• Tika86

Vad för grader på vittvätt?

Hej, jag och min mormor har en liten dispyt om vilka grader man ska tvätta vittvätt i. Hon tycker 90 grader, medan jag föredrar 60 vilket jag tycker funkar fint, även om lakan som blivit nersvettade inte blir riktigt så vita som de var när man köpte dem.
    Nu har jag hört att med nya tvättmaskiner och de tvättmedel som finns idag så behöver man inte tvätta i 90, och har även hört att det är dåligt för miljö och klimat att tvätta i 90 - är det sant? har försökt hitta fakta om det, men vet inget om hushåll egentligen så skulle vara kul om nån kunde rekommendera en sida som handlar om hushåll och tvätt och sånt..

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Vad för grader på vittvätt?
  • Ansapansa

jag tvättar lakan,kökshanddukar,mirakeldukar,vita strumpor i 95.
    brukar även kasta in disktrasor som jag sedan har till badrummet.

• SVejsan

Ofta så blir ju allt rent vid 60 grader ur bakteriesynpunkt... De sista är för att få väck fläckarna. Använder man bra tvätt medel med tead aktivatorer som arbetar i hop med blekmedlen så är det bättre för miljön.

"Ofta kombineras blekmedel med aktivatorer som TAED. De får blekmedlen att verka snabbare och vid lägre temperaturer. Det sparar mycket energi om exempelvis vittvätt blir ren redan vid 40 grader istället för vid 90 grader. TAED orsakar inga speciellt negativa miljöeffekter. "
    www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/gron-guide/i-hemmet/hushallskemikalier/

• mimmi 1

hälsa mormor att tvättmedlen har utvecklats en hel del.. och med dagens tvättmaskiner och tvättmadel, så krävs inte längre 90 graders tvätt... OM inte det handlar om riktigt grovt smutsade textilier...(förr tvättade man dessutom inte lika ofta som man gör nu)
    Själv tror jag att jag aldrig någonsinn tvättat en tvätt i 90 gr.
    onödigt långt tvättprogram, med onödig energiåtgång!!!

Man kan tillsätta någon dl ättika i tvätten om den är fläckig eller smutsig i överkant... ättika är superbra till att få tvätten ren, och dessutom miljövänlig...

• Tika86

Tack för svaren :)
    men måste fråga mimmi 1: ska man lägga ättikan tillsammans med tvättmedlet eller direkt på tvätten?
    måste ju pröva det :)

• mimmi 1

du kan blanda upp den ,med lite vatten, och lägga direkt i tvätt-trumman, annars blir det väl lite geggigt tillsammans med tvättmedlet...men du kan göra så om du vill..
    MEN ibland hör jag att min maskin börjar ett nytt program med att tömma ut restvatten, och då försvinner ju ättikan... men jag brukar öppna luckan och hälla in det när jag hör att den där tömningsprocessen upphört...

• Tika86

Ok, då vet jag :) tack mimmi 1 :)

• Sanna här

Om du bara ska tvätta i 60 grader får du tänka på att ändå tvätta ibland på 90 med tom maskin. Enligt tvättmaskinsreparatören kan de gå sönder annars, slammar väl igen. Brukar ibland även stå så i bruksanvisningen och då menar jag även sprillans nya maskiner.

Svar på tråden Vad för grader på vittvätt?