• Sashimi

Turkiet - Marmaris

Vi har köpt en restresa till Turkiet och Marmaris och undrar om det är någon annan som har varit där och kan tipsa om sevärdheter etc?

Hur är restaurangerna?
    Bästa badplatsen?
    Sevärdheter och bussförbindelser till dem?
    Är det bäst att växla till turkiska lire hemma i Sverige, på Forex?
    Tar de kort på restauranger/butiker?
    Finns det bankomater som funkar med VISA?

Massa frågor.. Det var länge sen jag var utomlands!

• Svar på tråden Turkiet - Marmaris
  • mia maria

Vi åker med till Marmaris i år, men i aug
    Vilket bolag reser ni med, o vart ska ni bo?

Förra året då vi var i Alanya så växlade jag in lira på Forex innan vi åkte, o sen hade jag VISA-kortet med mig. Går alldeles utmärkt att ta ut pengar i automat på plats!

• Sashimi

Vi åker också i aug, 7-14 aug närmare bestämt! Det är en ospec:ad restresa så vi vet inte vilket hotell/lght vi får men det är i Marmaris iaf! =)

Vi åker med bolaget "Detur" från Göteborg, vi har fixat transfer till/från flygplatsen via dem också. Det ska bli sååå skönt å komma utomlands, det var så länge sen!

• Bong

Jag har varit i Marmaris två gånger och jag tycker väääldigt mycket om stan! Har åkt med Detur båda gångerna.

Marmaris är rätt stort och det kryllar av affärer och restauranger. Det finns en stor bazar där man kan göra riktiga fynd om man har prutar-brallorna på.

Stranden är helt ok, består av småsten. Längsmed hela stranden, ändå bort till Icmeler, går en strandpromenad kantad med mysiga barer och matställen.

• Sashimi

Ah, låter huuur mysigt som helst! Nu får jag nästan FÖR höga förväntningar.
    Jag har förstått att badstranden i Icmeler är finare, men det ligger ju hyffsat nära så man kan ta en taxi dit om man vill. Går det bra lokalbussar emellan annars?

• Bong

Ja, stranden i Icmeler är finare sägs det. Det är hur lätt som helst att komma dir, bara att hoppa på en minibuss, dolmus, och langa fram pengar till föraren!

Det finns en restaurang med helt fantastisk utsikt som ni bara inte får missa! Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter så jag får försöka förklara...

Den ligger mitt i centrum, nedanför bazaren, där hamnen svänger. Den är i två våningar och byggd av tegel. Utanför entrén finns stora, höga palmer med belysning i grönt(?) uppe i kronorna.
    Om man sitter uppe på takterassen har man en vidunderlig utsikt över Marmaris och hela lååånga strandpromenaden!

• tandrollet

Jag har varit en vecka i Marmaris - helt ok ställe. Men stranden är inget vidare. Hoppa på en "Dolmus" kostar "ingenting" och tar bara typ 5 min till Icmeler - mycket finare och renare strand.
    Baren B52 minns jag som trevlig, ligger på barstreet.
    Om man vill kan man ta båt över till grekiska Rhodos!

BF 23/6 2008
  • tandrollet

Bankomater som tar VISA finns. Vi växlade lite hemma och resten på plats. Löns att kolla kurserna på de olika växlingsställerna varierar väldigt!

BF 23/6 2008
  • Sashimi

Tusen TACK för alla tips! Restaurangen med utsikt ska vi spana efter! Det här ska bli en minnesvärd resa, verkligen! =)

• mia maria

Haha ja då är vi två som får alldeles för höga förväntningar nu haha!
    Mindre än en månad kvar, sen åker vi oxå! Längtar!!!

• Sashimi

Finns det någon finare restaurang och vad är det för dresscode i.s.f.? (Börjar redan planera min packning )

Svar på tråden Turkiet - Marmaris