterna om förra ägaren var trädgårdsintresserad. Dessutom kan ni få en slant för plantorna.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • mimmi 1

exakt vad jag tänkte på veera!!! undrar var nneettiizzeenn bor?

Jag bor i Skara :)

• mimmi 1

så synd!! jag menar det är lite långt.. annars skulle jag komma och gräva upp dina blommor ! ;o)

• VIXIE

Så synd att vi precis kom  hem där ifrån!! Håller med Veera ,ordna plantloppis eller varför inte auktion,bjud på kaffe och sälj varmkorv.Det här kan bli ett riktigt jippo!!Skrattande
    Vad är det för växter ni ska gräva upp förresten?

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
Svar på tråden Vi ska ta bort rabatter, hur gå tillväga?