• Maroé

Hur gör jag köttfärsfyllda fransbröd?

Behöver ett smarrigt recept

hur gör du dina?

• Svar på tråden Hur gör jag köttfärsfyllda fransbröd?
  • Pyret 85

du skär av toppen av brödet och gröper ur innehållet, toppen slängs innehållet smulas och sparas. stek köttfärsen och krydda hur du vill (jag använder paprika, cayennepeppar, salt, peppar, lök, vitlök) sen blandar jag i innehållet från brödet. lägger i röra i franksbrödet och på med skivad tomat och ost. in i ungen tills osten fått lite färg.

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
  • Solskensmor

Jag brukar göra tacofärs, gröpa ur brödet, och strö över riven ost. Sen skjuts in i ugnen ca 20 min, 200 grader.

• FH Mamma

Det var förstås evigheter sen...

Då hade jag barkis som man skar skåror i precis som om man skulle skära skivor av brödet men inte helt igenom. Det blir 2 skivor/portion.

Jag tog ut en del av brödet och blandade den i en vanlig köttfärsås med krossade tomater, lök och köttfärs samt kryddor.
    Sen hade jag på riven ost och in i ugnen.

Gjorde liknande med baugetter oxå.

• Maroé

Pyret 85 skrev 2008-07-22 17:28:54 följande:

du skär av toppen av brödet och gröper ur innehållet, toppen slängs innehållet smulas och sparas. stek köttfärsen och krydda hur du vill (jag använder paprika, cayennepeppar, salt, peppar, lök, vitlök) sen blandar jag i innehållet från brödet. lägger i röra i franksbrödet och på med skivad tomat och ost. in i ungen tills osten fått lite färg.
    så man ska inte typ dela brödet rakt av och sen ha 'nederdel'+ ' lock' ? om du förstår...dom en bulle ungefär...
    varför ska man blanda i det man gröpt ur i köttet?
  • Maroé

varför ska brödet vara i köttfärsen?

• bellanbus

Jag skär av toppen på brödet, på längden alltså, sedan gröper jag ur brödet.

I har jag en krämig köttfärs med maaassa vitlök

Sedan strö över lite ost och in i ugnen!

Toys and flavours....tjoss
  • Maroé
    bellanbus skrev 2008-07-22 19:39:34 följande:
    Jag skär av toppen på brödet, på längden alltså, sedan gröper jag ur brödet.I har jag en krämig köttfärs med maaassa vitlök Sedan strö över lite ost och in i ugnen!
    stör du osten på 'brödet'? gör du mkt köttfärsås?
  • bellanbus
    Maroé skrev 2008-07-22 19:41:31 följande:
    stör du osten på 'brödet'? gör du mkt köttfärsås?
    Ja jag gör en rejäl sats med köttfärssås, men den får vara krämig inte rinnig.

Sen strör jag på ost på köttfärsen, ibland lägger jag på "locket" ibland bryr jag mig inte om att ha locket på.

500-600 g köttfärs får du nog ha iaf till ett stort franskbröd...

Sen servera det ihop med en god sallad och lite dressing...mumma!
  • Maroé
    bellanbus skrev 2008-07-22 19:44:00 följande:
    Ja jag gör en rejäl sats med köttfärssås, men den får vara krämig inte rinnig.Sen strör jag på ost på köttfärsen, ibland lägger jag på "locket" ibland bryr jag mig inte om att ha locket på.500-600 g köttfärs får du nog ha iaf till ett stort franskbröd...Sen servera det ihop med en god sallad och lite dressing...mumma!
    så du delar den, som en bulle?

verkar som de flesta typ bara skivar av toppen och har ett hål rakt ner i brödet om du förstår...
  • bellanbus
    Maroé skrev 2008-07-22 19:52:35 följande:
    så du delar den, som en bulle?verkar som de flesta typ bara skivar av toppen och har ett hål rakt ner i brödet om du förstår...
    Nja alltså jag tror de andra menar som jag...

Om du lägger brödet på skärbrädan, helt vanligt, så skär du på längden av toppen alltså inte halva brödet som en bulle, utan bara toppen liksom.

Sedan gröper du ur brödet...

Skär du den på mitten som en bulle blir där ju ingenstans att lägga köttfärsen sedan...

Förstår du hur jag menar?
  • Maroé

tror jag förstår nu =) men hur ska jag få in osten där? :P

• bellanbus
    Maroé skrev 2008-07-22 19:57:31 följande:
    tror jag förstår nu =) men hur ska jag få in osten där? :P
    Osten strör du ju över öppningen där du lagt i köttfärsen...

Tänk semla...där gröper du ju ur o lägger mandelmassan, sedan lägger du grädde på där...där grädden är på en semla, där är osten på ett köttfärsfyllt franskbröd..
Svar på tråden Hur gör jag köttfärsfyllda fransbröd?